• CoG

Varför skiljer sig så många så fort?!

yavanna81 skrev 2012-09-23 09:29:54 följande:

Jag förstår inte heller glorifieringen av äktenskap, vaken äktenskap förr eller attitiyden att folk som skiljer sig inte har kämpat. Visst vore det väl i en perfekt värld så att alla hittade sin själsfrände och alla äktenskap höll. Men så är det ju inte och då är det väl fantastiskt att folk kan skilja sig när de inte trivs och att det inte är en otroligt Big Deal. Motsatsen skulle ju vara att folk stannade i äktenskap där de inte trivdes, det är väl ändå värre. Skillsmässor är tillräckligt jobbigt för de som går igenom dem utan att andra ska sätta sig på höga hästar och säga att man inte kämpat.

• CoG

Jag tror inte att förhållanden tar slut fortare för att dom gift sig.
    Som andra säger, det skulle säkert hänt ändå.

Kanske lägger du mer märke till de som separarer när dom varit gifta, än de som "bara" varit sambos.
    Just för att dom gift sig och därför lovat varann hela livet?

Saker händer, man förändras.
    Det finns så mycket som kan hända så egentligen är det rätt tufft att lova någon annan hela sitt liv tills döden kommer och löser upp banden.
    Jag tror faktsikt inte att man kan lova någon hela sitt liv, men man kan lova att man ska ge sitt yttersta och göra så gott man någonsin kan.
    För vad är meningen med ett liv tillsammans om den ena eller båda mår dåligt av förhållandet?
    Då är det ju bäst för bådas skull att gå skilda vägar.

Man måste inte gifta sig, finns ingen lag om det.
    Trivs man som det är och är nöjd med livet utan att skriva under papper som styrker ett äktenskap,
    då räcker det väl som det är?
    Och visst, det är 100% större risk att man skiljer sig om man blir gift....är man inte gift kallar man det väl bara att separera/ göra slut?

Svar på tråden Varför skiljer sig så många så fort?!