• zeddy

Vad kostar det att åka till Thailand och när ska man åka?

Sitter och kollar på bilder från Thailand... Åh så fint, jag vill åka dit på vår bröllopsresa!!

Är det någon som har koll på vad det kostar att åka dit i typ november? Bet inte om november är rätt tid att åka? Vi gifter oss i juni, men åker hellre iväg på hösten/vintern.

Har hört att Krabi är vackert!

• Svar på tråden Vad kostar det att åka till Thailand och när ska man åka?
  • Småland09

Vi var där förra året i november - och då kom det en cyklon över hela södra Thailand (vi var på Koh Samui) vilket gjorde att det SPÖREGNADE konstant i 3 dagar och det var inte bra förrän sista veckan typ Skulle nog rekommendera er att åka i december eller i slutet av november, tror att november är slutet på regnperioden - vi trodde att det skulle gå bra men det blev tyvärr en besvikelse.. (ingen kan ju förutse en cyklon dock så det var ju rätt oväntat, folk som bott hela livet på Samui hade ALDRIG varit med om så mkt regn).

Vi lyckades dock tajma in 3 kanonfina dagar på Koh Phangan som var FANTASTISKT! Älskade den ön, så kanonvacker - vi snorklade med fiskar och vandrade till ett vattenfall och sanden var så mjuk o len (vi lyckades undvika full moon festival oxå, då är det nog rätt drängigt där)..

Koh Samui rekommenderar jag inte. Visst - jättefint på sina ställen men huvudorterna är som vilken annan grekisk eller spansk turiststad som helst - brittiska och svenska barer överallt och folk som försöker lura en på dyra grejer..

Krabi vet jag inget om, men Koh phangan kan jag rekommendera iaf

• Fru G-lund

lättast att ta reda på det är att gå in på tex Vings hemsida.
    Eller något annat resebolag.
    Skulle tro att en 2 veckors resa kostar från 10000 och uppåt.

• Småland09

sorry, svarade inte på kostnadsfrågan.. beror på vart ni ska oxå men åker ni till t ex Koh phangan är det bättre att ni inte bokar eller bara bokar en natt - vi fick tag i värsta LYXhotellet för 60 kr natten lyxbungalow med utsikt över solnedgången VÄLDIGT romantiskt

Så jag skulle rekommendera er att boka flyg med Thai air och sedan försöka hitta något boende på plats - eller boka ett par nätter om ni vill vara på säkra sidan..

• ElinPierre

Thai air har verkat vara dyrast när vi kollat. Vi var också där hela november ifjol och vi hade nästan inge regn alls!
    Vår resa ner kostade 7500 per person ungefär och då åkte vi med Finn air.
    Vi var borta i 5 veckor så vi såg några olika platser. En favorit för oss båda var AoNang i Krabi. Otroligt mysigt ställe. Ingen fin strand där (men liggbar) men tar man en båt ut till några av öarna hittar man paradiset- dock var det ganska mycket folk där!

Vill man se något annat än sol och bad är ju Chang Mai ett bra ställe med mycket Thaishopping!!

För oss passade det PERFEKT att åka i November.. Visst var det väl lite regn men inte alls som vi hade förberett oss på eftersom det är slutet på regnperioden. Det positiva med att man åker i november är att allt boende är mycket billigare då! I slutet av vår resa (slutet av november/början av december) blev boendet väldigt mycket dyrare. VÄLDIGT alltså, flera gånger om!

Vi trivdes som fiskar i vattnet i Thailand och funderar på att åka dit igen snart!

• AnRo09

Vi åker till Thailand på fredag (28 nov). Det är jag och min sambo o vår dotter på 4 år. Vi har betalat 28000kr för resan. Vi blir borta 2 veckor och bor på samma hotell hela tiden. Om man bara bokar flygstol och boende när man kommer ner blir det betydligt mycket billigare. Men vi känner att eftersom det är första gången vi åker dit så vill man ha fast boende... Men jag fick råd att åka i december eftersom regnperioden kan dröja sig kvar i november.

• Plummis83

Jag har själv inte varit i Thailand men vill dit nån gång!!

Min bästa kompis kom precis hem därifrån, kommer inte ihåg var han var nånstans men de hade kanon väder hela tiden! De kom hem 15 nov å hade varit där i 2 veckor!
    Allt som allt så gick hans resa på ca: 20000 kr! Flyget 8800 nånting, hotell 5-6000 nånting å resten var bara mat och nöjen!!

• Therese 83

Har varit på Karon beach två år i rad nu och älskar att åka under november månad. Vi betalade ungefär 11000 kronor/person. Trestjärnigt hotell med frukostbuffé och knappt 100 meter till stranden. Vi längtar tillbaka men i år blir det Krabi. Vädret har varit fantastiskt bägge gångerna. Har kommit någon skur på kvällen men det gör inget. Älskar stället ändå!!!

• Miafiahallonfjärt

Vi åkte i augusti till KOh Tao och Koh Samui. Himmelriket på jorden och inte en droppe regn i de delarna trots regnperiod!

• längelevekärleken

Kom hem från Thailand idag. November är inte den mest solsäkra månaden om ni nu vill vnjuta gassande solsken under dagens ljusa timmar. Jag skulle nog rekommendera att åka okt-feb...
    Åk till Krabi...bo ett fint hotell och njut av varandra. Jag älskar Thailand :D Åker tillbaka i december:D

• Augusti2010

Åk i slutet av november/början av december. Högsäsong är jul/nyår, och då höjs priserna på det mesta rejält. Kan också t.om. vara svårt att hitta boende om man inte har bokat i förväg, vilket det aldrig brukar vara annars. Vi har varit i AoNang i Krabi, och på PhiPhi. Öarna utanför AoNang är som någon skrev helt fantastiska, men annars är AoNang ganska oromantiskt. PhiPhi är en liten bilfri ö mellan Krabi och Phuket (typ, dålig på geografin, men det går att ta båt från båda ställena), har dock tyvärr blivit ganska turistigt på senare år.

Det billigaste är att köpa flygstol och boende för sig. Boende är allra billigast på plats om man vågar det. Annars finns det sidor på nätet där man kan boka billigare än genom svenska agenturer. Ex. www.sawadee.com. För övrigt en bra info-sida.

• SaraPayam
    Augusti2010 skrev 2008-11-22 22:15:53 följande:
    Åk i slutet av november/början av december. Högsäsong är jul/nyår, och då höjs priserna på det mesta rejält. Kan också t.om. vara svårt att hitta boende om man inte har bokat i förväg, vilket det aldrig brukar vara annars. Vi har varit i AoNang i Krabi, och på PhiPhi. Öarna utanför AoNang är som någon skrev helt fantastiska, men annars är AoNang ganska oromantiskt. PhiPhi är en liten bilfri ö mellan Krabi och Phuket (typ, dålig på geografin, men det går att ta båt från båda ställena), har dock tyvärr blivit ganska turistigt på senare år.Det billigaste är att köpa flygstol och boende för sig. Boende är allra billigast på plats om man vågar det. Annars finns det sidor på nätet där man kan boka billigare än genom svenska agenturer. Ex. www.sawadee.com. För övrigt en bra info-sida.
    Hej

Tänkte på det du skrev om att man bör åka i november/december, men beror inte det på vart i Thailand man åker?
  • Augusti2010
    SaraPayam skrev 2008-11-23 10:31:00 följande:
    HejTänkte på det du skrev om att man bör åka i november/december, men beror inte det på vart i Thailand man åker?
    Det är mycket möjligt. Men om de vill åka på hösten/vintern och tänkte åka till Krabi så tror jag slutet på november/början av december är bäst. Jag har varit där under just den tiden, vi hade strålande väder. Har kompisar som varit i samma område både före och efter, före finns risk för regn och efter är det högsäsong och dyrt med det mesta. Men regnrisken kan säkert variera i olika delar av Thailand.
  • AnRo09

Hej
    Nyss hemkommen från Thailand. Första gången vi var där och VI SKA TILLBAKA!
    Vi åkte 28 nov och hade kanon väder. Det regnade 3 kvällar men inte längre än 1 timma åt gången. Vi bodde på Kata Beach, besökte även Karon och Kata Noi.
    Jag sydde upp min brudklänning, kan då rekom. New fashion tailor shop i Karon!

Svar på tråden Vad kostar det att åka till Thailand och när ska man åka?