• ma83ca

Kort/snabb vigsel...

Jag o min pojkvän har bestämmt oss för att gifta oss, hemligt och ensamma, inga egna vittnen. Men försöker söka på hur långa vigslar behöver va. Vet att en borlig vigsel kan man ta en kort variant på typ 2 minuter, dom bara frågar om vi tager varandra. Men vi har bokat tid i kyrkan för en kyrklig vigsel men hittar inget sån om ett kyrkligt, ingen av oss är troende så det känns bara larvigt om vi ska stå där o lyssna på massa om gud.. Vi vill båda bara bli man o fru Men e båda överens om att det skulle va mysigt o göra det i en kyrka iaf.

Hoppas någon kanske vet nått om ev tider :)

• Svar på tråden Kort/snabb vigsel...
  • Macecrush

En "normal-vigsel" är ca 30-45 minuter. Det finns ju några obligatoriska delar, men det bästa är väl att diskutera det med den som skall viga Er och höra vad han/hon säger.

• Kjell Präst

Om ni har bokat tid för vigsel i kyrkan så tvingas ni nog trots allt lyssna på prat om Gud - en kyrklig vigsel är en gudstjänst och innehåller bön, psalmer, bibelläsning och förkunnelse (vigseltal). Man kan göra den enkel och bara innehållande det nödvändiga, men under 15- 20 minuter lär ni inte komma. Och Gud slipper man inte i kyrkan, som tur är...

• ma83ca

Jo menar inte att det inte får va något snack om gud alls, Jag tror på nått men vet inte riktigt om Jag skulle vilja kalla den/det för gud eller hur man ska förklara det, har varit på bröllop tidigare o jag bara tycker att det är en aningen för mycket tal om Kristus för min del.
    För min del får det sån fall va mer tal o kärlek o livet, men just i det här fallet så vill vi bara bli vigda, för att senare ev "förnya" löfterna till varandra med våra respektive familjer när man är i en annan ekonomisk sits. Därför jag undrade om vad det handlade om för tider, får gärna va en längre stund vid det senare tillfället :)

• JustMeAndMyLove

Det är nog alltid prästen som har sista ordet om vad som ska sägas etc. Men förklara din tro på Gud (som du ser honom) och hur du ser på saken så brukar de kunna göra en del förändringar :)

• Mrs Mommy

Om det ska vara snabbt får ni ta borglig, tar bara några minuter.
    En kyrklig går efter vigselordningen som har regler vad den ska innefatta bla böner och psalmer.

• tonårsmorsa

Jag försår inte alla som vill gifta sig i kyrkan och lova inför en Gud som de inte tror på. Vad är det ni tycker är så "mysigt"? Om ni kommer fram till vad som är mysigt kan ni säkert ordna det någon annans stans än i kyrkan också. Har full fårståelse om ni inte tycker det är "mysigt" i rådhuset t.ex, men en borgerlig vigsel kan ju ske på annan plats också och då behöver ni inte ha mer än de obligatoriska delarna och 2 vittnen - litet, mysigt och helt fritt från Gud.

• Mrs Mommy

Prästen har inget val i vigselordningen man måste följa den

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 13:42:24 följande:
    Det är nog alltid prästen som har sista ordet om vad som ska sägas etc. Men förklara din tro på Gud (som du ser honom) och hur du ser på saken så brukar de kunna göra en del förändringar :)
  • ma83ca

jo vi har tänkt på det med men man kan längre inte få 2 okända vittnen som man kunde förut, har visst varit bortaget sen 1 åt tebax, och vi inte vill välja ut just 2 personer bland våra vänner/familj för att vittna det går bara inte den ena kommer känna sig förbised den andra kommer undra varför vi inte ville ha med den osv. Vi vill verkligen bara att det ska va vi där o i kyrkan så kan dom ordna vittnen till oss. Så det är vårat lilla dilema känner mig lite snurrig i vad det kommer o sluta :) men kysk tid är iaf bokad o vi ska träffa prästen på Tisdag så får väll se vad vi bestämmer oss för :D

• tonårsmorsa

Ni kan ju "annonsera" efter vittnen här på BT!

ma83ca skrev 2008-11-22 13:55:24 följande:
    jo vi har tänkt på det med men man kan längre inte få 2 okända vittnen som man kunde förut, har visst varit bortaget sen 1 åt tebax, och vi inte vill välja ut just 2 personer bland våra vänner/familj för att vittna det går bara inte den ena kommer känna sig förbised den andra kommer undra varför vi inte ville ha med den osv. Vi vill verkligen bara att det ska va vi där o i kyrkan så kan dom ordna vittnen till oss. Så det är vårat lilla dilema känner mig lite snurrig i vad det kommer o sluta :) men kysk tid är iaf bokad o vi ska träffa prästen på Tisdag så får väll se vad vi bestämmer oss för :D
Svar på tråden Kort/snabb vigsel...