• ma83ca

Kort/snabb vigsel...

Jag o min pojkvän har bestämmt oss för att gifta oss, hemligt och ensamma, inga egna vittnen. Men försöker söka på hur långa vigslar behöver va. Vet att en borlig vigsel kan man ta en kort variant på typ 2 minuter, dom bara frågar om vi tager varandra. Men vi har bokat tid i kyrkan för en kyrklig vigsel men hittar inget sån om ett kyrkligt, ingen av oss är troende så det känns bara larvigt om vi ska stå där o lyssna på massa om gud.. Vi vill båda bara bli man o fru Men e båda överens om att det skulle va mysigt o göra det i en kyrka iaf.

Hoppas någon kanske vet nått om ev tider :)

• Svar på tråden Kort/snabb vigsel...
  • anna 72

Hej...
    Vi ska också ha en hemlig vigsel i kyrkan..ganska kort för vi ska åka på en resa sen. De vittnen som kommer att bli trpr jag är vaktmästaren och kantorn..vi har inte träffat pråsten än men när jag pratade med ahn och bestämde detta så lät det inte som några problem med en "snabb"vigsel...

• Jeez
    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 13:42:24 följande:
    Det är nog alltid prästen som har sista ordet om vad som ska sägas etc. Men förklara din tro på Gud (som du ser honom) och hur du ser på saken så brukar de kunna göra en del förändringar :)
    De flesta präster tror jag inte förändrar något för att någon tror på si eller så sätt (tex på Gud men inte Jesus), däremot så vill man ju försöka tala om Gud och den kristna tron på ett för människor relevant sätt och om man möter ett par som faktiskt vill prata om sin tro, hur den än ser ut, och sina liv och känslor så är det naturligtvis lättare att det blir och känns personligt och riktat (det var säkert det JustMeAndMyLove menade, men det är så lätt att läsa och sedan tror någon annan att det går att förändra).

Och som andra redan sagt, en kort kyrklig vigsel tar väl ca 15 minuter.
  • ma83ca

E det sant att man måste sjunga 2 psalmer enfasten det bara kommer va vi?? förstår att det e vissa bitar som måste läsas ur bibeln och det är helt ok, men känns inte som att man ska behöva sjunga bara för oss själva :)

• JustMeAndMyLove

Viste ärligt inte att det var så. Att präster inte kan ändra så mycket :)

Vet att man kan ändra mycket på begravningar.. Vissa saker är ju fasta men de kan hålla tal och så som de själv skrivit just till den som begravs. en det är förstås en helt annan sak.

Jeez skrev 2008-11-22 21:23:01 följande:
    De flesta präster tror jag inte förändrar något för att någon tror på si eller så sätt (tex på Gud men inte Jesus), däremot så vill man ju försöka tala om Gud och den kristna tron på ett för människor relevant sätt och om man möter ett par som faktiskt vill prata om sin tro, hur den än ser ut, och sina liv och känslor så är det naturligtvis lättare att det blir och känns personligt och riktat (det var säkert det JustMeAndMyLove menade, men det är så lätt att läsa och sedan tror någon annan att det går att förändra).Och som andra redan sagt, en kort kyrklig vigsel tar väl ca 15 minuter.
  • tonårsmorsa

Bara för att ni inte ska ha några gäster betyder det inte att det bara blir ni. En vigsel i kyrkan är en gudstjänst och därmed öppen för alla.

ma83ca skrev 2008-11-23 11:50:57 följande:
    E det sant att man måste sjunga 2 psalmer enfasten det bara kommer va vi?? förstår att det e vissa bitar som måste läsas ur bibeln och det är helt ok, men känns inte som att man ska behöva sjunga bara för oss själva :)
  • ma83ca

jo jag vet, men vi måste ju få bestämma om vu vill ha psalmer eller ej.. tycker jag iaf. e ju mitt bröllop!

• tonårsmorsa

Nej det är inte DITT bröllop. Det är en vigselgudstjänst förrättad av en präst i en kyrka, då är det också kyrkans regler som gäller. Vigseln sker efter en viss förorning bestämd av kyrkan, det är inte du/ni som bestämmer.

ma83ca skrev 2008-11-23 12:19:51 följande:
    jo jag vet, men vi måste ju få bestämma om vu vill ha psalmer eller ej.. tycker jag iaf. e ju mitt bröllop!
  • tonårsmorsa

förorning - förorning

Ni är ju uppenbarligen inte det minsta troende, så jag undrar fortfarande: Vad är det som är så mysigt med kyrkan?

• tonårsmorsa

Det var värst vad det var svårt att få in ett D i förorDning

• svårtattvälja

Kan ni inte hitta en lokal som påminner er om en kyrka (högt i tak, stora fönster, gammalt ställe eller hur ni nu tänker er det) så att det blir mysigt "som i kyrkan" men då behöver ni inte bekymra er om psalmer och textläsning och vigseln kan ju bli precis så kort som ni vill ha den. Det finns nog många här på BT som kan tipsa er om bra ställen!

• Jeez
    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-23 11:57:28 följande:
    [citat
    Viste ärligt inte att det var så. Att präster inte kan ändra så mycket :)Vet att man kan ändra mycket på begravningar.. Vissa saker är ju fasta men de kan hålla tal och så som de själv skrivit just till den som begravs. en det är förstås en helt annan sak.
    [/citat]

Det är ju en difinitionssak, talen är ju inte färdigskrivna så de "ändrar" man inte i -utan skriver ett för tillfället (även om man kanske har ett antal stommar som man kommer tillbaka till). Så visst är varje vigsel, dop eller begravning på samma gång lika och samtdiigt helt egna
  • Kjell Präst
    ma83ca skrev 2008-11-23 12:19:51 följande:
    Nej, som sagt, det bestämmer ni inte själva. Är man i kyrkan följer man kyrkans ritual.
  • caa

Om det nu är så larvigt med Gud så förstår jag överhuvudtaget inte alls varför ni funderar på ett bröllop i kyrkan. Köp konceptet med kyrklig vigsel eller gift er borgerligt! Hur svårt kan det vara???

Svar på tråden Kort/snabb vigsel...