• Tina79

Uppsalabrudar 2009 - del 2

Hejsan!
    Jag är också från Uppsala och ska gifta mig! Frågan är bara när... Vi är ganska nyförlovade och har hittills inte hunnit mer än att titta ut ringar och varit allmänt glada över det, så ni ligger alla betydligt längre fram i planeringen.

Vi vet inte riktigt när bröllopet kommer gå av stapeln eftersom vi hemskt gärna vill ha barn, men gissar på sommaren 2010. Jag vill absolut inte gifta mig höggravid och då är det svårt att sätta datumet, och utan datum är det svårt att börja planera. Vilken ända börjar man i egentligen? Det känns som en djungel där ute med kläder, lokaler, kyrkor etc etc. Känner mig mest förvirrad just nu om jag ska vara helt ärlig, så har ni tips och råd så får ni jättegärna dela med er.

• Tina79
    Igia skrev 2008-12-01 15:16:28 följande:
    Välkommen!Börja fundera på hur ni vill att bröllopet ska vara. Slottsbröllop, trädgård, stort, litet lättsamt, högkyrkligt osv... När man klurat ut det kan man börja fundera på lokal, kyrka och budget.Här är ett bra ställe att vara på och få tips och inspiration..Lycka till och grattis!
    Tack för tipset, men det är just detta som är det svåra... Min kära fästman är inte så hjälpsam på den punkten utan säger bara "vad du än vill". Och problemet är ju att jag inte riktigt har kolla på hur jag vill ha det. Ibland vill jag ha flickdrömmen med mycket gäster å allt, och andra dagar vill jag åka till en tropisk ö med bara mina nära och kära. Det är inte lätt när det är svårt.
  • Tina79

Lokaler och priser?

Jag har funderat lite på olika bröllopslokaler och tittat på diverse hemsidor. Tycker de är dåliga på att lägga ut bra bilder, då de verkar fokusera mer på konstnärliga kort ur konstiga vinklar som inte säger särskilt mycket om lokalerna.

Dessutom är det svårt att få fram ungefärliga priser. Är det någon som på rak arm kan ge ungefärliga priser på vad Eklundshof, Skarholmen och Vasaborgen tar för en standardmiddag (3-rätterns inklusive alkohol)?

• Tina79
    Sobeit skrev 2008-12-02 10:13:17 följande:
    Jag har gjort något annorlunda nu. För några veckor sedan var jag till en florist och beställde min brudbukett, näbbuketterna och m2b´s coursage. Igår ringde jag och avbeställde den för jag har ändrat så mycket så nu stämmer den inte. Så satt jag och m2b och pratade om buketten och det slutade med att han numera ska fixa brudbuketten och alla andra blommor. Det enda han undrade över var vilka färger. Känns så skönt att inte behöva tänka på det.
    Sobeit, det känns som du har lite koll på priser för brudbuketter och övriga blommor av det ovanstående citatet att döma. Kan du ge mig en ungefärlig kostnad för bukett och coursage? Och har du tips på någon florist som verkar bra?

Sen har jag kollat upp lite priser på lokaler om någon också letar lokal. Eklundshof kostar ca 700 kr/pers och Skarholmen kostar ca 750 kr/pers.
  • Tina79
    Sobeit skrev 2008-12-06 20:45:16 följande:
      Nja, alltså jag känner mig hedrad, men tyvärr har jag inte sån koll på blommor och priser. Jag vet bara vad min bukett skulle kosta på ett ungefär och detsamma om coursagen och de näbbuketter jag hade beställt. Sedan har jag vit in och pratat med vår lokala handelsträdgård och beställt buketten där och då pratat om priserna med henne. Så den enda florist jag kan rekommendera är Morgongåva Handelsträdgård. Däremot så kah jag tipsa dig om en florist här på BT. Hon heter "Passionsblomman" och är jätteduktig på att ge råd när det gäller priser på blommor och om man har funderingar på sammansättningar av olika blommor.Jag kan säga att min ursprungliga brudbukett skulle hamna på ca 1500-1600 kr och innehöll då murgröna, via pioner, vit hortensia, mörkröd kärleksört, mörkröd buskros pch björngräs. Den var lite hängande så då blir det automatiskt dyrare än en rundformad bukett. Mer än så kan jag inte. Tyvärr!
    Passionsblomma; kan du fylla i med ytterligare information? Sorbeit var jättesnäll och delade med sig med det hon visste och hänvisade till dig. Jag kan inte särskilt mycket om blommor men vill ha en hängande bukett i vita och mörkröda färger. Och matchande coursage till fästmannen. Förslag?

Sorbeit; appropå vinröda färger, var har du hittat din klänning?
  • Tina79

Midsommarbrud: En otroligt vacker tårta!!! En sån skulle man inte ha något emot. Ringen var också fin, och i mitt tycke slår vitt guld det röda. Stenarna kommer fram så fint mot det vita guldet. Det vita guldet blir inte så grått. Det beror på halten av ett visst ämne i guldblandningen, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter just nu.

mia8; jag kommer inte bjuda kollegor. Det blir tillräckligt många utan att bjuda dem, och alldeles för dyrt ändå... En kollega kanske kommer att bjudas, men han har å andra sidan vigselrätt och skulle i så fall förrätta vigselceremonin.

• Tina79

Igia, helt klart den längst ner till höger! Så himla enkel och fin!

Tack för tipsen om Passionsblomma. Jag letar upp henne på annat håll.

• Tina79
    monkay skrev 2008-12-12 19:31:59 följande:
    Har inte bestämt ngn klänning än, men det lutar åt den här:www.millybridal.com/store/comersus_viewItem1....? idProduct=35&idCategory=50Ska ha vita kallor till, hoppas det blir bra.
    Klänningen är jättefin! Själv funderar jag på en liknande som heter Michelle som finns på samma sida på Milly bridal. Tror vita kallor blir jättefint till, även om jag själv skulle vilja ha lite färg i buketten också.

Jag funderar på hur bra Millys är egentligen. Klänningarna de har är ju jättefina men man blir nästan misstänksam eftersom de är så himla billiga i jämförelse med andra affärer här i Sverige. Har du hört något negativt om dem? Vet du hur lång tid det tar att beställa? Finns det någonstans man kan prova deras klänningar?
  • Tina79

Jag hoppas också på viktnedgång så det lär dröja med att beställa... Jag ska ju inte gifta mig förrän 2010 så det får vänta bra länge till, och då har jag säkert hunnit ändra mig angående klänningen 1000 gånger!

Planeringen går långsamt, men framåt. Vi ska gifta oss antingen vid pingst eller första helgen i juli (jag vill pingst för då är det nästa på dagen 6 år sedan vi blev ihop), och det blir förmodligen Skarholmen eller Norrlands vi ska ha festen på. Norrlands är fint, men jag har varit så aktiv där att det inte känns så speciellt. MEN det är helt klart prisvärt!

Sen vill jag ha vinrött och vitt som tema, så jag tycker rött är en så härlig färg. Har även kollat på klänningar med röda detaljer, så det känns som det naturliga färgvalet. Givetvis ska detta då gå igen i dukning och brudbukett etc.

Men det var nog allt hittills. Jag känner att jag har starka potential för att bli en riktig bridezilla eftersom jag redan är fast på den här sidan och surfur runt på diverse klänningssidor etc... Någon som känner igen sig?

• Tina79
    LillaStjärna skrev 2008-12-21 19:59:55 följande:
    Någon som ska gå på bröllops och sommarfestmässan/marknaden på FyrisPark den 4 januari?
    Var? När? har inte alls hört talas om tidigare!

Monkay: Var ligger Creative Make Up? Hur mycket får du betala?
  • Tina79

Monkay: tack för det utförliga svaret! Är svårt att veta vart man ska vända sig och dessutom veta hur mycket man får betala. 3000 kr är mycket alltså...

• Tina79

F A M E skrev 2008-12-27 23:12:13 följande:

Hittade den på brudofest i katrineholm, fanns många andra klänningar där också för väldigt lågt pris. Eller lågt pris beror ju på vad man jämför med iofs.
    Är det klänningen på bilden du ska ha? Den är jättefin! jag gillar verkligen klänningarna med lite färg i!
  • Tina79

Var på mässan idag och måste säga att jag var riktigt besviken! Fanns inte alls mycket där och det som fanns var mestadels hudvård. Tycker nog inte att det är det viktigaste med ett bröllop...

Hoppas att den på Norrlands i mars blir bättre.

• Tina79

Var är det bäst att hitta bröllopskläder i Uppsala? Har läst här på BT en massa dåliga saker om Champagne och tycker sen tidigare att bemötandet på Butique Kom in är rent anskrämligt. Blir det bara Mäster Arnes kvar då eller? After Six säljer inte längre klänningar om jag har förstått saker rätt, och absolut inte kläder till brudgummen? Vilka av dessa har kläder till brudgummen?

Jag ska väl iofs inte köpa klänningen på ett bra tag än då vi inte gifter oss förrän 2010, men skulle vilja att sambon kan se lite kläder redan nu. Allt förutom kostym framstår i hans ögon som rena sci-fi kläder a la star trek, och jag skulle vilja att han får lite tid på sig att se och kanske prova redan nu så han kan "smälta" konceptet lite... Det brukar behövas lite övertalning men jag tror det lär vara svårt att få iväg honom till Sthlm redan nu då han tycker att jag är ute i galet god tid!

• Tina79

ok, tack för tipset! Ska ta mig dit någon helg och se vad de har. Hade faktiskt ingen aning om dem!

• Tina79

Finns det bilder på Kaplansgården någonstans? Adress?

Tack på förhand!

Svar på tråden Uppsalabrudar 2009 - del 2