• Nancy Drew

Den moderna kvinnan

Är det bara jag som sätter skrattet i halsen?

(Eller är det någon sorts ironi?)

• Nancy Drew

Husmorsråden är väl från mitten av förra seklet om jag inte minns del. De blir ju komiska eftersom de var allvarligt menade när de skrevs, och nu kan vi skratta åt hur knäppt det var då.

Däremot sätter jag skrattet i halsen av "50 anledningar att vara man"-skämt som jag misstänker är betydligt färskare. För ja, det finns människor, i Sverige, år 2008, som fortfarande tycker att skämt på temat "kvinnor kan inget om teknik" är roligt. (Min f.d bilskolelärare var en av dem). Vi kan ju försöka använda dem "ironiskt" allt vi vill, men risken är ju att det inte går fram.

tonårsmorsa skrev 2008-11-28 19:26:56 följande:
    Vad av detta skulle vara allvar? Förutom frågan om någon kan hjälpa mig hitta "hushållstipsen" (för att skratta åt och inte för att de ska praktiseras). Nancy Drew skrev 2008-11-28 10:14:06 följande:
  • Nancy Drew

För övrigt är skämt på temat "alla kvinnor är horor" också exempel på inte roligt, även om det skulle vara "ironiskt".

• Nancy Drew
    shakynose skrev 2008-12-03 12:41:48 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-11-29 11:08:33 följande:HUr knäppt är det inte nu då? Idag i Sverige? Detta elände kan vi väl skratta åt?Kvinnors löner är i genomsnitt 80 % av mäns. Källa: ?På tal om kvinnor och män?, SCB, 200676 % av landets chefer är män, 24 % är kvinnor. Källa: Statistiska centralbyrånUnder en dag handlar ungefär två tredjedelar av allt nyhetsinnehåll om män.Källa: ?Räkna med kvinnor?, Global Media Monitoring Project, 2005Under en vecka utför kvinnor drygt 28 timmar obetalt arbete medan män utför mindre än 20 timmar.Källa: ?På tal om kvinnor och män?, SCB, 2006Kvinnor tog ut 80 procent och män 20 procent av föräldrapenningen år 2005.Källa: ?På tal om kvinnor och män?, SCB, 2006Mammor sköter främst den vardagliga omsorgen om barnen, medans mammor och pappor spenderar ungefär lika mycket tid med att leka med barnen.Källa: ?Tid för vardagsliv?, SCB, 2003Flickorna har genomgående bättre betyg än pojkar från grundskolanoch gymnasieskolan. Källa: ?Könsskillnader i utbildningsresultat?, Utbildningsdepartementet, 2004Pojkar har större självförtroende och bättre självbild än flickor när det gäller skolans krav. Källa: ?Att lära för livet?, Skolverket, 200410 % av eleverna i grundskolan anser inte att alla har lika människo-värde. 18% ser homosexualitet som en sjukdom.Källa: ?Yttrandefriheten i skolan?, Lärarnas riksförbund, 200650% av lärarna i grundskolan och gymnasiet möter en kränkandejarong om sexuell läggning bland eleverna. 10% möter samma attityder bland skolans vuxna. Källa: ?En utmaning mot heteronormen?, Under ytan, 2006
    Även om uppräknade fakta är sorgliga är det få människor som tycker att detta är helt i sin ordning. Så även om jag kanske inte tycker att "husmorsråden" är fåniga så blir jag inte ille berörd av dem på samma sätt som jag blir när någon skojar om att tjejer inte kan köra bil, typ. Fast jag talar bara för mig själv.
  • Nancy Drew
    Hammerman1 skrev 2008-12-03 14:00:35 följande:
    Nja, verkligheten ser nog lite ljusare än så faktiskt... i September 2007 låg den oförklarade löneskillnaden mellan män och kvinnor på 1,3%, åtminstone inom statliga yrken: www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifte...Dessa 1,3% skulle naturligtvis kunna bero på diskriminering, men Arbetsgivarverket vill ändå förklara det med andra faktorer: ?När 2007 års löner har korrigerats för alla sakliga faktorer som presenterats ovan, återstår endast en oförklarad löneskillnad på cirka 1,3 procentenheter.Det är denna skillnad som i jämställdhetslagens mening till någon del eventuellt skulle kunna förklaras med lönediskriminering på grund av kön. Mot bakgrund av att denna analys gjorts med hjälp av viss statistisk indelning och på central nivå där detaljkunskapen om respektive arbeten inte är fullständig, så kan konstateras att det med all säkerhet fortfarande finns kvar avgörande skillnader i faktiska arbetsuppgifter och ansvarsområden inom de grupper som jämförs, dvs. det finns kvar skillnader mellan arbeten som utgör sakliga skäl för löneskillnad.?Vad gäller skillnaderna i hemarbete så är sant, men det är inte hela bilden. Genomsnittsmannen ägnar nämligen mer tid än genomsnittskvinnan åt att förvärvsarbeta och slår man ihop avlönat och oavlönat arbete visar det sig att män faktiskt arbetar fler timmar per vecka än kvinnor, trots att vi gärna beskrivs som arbetsskygga och lata medan kvinnor sliter ut sig i sitt dubbelarbetande: www.genusperspektiv.se/Att flickor får bättre betyg stämmer, och detta får de trots att pojkar och flickor ligger på samma kunskapsmässiga nivå, i alla fall om man ser till resultaten på de nationella proven. Och 60% av alla på högskola är kvinnor, och dessa tar även ut akademisk examen i högre grad än männen. Ser man detta mot bakgrund av att skolan är en i all väsentlighet kvinnodominerad arbetsplats kan man ju fundera över om samma särbehandling som sägs frodas i näringslivet florerar i utbildningsväsendet. Angående nyhetsinnehållet undrar jag bara stilla om hur i stor andel av det män porträtteras negativt. Och så undrar jag om amning ingår som en del av den "dagliga omsorgen" av barn.
    Det jag har sett av genusperspektiv.se är inte imponerande, t ex deras "statistik" som allt som oftast grundas i enskilda personers uttalanden om att "det är vanligt" och liknande.

I övrigt lämnar jag ditt inlägg obesvarat. Du vet vad jag tycker och jag vet vad du tycker.
  • Nancy Drew

Jag tar inte siten i fråga på allvar, så nej.

Svar på tråden Den moderna kvinnan