• shakynose

Den moderna kvinnan

Jag har suttit och bitit på fingrarna men nu kan jag inte låta bli längre! Jag tycker att det är så vansinnigt smaklöst med såna här fjanterier! Detta var verkligheten för många kvinnor väldigt länge, är fortfarande i vissa fall, och att skratta åt det känns inte rätt nånstans!

Jag var på ett bröllop där det tryckts program med diverse dumheter angående könsroller och vid vårt bord bröt det nästan ut gräl tack vare att detta uppmärksammades. Ingen stämningshöjare mao...

Tänk lite längre!

• shakynose

Hammerman1 skrev 2008-11-29 04:02:56 följande:

... Personligen så tycker jag att det känns befriande att kunna skämta om saker. Även det som är allvarligt. Hitler är ett ypperligt exempel. Hade vi i alla lägen gjort Hitler till ett namn ingen får nämna och suttit med gravallvarlig min var gång nazismen dryftades skulle detta tyvärr kunna tolkas som ett slags erkännande, ett slags existensberättigande för en hemsk ideologi. Om man däremot, ibland, tillåter sig att klä upp Hitler i ballerinadräkt och låta djävulen köra in stora ananasar där solen aldrig skiner vareviga dag á la Little Nicky så blir nazismen däremot det skämt och den paria den borde vara. Vad gäller listan på en hemmafrus plikter så tycker jag bara att det är sunt att folk kan titta på den och skratta åt eländet. Vi gör ju det eftersom det verkar så dumt och tokigt mot bakgrund av dagens värderingar. Ojämställda normer kan man gott och väl göra sig lustig över, för det förstärker bara vårt avståndstagande mot dem. Om ovanstående text är osammanhängande och svamlig beror det bara på att klockan är fyra på morgonen just nu.
    Jag tycker att det är en viss skillnad mellan att förlöjliga läskiga maktpersoner som t.ex. Hitler och att göra sig lustig över och bagatellisera det förtryck som människor utsatts/utsätts för!
  • shakynose
    tonårsmorsa skrev 2008-11-29 12:02:41 följande:
    Bara för att man skrattar åt eländet betyder det inte att man bagatelliserar det.
    Där är vi oeniga.
  • shakynose

Nancy Drew skrev 2008-11-29 11:08:33 följande:

Husmorsråden är väl från mitten av förra seklet om jag inte minns del. De blir ju komiska eftersom de var allvarligt menade när de skrevs, och nu kan vi skratta åt hur knäppt det var då.
    ..
    HUr knäppt är det inte nu då? Idag i Sverige? Detta elände kan vi väl skratta åt?

Kvinnors löner är i genomsnitt 80 % av mäns.
    Källa: ?På tal om kvinnor och män?, SCB, 2006

76 % av landets chefer är män, 24 % är kvinnor.
    Källa: Statistiska centralbyrån

Under en dag handlar ungefär två tredjedelar av allt nyhetsinnehåll om män.
    Källa: ?Räkna med kvinnor?, Global Media Monitoring Project, 2005

Under en vecka utför kvinnor drygt 28 timmar obetalt arbete medan män utför mindre än 20 timmar.

Kvinnor tog ut 80 procent och män 20 procent av föräldrapenningen år 2005.

Mammor sköter främst den vardagliga omsorgen om barnen, medans mammor och pappor spenderar ungefär lika mycket tid med att leka med barnen.
    Källa: ?Tid för vardagsliv?, SCB, 2003

Flickorna har genomgående bättre betyg än pojkar från grundskolan
    och gymnasieskolan.
    Källa: ?Könsskillnader i utbildningsresultat?, Utbildningsdepartementet, 2004

Pojkar har större självförtroende och bättre självbild än flickor när det gäller skolans krav.
    Källa: ?Att lära för livet?, Skolverket, 2004

10 % av eleverna i grundskolan anser inte att alla har lika människo-
    värde. 18% ser homosexualitet som en sjukdom.
    Källa: ?Yttrandefriheten i skolan?, Lärarnas riksförbund, 2006

50% av lärarna i grundskolan och gymnasiet möter en kränkande
    jarong om sexuell läggning bland eleverna. 10% möter samma attityder bland skolans vuxna.
    Källa: ?En utmaning mot heteronormen?, Under ytan, 2006
Svar på tråden Den moderna kvinnan