• jojanna

är min bröllopsresa förstörd?

Hjälp... Vi är påväg på bröllopsresa till Goa, Indien via Bombay. Vi har själva packat resan, vilket betyder att vi bara har bokat flyg tur och retur, boende tänkte vi ta på plats..
    Nu är saken den att dumma jag inte tog avbokningsförsäkring (och det står på vår biljett att vi inte har rätt att avboka resan) och om det fortsätter på samma sätt dit nere har jag ingen lust att åka!!! (4.2.09 åker vi)vad skall jag göra??

• Svar på tråden är min bröllopsresa förstörd?
  • Tjolinti

då hade jag hellre brutit mitt eget ben o fått läkarintyg o blivit hemma :D

• E11a

Jag hade nog hellre blivit av med pengarna som flygbiljetten kostade än att ha ett brutet ben och få tillbaka pengarna......

Jojanna oroa dig inte det är säkert lungt tills du ska åka! Men det verkar du ju själv tro. Men jag sympatiserar fullt med att man blir stressad när något  "hotar" något man har planerat och längtat efter så mycket!

• trampetroll

Jag är riktigt kunnig om detta och avbeställningskydd oavsett om du har det eller inte gäller ENDAST vid sjukdom av dig eller din man eller oväntat dödsfall inom familjen. Så det hade inte spelat någon roll om du hade haft det för du hade ändå inte kunnat avboka resan. Däremot är jag övertygad om att det säkerligen inte är några problem att skjuta upp resan eller eventuellt ändra resmål (vi ringde och ändrade resmål 1 månad innan avfärd, funkade hur bra som helst). Men avbokning av hela resan och få pengarna tillbaka får man aldrig vid ett avbeställningskydd för annat än oantstående skäl då som sagt tyvärr.

• trampetroll

Och när det gäller att utnyttja avbeställningsskyddet så är det som E11a säger att sjukdomen måste STÄRKAS av just en läkarens skriftliga utlåtande, annrs gäller det inte.

• pallasathena

Kolla upp vad UD har för riktlinjer när det börjar bli dags att bege sig dit. Jag tror att ett annat giltigt skäl till att avbeställa sin resa är om UD går ut med restriktioner att man inte ska åka till den platsen, men jag vet inte om det även gäller utan skydd. Låter ju inte så troligt, men går likväl att kolla upp.

• J D

Det finns ju säkerligen Force Majeure-bestämmelser från flygbolagets sida dock som gör att de ej är skyldiga att låta er avboka på grund av händelser utanför deras kontroll såsom krig eller strejk. Dock sker antagligen så ändå i realiteten eftersom flygbolagen vinner mer i anseende på att ej skicka er dit.

• jojanna

Tack för alla svar... Skall kolla upp sakerna på måndag och sedan är det väl att vänta och se hur sitationen fortlöper.. Borde ju hinna lugna ner sig på 2 månader!! men man vet aldrig vad allt kan leda till... Hoppas på det bästa dock! peppar peppar ;)

• Juliazzb25

Hej jojanna!

Jag jobbar på resebyrå och här kommer några råd till dig som jag hoppas kan komma till hjälp i dina beslut.

Du skriver att ni har bokat endast flyg och inte tagit avbeställningsskydd...

Min fråga till dig är om ni har betalt med kort?
    Ifall att ni har betalt med visa kort eller nån annan bank kort så har ni avbeställningskyddet via detta kort dock så måste man ha läkarintyg.

En annan sak är att ni kontaktar den resebyrå som har ställt ut din biljett och kolla vad det är för sorts biljett. Går denna att avboka eller ändra mot en kostand eller är de biljetterna helt låsta det vill säga ej ombokningsbara eller avbokningsbara.

Nu tycker jag att 2 månader är lång tid och det kan hända precis vad som helst så jag tycker att du kan lugna ner dig lite och avvakta med att avboka resan.

Skulle det vara så att oroligheterna fortsätter så brukar UD avråda från att åka tex till Indien så brukar man få pengarna tillbaka direkt av flygbolaget eftersom det ingenting ni själva som kan påvärka.

har du några flera frågor funderingar så är det bara att fråga på.

Lycka till
    Häls
    Julia

• anne på grönkulla

Det där gäller bara om man köpt en charterresa av ett bolag som ställt garanti hos kammarkollegiet. Reguljärbiljetter omfattas inte i lagen (men de kan ju välja att göra det för att de är hyggliga, om de vill - man kan dock inte räkna med det).

pallasathena skrev 2008-11-29 10:09:45 följande:
    Kolla upp vad UD har för riktlinjer när det börjar bli dags att bege sig dit. Jag tror att ett annat giltigt skäl till att avbeställa sin resa är om UD går ut med restriktioner att man inte ska åka till den platsen, men jag vet inte om det även gäller utan skydd. Låter ju inte så troligt, men går likväl att kolla upp.
  • shakynose

Nu sa dom på nyheterna för en halvtimme sedan att den sista terroristen dödats...
    Men UD har gjort en avrådan från att åka till Bombay och då gäller att man får pengarna tillbaka. Dock är det inte säkert att det gäller dig eftersom du bara skulle mellanlanda i Bombay! Men det är ju rätt sannolikt att UD drar tillbaka avrådan om det lugnar ner sig nu.

• shakynose

anne på grönkulla skrev 2008-11-29 11:57:52 följande:

Det där gäller bara om man köpt en charterresa av ett bolag som ställt garanti hos kammarkollegiet. Reguljärbiljetter omfattas inte i lagen (men de kan ju välja att göra det för att de är hyggliga, om de vill - man kan dock inte räkna med det).
    Precis, så var det! Man måste alltså ha köpt en paketresa med hotell.
  • längelevekärleken

Det är en bit från Goa till Bombay och avråder inte UD så åk, OM UD däremot avråder så gäller inte försäkringar osv om ni väljer att resa ändå så då avråder även jag från att åka. Kolla med flygbolaget om ni kan omboka resan till ett annat resemål? Det absolut bästa är ju att kontakta det bolag var ni bokade resan så kan dem ge er exakt vad som gäller. Men Goa är super mysigt så avråder UD ej så ska ni absolut åka :D

Svar på tråden är min bröllopsresa förstörd?