• Goaste

Vi pysslar egna smycken!

Hittade ingen pysseltråd för mig som gör mina egna smycken till bröllopet, så jag drar igång en då!

Här kan vi som funderar på, håller på, behöver inspiration, hjälp och tips samlas och utbyta smyckes-drömmar med varandra.

Jag ska göra halsband och armband och utsmyckade hårnålar till mitt bröllop.

Vad funderar du på eller vad ska du göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-01 23:37
    Lite info om pärlor etc.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-77/m3175317.html

• Svar på tråden Vi pysslar egna smycken!
  • Miafiahallonfjärt

Gjorde också mitt eget. Enkelt pärldroppe till halsband, örhängen och armband

• Kirsto

miafiahallonfjärt: Har du möjligen några bilder att visa? *nyfiken*

• camric

Jag gjorde mina smycken som jag hade på mig på vår bröllopsdag. Sen gjorde jag även tärnornas halsband. Mitt halsband och diademet/tiaran blev jätte fina tycker jag. Jag är väldigt nöjd med dem.

Bilder på dem finns på min blogg:

bymillan.bloggagratis.se/

Lycka till ni andra som skapar era egna smycken. Det är ju såå roligt att göra och även ha på sig något som man har gjort själv!

• Bluebride

jag kommer göra mitt halsband och örhängen själv + tärnans och ev näbbens smycken också

• Bröllopsdrömmaren

hej camric! fina smycken du har gjort, jag funderar på något liknande med pärlor =). har du gjort dem efter en egen idé eller har du hittat tips någonstans?

• gosbruden

Hejsan!
    Jag hade tänkt göra mitt hårsmycke själv :) ska försöka inhandla lite grejer så jag får öva lite dock. Tycker det är roligt att göra egna smycken men har mest gjort enkla armband och några halsband och fotlänkar..
    Vad fina smycken ni hade gjort camric och Kirsto!

• Mrs D to be

gjort mina smycken själv till båda gångerna jag dansat bal och till en brud..
    ska göra mina egna med

• Kirsto

gosbruden: Tusen tack! Hur har du tänkt att ditt hårsmycke ska se ut?

• gosbruden

Jag hade tänkt göra en blomma. Den ska vara i försilvrad koppar tråd (eventuellt så kan det bli färgad koppartråd) och så ska jag fästa pärlor runt på något snyggt sätt. men som sagt måste jag öva först! är det någon som jobbat med dessa material? som har lite tips! var ett tag sen jag gjorde smycken, känner mig lite ringrostig..

• kalevala

hej jag fic det som möhippe grej att göra eget halsband till bröllopet ( de visste ju att jag hade lite förkunskap o sinne för detta ) sen gjorde jag en fotlänk till !
    halsbandet syns i mitt galleri !

• Kirsto

gosbruden: Jajjamen! Jag jobbar mycket med tråd. Ett viktigt tips är att ha helt släta tänger, de får INTE ha tänder/räfflor för då kommer du antagligen att skava bort yttersta lagret på tråden (dvs kopparen kommer fram under silvret eller färgen). Du behöver troligen både plattång och rundtång.

• gosbruden

Kirsto: Tackar för tipset.
    Ja, jag har varit iväg till stan idag och kikat på panduro efter lite grejer. Men de hade inte så mycket i butiken men jag har också varit in på hemsidan och kikat så det blir till att beställa kanske..

är verktygen därifrån bra?? någon som vet??

• Kirsto

gosbruden: Jag tror säkert att verktygen där är bra, men har du möjlighet så gå in på Clas Ohlsson! De har kalasbra små avbitartänger och plattänger för bra pris. Rundtång hade de däremot inte i somras när jag var in och handlade. En bra grej när du ska fästa pärlorna är att ha en riktigt tunn och böjlig tråd, snurra fast tråden runt den tjockare tråden och säkra med en droppe superlim (jag använder superattack, också köpt på Clas O).

• camric

Hej jag kollade i massa tidningar och började skissa lite på hur jag ville ha det och sen började jag prova mig fram och så blev det så där bra.
    Det var ganska pilligt och man behövde mycket tålamod men jag ångrar inte det nu!!! Var verkligen hel nöjd med det och tiaran som jag oxå gjorde själv.
    Lycka till!!

Bröllopsdrömmaren skrev 2009-01-01 21:31:03 följande:
    hej camric! fina smycken du har gjort, jag funderar på något liknande med pärlor =). har du gjort dem efter en egen idé eller har du hittat tips någonstans?
Svar på tråden Vi pysslar egna smycken!