• gusdanima

    Klädkod?

    Vad ska vi skriva i inbjudan? Vill inte ha för uppklädda, eftersom vi håller festen i en gammal lokal vid havet, men inte heller att folk kommer jeans.
    Funderar på den lite något lite mer ledigt än
    Klädsel: Kavaj pch kanske istället skriva
    Klädsel: Sommarfin.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Klädkod?
  • DanKat

    Själv tycker jag det funkar med "sommarfin", men det kommer garanterat någon nu som invänder och säger att "det FINNS ingen klädkod som heter sommarfin, ingen kommer förstå vad ni menar!" Jag har varit på bröllop med klädkoden "stiligt sommarfräsch", jag tycker det fungerade alldeles utmärkt och hörde inte om nån som inte skulle ha förstått vad brudparet menade, och ingen stack ut på bröllopet heller. Så frågar du mig så skulle jag säga att ni absolut kan ha den klädkoden, men samtidigt ÄR den inte etiketts-enlig, så alla håller absolut inte med. Ni kan ju ta er en funderare och fråga er hur ni tror era gäster skulle reagera, kanske blir lättare att avgöra då...

  • Miss Biii

    ja jag hoppas inte att någon tar på sig jeans till ett bröllop, oavsett vad det står för klädkod... "sommarfin" tycker jag låter jättebra

  • Hemlig2009

    Ja, fast sommarfin för en kille kan ju mycket väl vara jeans och skjorta?

    Jag är sån att jag gillar de klädkoder som finns. Varför krångla till det? Klädkoden kavaj säger ju att ljus kostym är okej, så också en udda byxa.

  • altervattnet

    det finns idioter som tar på sig jeans på bröllop, tro mig jag har sett det. Fattar inte att folk har mer vett och etikett...

  • laxön2009

    Förvirrande nog så innebär klädkoden "kavaj" inte "kavaj" - utan kostym. Dvs enligt etikettboken är det inte korrekt att komma i kavaj och "udda" byxa om det står kavaj.
    Jag tycker att "sommarfin" är minst lika begripligt som "kavaj", med tanke på att många ändå inte vet vad det betyder.

  • Hemlig2009

    Självklart betyder "Kavaj" hel ksotym men på de flesta bröllop jag varit på har de som inte brukar klä upp sig iaf hade kavaj och udda byxa på sig. Skriver man då sommarfin vet man aldrig vad en del tar på sig.

    Men man känner ju sina vänner bäst själv.

  • aalexandra

    Har varit på bröllop där klädkoden varit kavaj då det kommit gäster i jeans, gympaskor o skjorta. Hoppas innerligt att ingen gör det på mitt bröllop. Kavaj är väl iaf kavaj o inte "uppklädd för krogen"
    Tycker sommarfin låter jättebra och jag ser precis framför mig vad jag skulle haft på mig

  • shakynose
    altervattnet skrev 2008-12-02 18:29:00 följande:
    det finns idioter som tar på sig jeans på bröllop, tro mig jag har sett det. Fattar inte att folk har mer vett och etikett...
    Men just när det gäller såna klädkoder som "sommarfin" så är det inte helt lätt för vissa killar (min inkluderad) när alla benkläder de äger är just jeans i olika finhetsgrad... Vad tar man då på sig till ett bröllop där klädkoden är "ledigt uppklädd"? Ordet "ledig" antyder ju att man ska vara bekvämt klädd i plagg som man trivs i, och "uppklädd" betyder nog för de flesta att välja det som är helt, rent och representabelt! I min killes fall skulle nog detta innebära de finaste och nyaste jeansen med en glammig t-shirt till. Och det är vad som gäller på företagsfesten också...

    Jag fick lov att ringa till bruden en gång innan ett bröllop för att fråga vad hon egentligen ville att vi skulle klä oss i, och svaret blev: "typ chinos eller linnebyxor och skjorta utan slips". Inget utav dessa plagg finns i killens garderob! Och det är inte direkt plagg man kan hyra eller låna heller. Att köpa skulle bli svindyrt, ta tid och inte bli bra eftersom det finns en anledning till att han inte äger dessa plagg (han tycker det är skitfult).

    De flesta har en kostym att ta på sig till festligare tillfällen, eller någon de kan låna av, så varför inte ge dem tillfälle att damma av den? Är så himla mycket enklare än att försöka tolka vad som menas med "sommarfin" och kombinera en outfit med de riktlinjerna...

    Och förresten, innebär egentligen "sommarfin" någonting helt annat än vad som menas med "klädkod: kavaj"?
  • BlygBrud

    Med risk för att låta som en gammal tant...men varför krångla till det med olika hemasnickrade klädkoder som alla gäster kommer att tolka olika???

    "Sommarfin" är för en del blekta jeans, flipflop och vintage t-shirt, för andra är det ljusa chinos, vit skjorta och beiga skor.

    Står det Kavaj fattar de flesta vad som menas. Dvs snyggt klädda, festligt och fint, men inte uppdressade till tänderna.
    Ni kan ju för säkerhets skull skriva en rad eller två i inbjudan var ni kommer att vara, så att folk inte tar värsta stillettklackarna om ni är oroliga för det.

  • Burre Präst

    En anledning att de "gamla" klädkoderna är att föredra är att det i alla fall går att slå upp på nätet vad "kavaj" betyder rent praktiskt.

    Visst kan det verka tråkigt, men i grunden handlar det ju om språk och språkets främsta funktion är att göra sig förstådd. Har man en klädkod som folk inte förstår, då är den ju meningslös.

    Att alls ha klädkod är ju för att se till att ingen behöver känna sig dum för att man är för finklädd eller inte tillräckligt finklädd jämfört med övriga gäster.

    Personligen anser jag att klädkoder av typen "Sommarfräsch" är att jämföra med att istället för klockslag skriva att vigseln hålls "vid lunchtid", eller att istället för "Vika gamla kyrka" skriva "vår älsklingskyrka på landet", för att man tycker det verkar roligare.

    Tid, plats och klädkod är alla olika slag av information man som inbjudare bör förse sina gäster med för att hjälpa dem, det är inte estetiska inslag i inbjudan.

    Visst är jag hopplöst gammalmodig?

  • 27juni2009

    vi skriver klädsel.kavaj
    i infobladet vi säder med skriver vi vad kavaj innebär samt att de är inte för kläderna vi bjuder utan klä er snyggt nen känn er bekväma

  • gusdanima

    Tack för alla svar!

    Vi valde faktiskt Kavaj tillslut! Lättare för alla som sagt. Nu är inbjudningskorten skickade i alla fall!
    Ha det fint alla!

  • Tindragull

    Eeehh...
    På vårt bröllop ska minsann brudgummen ha jeans! Tycker det är fasen så mycket snyggare med ett par välsittande mörka jeans än ett par dåligt sittande kostymbyxor... :D
    Så våra manliga gäster får gärna ha jeans de också.


    altervattnet skrev 2008-12-02 18:29:00 följande:
    det finns idioter som tar på sig jeans på bröllop, tro mig jag har sett det. Fattar inte att folk har mer vett och etikett...
  • Hemlig2009

    Håller med, därför kommer min sambo ha ett par välsittade kostymbyxor.


    Tindragull skrev 2008-12-26 22:04:26 följande:
    Eeehh...På vårt bröllop ska minsann brudgummen ha jeans! Tycker det är fasen så mycket snyggare med ett par välsittande mörka jeans än ett par dåligt sittande kostymbyxor... :DSå våra manliga gäster får gärna ha jeans de också.
  • Tindragull

    Tyvärr äär välsittande, kostymbyxor och min sambo nåt som inte går att få in i en och samma mening utan ett stort INTE.
    De kostymbyxor som sitter bra på honom är ännu inte gjorda... Världen är kanske inte redo för det...


    Hemlig2009 skrev 2008-12-27 01:02:16 följande:
    Håller med, därför kommer min sambo ha ett par välsittade kostymbyxor.
  • altervattnet
    Tindragull skrev 2008-12-26 22:04:26 följande:
    Eeehh...På vårt bröllop ska minsann brudgummen ha jeans! Tycker det är fasen så mycket snyggare med ett par välsittande mörka jeans än ett par dåligt sittande kostymbyxor... :DSå våra manliga gäster får gärna ha jeans de också.
    På mitt bröllop som jag förhoppningsvis bara göra en gång, så ska det vara högtidligt, och jag anser inte att ha ett par jeans på sig är högtidligt.
  • altervattnet
    shakynose skrev 2008-12-03 11:33:15 följande:
    Men just när det gäller såna klädkoder som "sommarfin" så är det inte helt lätt för vissa killar (min inkluderad) när alla benkläder de äger är just jeans i olika finhetsgrad... Vad tar man då på sig till ett bröllop där klädkoden är "ledigt uppklädd"? Ordet "ledig" antyder ju att man ska vara bekvämt klädd i plagg som man trivs i, och "uppklädd" betyder nog för de flesta att välja det som är helt, rent och representabelt! I min killes fall skulle nog detta innebära de finaste och nyaste jeansen med en glammig t-shirt till. Och det är vad som gäller på företagsfesten också...Jag fick lov att ringa till bruden en gång innan ett bröllop för att fråga vad hon egentligen ville att vi skulle klä oss i, och svaret blev: "typ chinos eller linnebyxor och skjorta utan slips". Inget utav dessa plagg finns i killens garderob! Och det är inte direkt plagg man kan hyra eller låna heller. Att köpa skulle bli svindyrt, ta tid och inte bli bra eftersom det finns en anledning till att han inte äger dessa plagg (han tycker det är skitfult).De flesta har en kostym att ta på sig till festligare tillfällen, eller någon de kan låna av, så varför inte ge dem tillfälle att damma av den? Är så himla mycket enklare än att försöka tolka vad som menas med "sommarfin" och kombinera en outfit med de riktlinjerna...Och förresten, innebär egentligen "sommarfin" någonting helt annat än vad som menas med "klädkod: kavaj"?
    Har aldrig fått en inbjudan eller hört någon ( annat än du) som har fått en inbjudan med klädkod: sommarfin
    Skulle jag få en sådan så skulle jag ta det som att brudparet inte var så noga med gästernas klädval.
    Vi ser våran bröllopsdag som en högtidlig dag och kommer att skriva Klädkod: Kavaj / högtidsdräkt
    Vi har även gått ut med att jeans ej är tillåtet att ha på sig på våran hemsida. Glasklart för gästerna.
Svar på tråden Klädkod?