• Nussa o Nusse

    Hur posta inbjudan, när ta foto?

    Hej!

    Kan jag få hjälp med två problem, som ni säkert tycker är nybörjarfrågor:

    1. Hur postar man en inbjudan om den har en stor rosett knuten runt sig? Alltså en inbjudan som är klistrad på ett större papper som viks som ett kuvert, och så knyter man ett band runt.

    Lägger man den i ett ännu större fult postenkuvert eller? Det känns ju inte så fint!

    2. Ska ni fotograferas mellan vigseln och festen, eller innan? Vad ska gästerna göra under tiden i så fall? Om man gör det innan ser ju m2b klänningen...

  • Svar på tråden Hur posta inbjudan, när ta foto?
  • Hemlig2009

    1. Du får köpa fina matchande kuvert eller genomskinliga "påsar". Kuverten är ju faktiskt också viktiga.

    2. Vi ska fotas innan vigseln och sedan under och även lite efter kanske. Vi funderar på att ha med fotografen även under första delen av middagen. Ja, min sambo ser klänningen men det har han redan gjort. Bättre smakråd finns ju inte.

  • Höstbrud-07

    De allra flesta fotograferas innan för att det annars kan skapa rätt trist dötid för gästerna och slösa med rolig festtid. Fundera över varför det skulle spela roll att han ser klänningen innan vigseln, ögonblicket när ni ser varandra bröllopsklädda för första gången kan man ju göra lika minnesvärt oavsett om det är i entren till kyrkan eller tidigare på dagen.

    Nussa o Nusse skrev 2008-12-02 15:12:29 följande:


    2. Ska ni fotograferas mellan vigseln och festen, eller innan? Vad ska gästerna göra under tiden i så fall? Om man gör det innan ser ju m2b klänningen...
  • laris

    Va kul!
    e
    Vi kommer att ha genomskinlinga påsar! Tycker det blir så läckert och ingen risk för någon att missa inbjudan bland allt tråkigt post.

    Vi har också en rosett och de får plats i de påsarna.


    Hemlig2009 skrev 2008-12-02 15:20:00 följande:
    1. Du får köpa fina matchande kuvert eller genomskinliga "påsar". Kuverten är ju faktiskt också viktiga.2. Vi ska fotas innan vigseln och sedan under och även lite efter kanske. Vi funderar på att ha med fotografen även under första delen av middagen. Ja, min sambo ser klänningen men det har han redan gjort. Bättre smakråd finns ju inte.
  • Ore

    1) Cellofanpåsar! Fast jag skulle gilla att få det i ett diskret postkuvert. Desto större överraskning när man ser vad som är i, tycker jag...

    2) Fotograferades mestadels innan. Sedan hade våra toastmasters en aktivitet på cirka 30-45 min innan vi fick anlända, så litet foton togs efteråt också. Att maken inte får se en i klänningen innan vigseln är bara någon löjlig amerikansk skrock, enligt mig. Alltså inget att bry sig om. Svenska brudpar har i evinnerlig tid gått in i kyrkan tillsammans, alltså har de sett varandra innan dess och då kan man lika gärna fotograferas innan.

  • PennyJenny

    1. Jag skulle inte stoppa den i brevlådan utan något runtomkring, den skulle förmodligen bli alldeles förstörd i de automatiska sorteringsmaskinerna. Så cellofanpåsar eller ytterkuvert.

    2. Fota innan. Man är precis iordninggjord, inget utsmetat smink efter gråt i kyrkan osv. Jag förstår personligen inte det här med att inte se varandra innan vigseln, vi spenderade så mycket som möjligt av vår dag tillsammans, men det är vi det. Om man ändå vill att det ska vara lite speciellt med ett "första" möte så kan man göra det fint och stämningsfullt i och med att man träffas för fotograferingen. Att någon tärna eller så ordnar med bubbli och två glas, pryda marken med blomblad och låta dig stå där och han kommer gående. Då kan man dessutom fotoa det och få stämningsfulla bilder av det.
    Fota innan är också trevligare för gästerna och man kan gå och ägna sig åt dem med en gång efteråt.

  • Nussa o Nusse

    Tusen tack för alla råd!

    Cellofanpåse låter nog bäst tror jag, bara det går att klistra fast frimärket.

    Jag hade faktiskt inte tänkt så mycket på varken fotograferingen eller hur vi skulle ha det innan kyrkan, för han har precis friat (HURRA!!!). Men det är klart att jag vill vara med min Nusse så mycket som möjligt under dagen. Det var ett fint förslag PennyJenny att man kunde göra mötet lite speciellt med bubbel och så. Man vill ju bli så fin att han kippar efter andan när han ser mig i klänning och allt...

    Tack igen!

  • PennyJenny

    Tro mig, han kommer kippa efter andan oavsett som det är i kyrkan eller någon annanstans har ser dig första gången.

    Jag är som sagt stark förespråkare av att vara tillsammans mycket även under förberedelserna. Vi var det och det gjorde att dagen inte var över så fort och vi hann njuta av den och varandra. Och fasten vi klädde oss ihop så var det speciellt när vi liksom såg varandra i "full mundering". Då stannade vi bara upp och insöp stunden och blev alldeles tårögda. Så även om man följs åt mest hela dagen så blir det speciellt att se varandra. Men vill man göra det lite mer speciellt så går man åt skilda håll en timme innan fotning och klär sig och lägger sista handen vid det hela och mötes och som sagt, han kommer att kippa efter andan, det är jag helt övertygad om.

Svar på tråden Hur posta inbjudan, när ta foto?