• osthyvel

ringfråga,... jag kanske "ljög"

misstänker att killen min kommer att fria i jul, han frågade för några månader sedan hur det går till och jag som kanske var en aning packad sa att han helt enkelt slänger fram en fet diamantring så kanske jag säger ja... inte för att jag förväntar mig nåt så stort och dyrt men, hur går det till ska man inte ha en varsin ring? tänk om han nu inte kollar upp det mer och bara köper en ring? kan man göra så och sen får båda en varsin ring vid vigseln? hur ska det gå till egentligen?

• Svar på tråden ringfråga,... jag kanske "ljög"
  • Igia

Det finns nog inget rätt och fel i en förlovning. Det vanligaste i Sverige är att både man och kvinna byter ringar vid förlovning och sedan är det kvinnan som får en ring vid vigseln. Men nu kan man snudd på göra som man vill. Hos de flesta gudsmeder idag kan man dessutom låna en ring till frieriet och sen välja tillsammans vilka man skulle vilja ha.

Det finns de som inte vill ha ring alls vid förlovning och bara har en vigselring. (viger man sig i svenska kyrkan tror jag att man måste ha en ring)

Så ni kan göra som ni vill helt enkelt

Jag hade inga ringar alls när jag friade utan vi bestämde tillsammans sen oc förlovade oss vid ett senare tillfälle på en slottsweekend...

Lycka till!

• chokladflingan

Inget du ska oroa dig för, ni blir förlovade oavsett om han har ring eller ej. Om han vill kan han ju annars köpa en i efterhand.

• EllaM

I Sverige är det vanligast att mannen och kvinnan byter ringar (dvs den som friar har köpt en till sig själv också, så att säga, så att man kan byta om den andre säger jag). Internationellt är det dock vanligast att bara tjejen får en ring (eftersom det är vanligast att killen firar). Killen har ingen förlovningsring. Mannen får sedan en vigselring vid vigseln och det får kvinnan också. Kvinnan har alltså efter vigseln två ringar, och mannen en ring. men idag gör man hur man vill. En del killar har förlovningsring och vill även ha vigselring, så att killen också har två ringar. Andra väljer att bara ha vigselring och ingen förlovnignsring, eller återanvända förlovnignsringen även till tjejen vid vigseln, så att båda bara har en ring också i fortsättningen. En del har inga ringar alls.

När min man friade till mig fick jag en ring, men inte han. Han fick sedan en vigselring och det fick jag också. Han ahr alltså numera en ring och jag två. Men under förlovningstiden hade bara jag ring. Å andra sidan var vi förlovade extremt kort tid också och allt var redan planerat, alla ringarna köpta mm... Fast han ville ändå fria "på riktigt", som han uttryckte det.

• Wiggy

Jag friade utan ringar. Dagen efter gick vi och beställde två ringar och sedan växlade vi ringar, dvs hon satte min ring på mitt finger och tvärtom. Vi delade på summan.

Jag har varit förlovad en gång tidigare, tyvärr, men då fick jag köpa båda ringarna och hon ansåg då att hon "inte ingått något avtal" med mig och kunde vara otrogen efter eget behag då hon inte givit mig någon ring. Kan ju tillägga att den kvinnan tjatade sig till att jag skulle fria, och det var tvunget att ske på en offentlig plats så alla kunde se, så hon bestämde plats och datum när det skulle ske. Så den förlovningen kändes aldrig äkta. Det gör den jag ingått nu.

Svar på tråden ringfråga,... jag kanske "ljög"