• EllaM

ringfråga,... jag kanske "ljög"

I Sverige är det vanligast att mannen och kvinnan byter ringar (dvs den som friar har köpt en till sig själv också, så att säga, så att man kan byta om den andre säger jag). Internationellt är det dock vanligast att bara tjejen får en ring (eftersom det är vanligast att killen firar). Killen har ingen förlovningsring. Mannen får sedan en vigselring vid vigseln och det får kvinnan också. Kvinnan har alltså efter vigseln två ringar, och mannen en ring. men idag gör man hur man vill. En del killar har förlovningsring och vill även ha vigselring, så att killen också har två ringar. Andra väljer att bara ha vigselring och ingen förlovnignsring, eller återanvända förlovnignsringen även till tjejen vid vigseln, så att båda bara har en ring också i fortsättningen. En del har inga ringar alls.

När min man friade till mig fick jag en ring, men inte han. Han fick sedan en vigselring och det fick jag också. Han ahr alltså numera en ring och jag två. Men under förlovningstiden hade bara jag ring. Å andra sidan var vi förlovade extremt kort tid också och allt var redan planerat, alla ringarna köpta mm... Fast han ville ändå fria "på riktigt", som han uttryckte det.

Svar på tråden ringfråga,... jag kanske "ljög"