Inlägg från: MolsonCanadian |Visa alla inlägg
  • MolsonCanadian

För att vara på den säkra sidan...

Visst är det så att om jag tar hans namn som mellannamn, dvs. det står före mitt efternamn, så blir mitt efternamn, mitt efternamn? (knepigt att formulera det här).
    Om så, innebär det att eventuella barn får mitt efternamn som efternamn?

Beklagar om det här har diskuterats fram och tillbaka tidigare, men jag hittade inte svaret på min undran när jag spanade i redan befintliga trådar.

• Svar på tråden För att vara på den säkra sidan...
  • MolsonCanadian

Rätt gissat. Det är ju därför jag registrerade mig här.

Har hittat följande på Skatteverkets hemsida: "Om det inte finns några syskon får barnet det efternamn som föräldrarna anmäler till Skatteverket. Gör inte föräldrarna någon anmälan inom tre månader från barnets födelse, får barnet moderns efternamn."

Det bör väl betyda att om mitt efternamn förblir mitt efternamn om jag tar hans som mellannamn, att barn får mitt efternamn, om vi inte ansöker om annat..?

Hammerman1 skrev 2008-12-10 15:47:14 följande:
    Av förståeliga skäl brukar ju barnen ta mammans efternamn om föräldrarna inte är gifta, däremot vette fasen hur det fungerar när föräldrarna heter olika fastän de ingått äktenskap, vilket jag gissar mig till att ni kommer att göra.
  • MolsonCanadian

Så, ponera att jag hette Eriksson och han hette Nilsson - kan då barnet heta Nilsson Eriksson? (fortfarande då med Eriksson som efternamn). Dvs, få samma mellannamn som jag?

Känner att det blir krångligt formulerat. Hoppas du hänger med på hur jag menar.

anne på grönkulla skrev 2008-12-10 15:54:47 följande:

Det har faktiskt ingen laglig betydelse (eller gör iaf inte i Sverige i dag nån skillnad) om föräldrarna är gifta eller ej. Om föräldrarna har olika efternamn så får barnens mammans efternamn - om man inte anmäler nåt annat.Och mycket riktigt, tar man mannens efetrnamn som mellannamn så står det först och paret har då juridiskt olika efternamn. I det läget kan man också välja att ge barne det ena namnet som mellannamn och det andra som efternamn. Vilket efternamn de får är valfritt (men anmäler man inget så finns det alltså en byråkratisk automatik).
  • MolsonCanadian

En ny variant på frågan:

Kan han ta mitt efternamn som mellannamn OCKSÅ?
    Dvs, att jag tar hans efternamn som mellannamn och han tar mitt efternamn som mellannamn?
    T ex Maria Nilsson Eriksson & Jonas Eriksson Nilsson?
    Eller snurrar det till tillvaron då?

• MolsonCanadian

Det var synd.

Den kombinationen känner jag till. Inte aktuell, dock.

anne på grönkulla skrev 2008-12-22 21:31:08 följande:

Nej, det går inte. Lagen tillåter inte det. Däremot finns det en kryphål i lagen som gör att ni kan få samma kombination Nilsson Eriksson ELLER Eriksson Nilsson - det finns beskrivet i gamla trådar och innehåller en del administrativt meckande.
  • MolsonCanadian

Nej, just den här saken framgår inte särskilt tydligt alls.

anne på grönkulla skrev 2008-12-22 21:34:36 följande:

Läs på skatteverkets hemsida om namn och vad som går och inte går - www.skatteverket.se under folkbokföring och namn - där framgår ganska tydligt.
  • MolsonCanadian

Nä, några barn sedan tidigare har vi inte.

Min tanke var att jag kunde lägga till hans efternamn som mellannamn och han kunde lägga till mitt efternamn som mellannamn. På så sätt skulle bägge behålla resp. efternamn men ha varandras efternamn som mellannamn.

Eventuella barn ska förstås ha mitt efternamn.

Myrmor skrev 2008-12-22 21:34:23 följande:
    Jo så kan man göra. Ett tips är att fundera noga innan man väljer att krångla med namn. Tänk dig scenariot att boka flygbiljetter till famljen eriksson nilsson, där alla heter olika namn i olika konstallationer . Och om ni har barn sedan tidigare (som vi har) kan de inte heta samma som barnen som kommer födas i äktenskaper. Det är en värld av regler
Svar på tråden För att vara på den säkra sidan...