Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Polygami

Jag kan inte se något positivt i NÅGON form av månggifte eller kärlek till fler. Jag känner BLÄ för den tanken..

• MulleNuh

Men det är ju lite som öppen otrohet! Och otrohet är väldigt vanligt.

Även om man skulle göra detta lagligt så tror jag INTE att de inblandade skulle få 100% bra utav det..

• MulleNuh

Otrohet för mig är när det finns en annan människa i min karls liv. Och då menar jag inte som en vanlig kollega.

Fast det är ju inte så jag menar.

Jag tror iaf inte att så många skulle vara lyckliga om det fanns månggifte.

Tooticki skrev 2008-12-11 10:06:13 följande:
    Otrohet är en definitionsfråga, för dig kanske otrohet är att din man håller en annan tjej i handen, för en annan går gränsen vid hångel, för en tredje vid att inleda en emotionell relation. Otrohet är enormt subjektivt och något som parterna i en relation får komma fram till vad som gäller. Det finns ingen lagstiftning kring otrohet...
  • MulleNuh

Då får dom visa sin kärlek på annat sätt. Bra isf!

Tooticki skrev 2008-12-11 10:43:57 följande:
    Ja, det är ju diskriminerande för de personer som utövar polyamori att inte få ingå äktenskap med de personer de älskar.
  • MulleNuh

Nej absolut inte.. Bara personliga!

Duchess skrev 2008-12-11 10:51:35 följande:
    Har du några sakliga argument till varför polygami skulle vara förbjudet i lag?
  • MulleNuh

hahaha! Det var rätt roligt..

Jo visst. Jag håller med dig helt.. Jag blir ju äcklad just för att det känns väldigt avlägset för just MIG. Jag vet ju inte alls hur de som vill ha flera partners fungerar eller hur dom känner/tänker.

Duchess skrev 2008-12-11 10:59:06 följande:
    Personliga argument kan man ha. Jag anser t ex att vi borde förbjuda dansbansmusik. Men oavsett hur illa jag tycker om dansbandsmusik så inser jag att jag inte har några sakliga skäl till att det skulle förbjudas. Därför driver jag ingen opinion i frågan. Jag har själv svårt att förstå både polyamori och polygami eftersom det ligger långt bort från min egen världsbild. Men det betyder ju inget mer än att jag borde försöka lära mig mer om detta.
  • MulleNuh

haha.. Nej men jag kände nog äckelkänslor bara för man börjar tänka sig in i det som att min darling helt plötsligt ska få för sig att ta sig en till fru!

Men ser man till de som verkligen lever med detta så kanske man bör gå in i det lite djupare än jag och vissa andra här inne har gjort.

feministbrud skrev 2008-12-11 11:11:00 följande:
    Jag tänkte först inte ge mig in i den här detbatten eftersom det är så otroligt svår, men med argumenten som framkommit kan jag inte låta bli.Anledningen till att jag tvekar är att många som efterfårgar folygami är människor från andra länder som kommit hit och där fruarna är tämligen förtryckta. Hjälper vi dessa med att tillåta det här också? I länderna där de kommer ifrån är det ett sort problem och många får det värre efter att ha blivit degraderad till andra eller tredjefru.Men å andra sidan så tycker jag ju egentligen som Tooticki att det stör ju inte mig och alla ingår det av fri vilja. Jag vill nog se en ordentlig utrednign först och se vilka konsekvenser det skulle få innan jag bestämmer mig Men det som gör mig lite arg är att denna debatt urartar till att se ner på andra människors kärlek och sätt att leva. Otrohet är att man gör något mot sin parner som man inte får lov till enligt överenskommelse. Jag vet gifta som får ligga med andra så länge deras parter är nr 1. I deras förhållande är otrohet inte sex. Mao kan man inte säga att polygami är otohet.Och ni som tycker att det är äckligt, vill ni att äckelkänslor ska styra lagstiftningen? Isåfall håller mag med Duschess om att förbjuda Dansband (förutom Scotts för de är från Lidköping) och sedan borde vi också förbjuda gröt, kaffe och filtar på hotell.
  • MulleNuh

Kan man älska nån på aaaavståååånd..

Duchess skrev 2008-12-11 11:12:19 följande:
    Ja, folk lyssnar ju på Arvingarna och Christer Sjögren utan att ta hänsyn till mig När det gäller samlevnadsformer tycker jag inte att det är statens uppgift att diskriminera medborgare pga deras sexuella läggning och relationspreferenser. Tycker du det?
  • MulleNuh

JAG tycker folk kan leva i sådana förhållande.. Bara inte jag råkar ut för den killen!

• MulleNuh

Oj vilken märklig jämförelse!!

Undertecknad skrev 2008-12-11 21:53:12 följande:
    Jag anser att det inte är vi själva som skapar liv. Konsekvensen av att jag tror detta är att jag även tror att vi inte har rätten att ta liv. Och vilket liv än barnet får är det inte min sak att avsluta det. Jag kommer aldrig ändra mig på den punkten. Skulle ha väldigt svårt för att ha ihjäl en uteliggare bara för att jag anser att han har ett skitliv. Tycker det är lite samma sak.Och jag menar inte att döma dem som genomgått en abort. Det är inte min uppgift eller min ambition.
  • MulleNuh

Fast ett EMBRYO som det heter i tidig graviditet är ingen människa.

Undertecknad skrev 2008-12-11 22:17:05 följande:
    Mmm, jag vet. Men om man tänker efter... ? Och nu pratar vi ju om människor (foster) som är våra egna barn...
  • MulleNuh

Klart växer det till sig.. Ok nu handlar inte denna tråd om aborter, men jag tycker det är väldigt bra att aborter finns! Sen att det finns de som använder sig av abort som ett preventivmedel är ju så klart HELT galet!

Men jag var en gång tvungen att göra en abort. Tänk om jag inte hade fått det?! Katastrof hade det blivit!

Undertecknad skrev 2008-12-11 22:20:01 följande:
    Mjooo... det tycker jag nog att det är. Om man låter det växa så blir det ju onekligen en människa, och även ett embryo måste väl ha DNA? Och liv.
  • MulleNuh

Ja en bra fråga. När blir man människa?!
    Jag vet faktiskt inte vad som sagts om detta av läkare osv..

Abort kan mycket väl vara oansvarigt. Som jag skrev ovan så använder vissa abort som ett preventivmedel.

Jag har vissa vänner som har gjort uppåt 5 aborter!

Hammerman1 skrev 2008-12-11 22:29:53 följande:
    MulleNuh skrev 2008-12-11 22:18:09 följande:
    Från polygami till abort? Jösses.Men, jag tycker ändå att just det här påståendet helt klart förtjänar att diskuteras. För när blir man en människa? Går det verkligen att sätta ner foten och säga att ett embryo, efter så och så många dagar, blivit en fullvärdig medlem av människosläktet?Min personliga åsikt är att abort bör vara tillåtet. Kvinnans rätt till sin egen kropp och allt det där, samt att det i länder där abort är tillåtet utförs ändå, men då med klädhängare och liknande vilket jag absolut inte skulle vilja se i Sverige, ja, inte i något land för den delen. Men jag kan förstå att vissa är emot abort, bland annat pga det svåra i att bestämma NÄR ett embryo blir ett foster utan godtycklighet. Det finns också en del av mig som ser abort som något oansvarigt. Förutsatt att vi talar om heterosexuellt sex så borde samtliga inblandade inse att en graviditet kan bli en av följdeffekterna även om man använder preventivmedel.Ser jag ner på en kvinna som gjort abort? Inte alls, min garderob är alldeles för full med skelett för att jag skulle göra det. Dessutom finns det en kille inblandad i det hela, och en hel del aborter utförs ju för att denne flytt fältet, vilket jag finner högst fegt och omanligt.
  • MulleNuh

Jag kan väl säga att min abort blev tvungen att ske pga att vi var oansvariga!! Har inget annat att "skylla" på, men jag är tacksam för att jag fick göra en..

• MulleNuh

För mig är en människa någon som ser ut som en människa. ELle när barnet har blivit ett BARN.
    Ett embryo är bara celler.

chokladflingan skrev 2008-12-12 09:05:00 följande:
    Måste säga att jag håller med dig, och, om man tror att ett embryo inte är en människa men blir det sedan, hur vet man då säkert när det blir en människa? Ska man chansa?
  • MulleNuh

Det vet jag inte.. Men det vet en läkare eller barnmorska om man frågar.
    Det jag vet är att ett embryo inte är ett barn utan celler.

chokladflingan skrev 2008-12-12 09:39:48 följande:
    När barnet har blivit ett barn? hur menar du då? Var bras gränsen?
  • MulleNuh

och det är oftast i det stadiet man gör en abort,.

Svar på tråden Polygami