Inlägg från: Undertecknad |Visa alla inlägg
  • Undertecknad

Polygami

Jag håller med. Usch.

älskarlivet skrev 2008-12-11 09:50:12 följande:
    Aldrig i livet att månggifte skulle bli tillåtet! Usch!
  • Undertecknad

Duchess skrev 2008-12-11 10:03:04 följande:

För att citera mig själv från den andra tråden:Polygami är ovanligt, och därför reagerar många av oss mycket starkare när det ämnet kommer upp.
    Eller så reagerar vi starkare för att vi trots allt har något inbyggt begrepp om vad som är "rätt och fel".
  • Undertecknad

Kan inte låta bli att undra om vår strävan att bli openminded kan gå så långt att vi riskerar att tappa hjärnan...

• Undertecknad

För MIG räknas det.

Tooticki skrev 2008-12-11 11:02:29 följande:
    Det intressanta är att alla som besökt denna tråd och lämnat ett spår efter sig verkar ha väldigt starka känslor kring detta men ingen kan säga VAD det är de tycker är fel! Usch och Bläh räknas inte!
  • Undertecknad

Jag håller med. Trots att vissa kommer säga att det inte räknas. Hur man än vrider och vänder på saker och ting så finns det vissa saker man tycker är "rätt" och vissa man tycker är "fel".

chokladflingan skrev 2008-12-11 10:56:57 följande:
    Toticki: om diskriminering; det handlar återigen om vad som man faktiskt tycker om rätt och fel. Om man tycker det är ok men månggifte så tycker man det, men tycker man att det är fel, ja då vill man inte att det ska legaliseras.Vad är det som är så konstigt med mitt resonemang om rätt och fel? Ingen som håller med? För mig är det självklart, alla kan inte tycka lika.
  • Undertecknad

MulleNuh skrev 2008-12-11 11:14:26 följande:

haha.. Nej men jag kände nog äckelkänslor bara för man börjar tänka sig in i det som att min darling helt plötsligt ska få för sig att ta sig en till fru!
    Exakt. Och det är ganska normalt att känna sig äcklad av vissa saker.
  • Undertecknad

Om jag verkligen vill döda någon borde jag få göra det. Jag lägger inga värderingar i det, de ligger i känslorna.

Stardusty skrev 2008-12-11 16:08:31 följande:
    Jag lägger ingen värdering i hur många man är, om man är av två kön eller inte, utan värderingen ligger i känslorna. Om man älskar varandra och vill ingå ett äktenskap/partnerskap/whatever så anser jag att man ska få göra det.
  • Undertecknad

Njaaa... kanske inte lika hemskt, nu när jag tänker efter.

feministbrud skrev 2008-12-11 16:38:42 följande:
    Är det inte lite osmakligt att jämföra att älska med att döda? Eller tycker du att polygami och mord är lika hemskt?
  • Undertecknad

Ja, känner att båda är ganska hemska. Vem är jag att rangordna?

feministbrud skrev 2008-12-11 16:46:30 följande:
    Behöver du tänka erfter...?
  • Undertecknad

Ok, jag erkänner att jag drev lite. Sorry...

Däremot så kan jag ju säga att jag:
    - är emot homosexuella äktenskap
    - är emot polygami
    och så OT, men jag tar med det ändå så att ni kan få förfasas lite extra:
    - tycker abort är det grövsta av alla övergrepp en människa kan utsättas för. Man bestämmer sig för att ta en annan människas liv. Och samtidigt sitter man och förfasas över mord och andra hemskheter i världen.

Japp, i dagens samhälle har jag väl väldigt kontroversiella åsikter. Känner att jag ändå vill slå ett slag för dem, då de hörs för sällan idag.

feministbrud skrev 2008-12-11 16:53:50 följande:
    Jag hoppas att du förstår vidden av det du säger. Att döda och att älska två är i dina ögon nästan lika illa. Fruktansvärd inställning till andra människors kärlek! Jag skunna nästan kalla det ondska.
  • Undertecknad

Du har aldrig frågat mig varför.

Stardusty skrev 2008-12-11 17:03:05 följande:
    Något som slår mig är att du tycker väldigt mycket men inte kan svara på varför. Varför är du emot homosexualitet och polygami? Varför är två bögars kärlek mindre värd än två hetersosexuella människors? För jag antar att du "godkänner" någon sorts kärlek eftersom du hänger här på BT.
  • Undertecknad

Oj, missade det. Sorry.

Men jag ska svara dig.
    Jag är kristen och jag går på vad Bibeln säger. Visst finns det "tolkningar", men jag tycker att Bibeln är väldigt klar vad gäller det jag skrev i inlägg 129.

Vi är alla syndare, och jag är frälst av nåd. Men Gud uppmanar oss att vända oss om från vår synd och leva enligt Hans vilja. Han ger oss kraften om vi har viljan.

Det är ingen lätt fråga vi diskuterar. Jag har homosexuella kompisar och de vet vad jag tror och tycker. Jag älskar dem, men inte det de håller på med.
    Vad gäller polygami så står det i Bibeln att en man ska ha en fru och hålla sig till henne.

Min ambition är att leva så nära Gud som möjligt och följa Jesus. Och det innebär att jag lägger ner min egna vilja ibland. Och vänder mig om från mina synder.
    Begär inget av någon, men detta är hur jag lever och det förklarar väl lite hur jag tänker.

Gud ÄR kärlek, och jag vill kunna älska alla. Gud älskar syndaren men hatar synden. Därför dog Han på ett kors för att ta udden av våra synder och ge oss ett liv tillsammans med Honom. Vår del är att ta emot det och jobba på att vända oss från våra synder, med Hans hjälp. Lätt? Bekvämt? Rättvist? Kanske inte verkar så, men jag tror att Hans kärlek är det vi alla längtar efter innerst inne. Om vi kommer till Honom så tar Han emot oss.

Kanske en massa OT-babbel, men detta är vad jag tror på och baserar mina uttalanden på. Jag har ingen rätt att döma ut, men jag kan inte heller gå på mina känslor och tolka sanningen som den passar mig.

Japp, nu vet du vad jag tror. Jag förstår att ni tycker att jag verkar off och hård, och att allas kärlek är lika mycket värd. Men jag går på det som står i Bibeln. Sen är det upp till var och en att välja vad de vill gå på.

Stardusty skrev 2008-12-11 17:05:14 följande:
    Eh, jo.....
  • Undertecknad

Jag tror att hela Bibeln är Guds ord, så när Paulus skriver om att homosexualitet är fel och synd i Rom. 1:26-27 så tror jag på det.
    Måste ändå inflika att jag vill vara väldigt tydligt med att tala om att jag är väl medveten om att jag inte är perfekt och att jag inte är ute efter att döma. Det är fel ände att börja i. Jag tror att en människa som kommer till Gud och lägger sitt liv i Hans händer och vill vända om från sin synd blir emottagen av Gud. Sen är det upp till Honom att verka i den människan och peka på det som är fel. Och hjälpa till att ta bort det. Men vägen dit är att man inser att man behöver förlåtelse och hjälp. Hur annars ska man ta emot den?

Vad gäller lagstiftning så måste jag nog tänka till lite mer. Jag pratade mest utifrån vad jag tror på.

Och så "Ja till Livet". Jag är inte så insatt i deras tillvägagångssätt och vet inte om jag skulle kunna stödja det. Tror att det kanske inte heller är rätt ände att börja i. Kärleken och omsorgen ska inte få komma i skymundan. Men i kärlek ingår också att vara rak. Sanningen är det som sätter folk fria. Och sanningen är att abort skadar en kvinna lika mycket som barnet. Trots att hon kanske inte alltid inser det.
    Själv vill jag vara en öppen famn för dem som gått igenom tuffa saker, men jag kommer för den skull aldrig hymla med vad jag tror på. Ja, det är en balansgång. Tror och hoppas att en levande och stark relation med Jesus kan underlätta den och hjälpa en att dela med sig av Hans kärlek. För det är den vi alla så desperat behöver och längtar efter. Tror jag.

Duchess skrev 2008-12-11 17:33:20 följande:
    Jag är också kristen och tror på vad Bibeln säger. Ändå kommer vi till olika slutsatser i vissa frågor. Du får gärna förklara var du hittar stöd i Bibeln emot samkönade äktenskap, t ex. När det gäller alla de frågor du räknade upp så finns det två dimensioner: hur vår lagstiftning ska se ut, och hur jag själv förstår Bibelns budskap. Eftersom jag tror på religionsfrihet så tycker jag inte att lagstiftningen ska begränsa andra människors fria val utifrån min egen övertygelse. Ett exempel: För mig personligen är det självklart att livet börjar vid befruktningen. Jag tror också att Gud är den som finns med när alla liv börjar och slutar. Men därifrån är steget långt för mig till att ställa mig bakom kampanjen "Ja till livet". Jag tar starkt avstånd från kampanjens metoder och arbetssätt. Jag hade istället gärna sett en kristen rörelse som gick in och stöttade gravida kvinnor både socialt, ekonomiskt och praktiskt. Att sprida otäck propaganda och försöka driva igenom en strängare lagstiftning är den lätta vägen. Den svåra vägen, att visa på Kristus genom att underlätta för kvinnor i utsatta situationer att behålla sina barn - det vore sannerligen något för våra kyrkor och samfund att bita i!
  • Undertecknad

Hmmm... fast står det inte i NT att en man ska hålla sig till en kvinna?

Duchess skrev 2008-12-11 18:13:42 följande:
    ..och för att konkret återkoppla till det faktiska trådämnet: Bibeln är inte alls så tydlig när det gäller polygami. Kung Salomo hade t ex flera hundra fruar, och var ändå en man som "behagade Herren". Det finns ingenstans i Bibeln ett tydligt brott mot den polygama seden som är dominant genom hela GT. Den absoluta monogamin har växt fram senare.
  • Undertecknad

Jag anser att det inte är vi själva som skapar liv. Konsekvensen av att jag tror detta är att jag även tror att vi inte har rätten att ta liv. Och vilket liv än barnet får är det inte min sak att avsluta det. Jag kommer aldrig ändra mig på den punkten. Skulle ha väldigt svårt för att ha ihjäl en uteliggare bara för att jag anser att han har ett skitliv. Tycker det är lite samma sak.
    Och jag menar inte att döma dem som genomgått en abort. Det är inte min uppgift eller min ambition.

Stardusty skrev 2008-12-11 21:14:50 följande:
    Haha, jag hade inte hört denna förut, den var ju hur bra som helst! *asg*Till undertecknad - du skrev att du är emot abort eftersom man berövar en människa livet. Jag frågar mig om det är moraliskt rätt att tex. tvinga en våldtagen 13-åring att behålla ett barn som hon inte har råd eller kunskap nog att uppfostra? Vilket "liv" får det barnet? Och allra viktigast - vems kärlek?
  • Undertecknad

Ja, det var en bra fråga. Jag vet faktiskt inte.

feministbrud skrev 2008-12-11 22:05:45 följande:
    Nu blir detta väldigt OT, men jag måste ändå fråga. Jag ska inte ge mig in i debatt om abort är rätt eller fel för jag tror dig när du säger att du inte ändrar dig på den punkten. Det jag undrar är om du anser det någon skillnad på mammans och fostrets liv i vems som är viktigast att rädda. Vad jag är ute efter är om man skulle kunna göra abort när det helt uppenbart är fara för mammans liv eller om fostret då har mer rätt att leva. För mig är svaret självklart, men det skulle vara kul att höra hur du resonerar kring det.
  • Undertecknad

Japp, jag skulle behålla det. Definitivt. Du tycker att jag tänker galet, och jag tycker att du tänker galet. Så är det bara. Jag skulle inte kunna förmå mig att avsluta en annan människas liv. (Om jag nu inte blev "påhoppad" och reagerade rent instinktivt. Fast man vet ju inte hur man reagerar i sådana situationer, och det hör kanske ändå inte till ämnet).

Stardusty skrev 2008-12-11 22:02:15 följande:
    Så om du blev våldtagen och gravid så skulle du behålla barnet för att Gud vill det?Helt galet hur du tänker tjejen.
  • Undertecknad

Mmm, jag vet. Men om man tänker efter... ? Och nu pratar vi ju om människor (foster) som är våra egna barn...

MulleNuh skrev 2008-12-11 22:04:01 följande:
    Oj vilken märklig jämförelse!!
  • Undertecknad

Mjooo... det tycker jag nog att det är. Om man låter det växa så blir det ju onekligen en människa, och även ett embryo måste väl ha DNA? Och liv.

MulleNuh skrev 2008-12-11 22:18:09 följande:
    Fast ett EMBRYO som det heter i tidig graviditet är ingen människa.
  • Undertecknad

Ja, nu handlar ju inte denna tråd om aborter. Men för att svara så kan jag säga att jag inte tycker att det är ett lätt ämne att ta ställning till i en sådan situation som du och även Feministbrud nämner. Det jag tycker är viktigt är att man ändå tänker på att det är ett liv man har att göra med. Och det gör mig ledsen att så få inser det. (Nu inte menat som kritik mot dig personligen).

MulleNuh skrev 2008-12-11 22:26:46 följande:
    Klart växer det till sig.. Ok nu handlar inte denna tråd om aborter, men jag tycker det är väldigt bra att aborter finns! Sen att det finns de som använder sig av abort som ett preventivmedel är ju så klart HELT galet!Men jag var en gång tvungen att göra en abort. Tänk om jag inte hade fått det?! Katastrof hade det blivit!
Svar på tråden Polygami