Inlägg från: Nancy Drew |Visa alla inlägg
  • Nancy Drew

Polygami

feministbrud skrev 2008-12-11 11:11:00 följande:
    Jag tänkte först inte ge mig in i den här detbatten eftersom det är så otroligt svår, men med argumenten som framkommit kan jag inte låta bli.Anledningen till att jag tvekar är att många som efterfårgar folygami är människor från andra länder som kommit hit och där fruarna är tämligen förtryckta. Hjälper vi dessa med att tillåta det här också? I länderna där de kommer ifrån är det ett sort problem och många får det värre efter att ha blivit degraderad till andra eller tredjefru.Men å andra sidan så tycker jag ju egentligen som Tooticki att det stör ju inte mig och alla ingår det av fri vilja. Jag vill nog se en ordentlig utrednign först och se vilka konsekvenser det skulle få innan jag bestämmer mig Men det som gör mig lite arg är att denna debatt urartar till att se ner på andra människors kärlek och sätt att leva. Otrohet är att man gör något mot sin parner som man inte får lov till enligt överenskommelse. Jag vet gifta som får ligga med andra så länge deras parter är nr 1. I deras förhållande är otrohet inte sex. Mao kan man inte säga att polygami är otohet.Och ni som tycker att det är äckligt, vill ni att äckelkänslor ska styra lagstiftningen? Isåfall håller mag med Duschess om att förbjuda Dansband (förutom Scotts för de är från Lidköping) och sedan borde vi också förbjuda gröt, kaffe och filtar på hotell.
    Jag hade inte heller tänkt ge mig in här men jag känner mig manad av samma skäl som du.

Jag instämmer i vad du skriver ovan. Det är patriarkala strukturer som ger polygami obehagliga konnotaioner, inte levnadssättet i sig. Polyamorösa relationer är inget för mig, men jag kan ju inte på den grundvalen säga att deras känslor inte är lika mycket värda som mina.

På en punkt håller jag emellertid inte med, och det är konsekvenserna för de invadrarfamiljer som kommer från länder där polygami är tillåtet. På lång sikt har du helt rätt, Sverige ska inte sanktionera den kvinnosyn som bruket att ha flera fruar står för. Men på kort sikt borde det hjälpa de kvinnor som är andra- och tredjefruar, eftersom de då får arvsrätt, kan anhöriginvandra och så vidare.

... Vilket också är anledningen till att jag i princip tycker att polygami ska vara tillåtet i Sverige, de som lever i sådana relationer borde ha rätt till samma juridiska skydd som monogama.
  • Nancy Drew
    feministbrud skrev 2008-12-11 11:50:42 följande:
    Nancy Drew: Jag har också funderat på den varianten med invandrarfamiljer. Man måste i vilket fall som helst hitta ett sätt att ge dessa kvinnor ett bättre skydd i Sverige! Kanske man gör det på annat sätt än att tillåta polygami i ett första läge.
    Ja, antagligen finns det andra lösningar för just den gruppen. Som sagt är ju den livsstilen inget vi vill importera...
  • Nancy Drew

Lagom OT: Ingen som följer TV-serien Big Love?

• Nancy Drew

Chokladflingan: Du svarar på frågan var dina åsikter kommer ifrån. Det är faktiskt inte speciellt intressant i sammanhanget. Jag är mer intresserad av dina ARGUMENT.

Svar på tråden Polygami