Polygami
Jag kanske inte har så mycket att tillföra diskussionen, mer bara lite reflekteringar.
Äktenskap, partnerskap, samlevnad, vad en relation än kallas så tycker jag att det grundläggande kravet ska vara att alla parter ingått en relation av fri vilja.
Att många anser att samkönade äktenskap är okej men inte polygami kan bero på det faktum att samkönade relationer nog alltid har ingåtts frivilligt från båda parter, medan det kan förekomma polygamiska förhållanden där kvinnan/kvinnorna är intvingade. Det gick en dokumentär om polygami för nåt år sen där de intervjuade personer som levde i en polygamisk relation (heter det så?) och faktum var att de kvinnor som intervjuades upplevde sig själva som enbart gifta med mannen, inte med den andra kvinnan. Och det förekom en hel del svartsjuka när mannen och den ena kvinnan hade sex m.m.
Så ja, frågan är svår, samtidigt finns det ju idag fortfarande äktenskap som planeras från att barnen föds och som alltså inte ingås pga kärlek. I mina ögon är då en relation där tre personer älskar varandra mer "riktig" än en relation där två personer lever ihop pga tvång.
Jag undrar också vad ni som skriver "usch" syftar på. Är det äckligt att tre stycken älskar varandra? Hur kommer det sig då att det är så vanligt med trekanter i porrfilmer, om tre personers kärlek är så äcklig?