Inlägg från: Celeste97 |Visa alla inlägg
  • Celeste97

Polygami

Argument för:
    - Staten bör verka för mindre diskriminering av minoriteter i samhället, inte mer.
    - På många plan är polygami inte konstigare än dagens äktenskap, man går bara från 2 inblandade till 3.

Argument mot:
    - I praktiken skulle det antagligen missgynna fler (invandrar-)kvinnor, än gynna jämställda polygama personer.
    - Den juridiska frågan blir hemskt knepig. Det enda riktiga är ju att den tredje (fjärde etc) parten i äktenskapet blir gift med ALLA andra, och inte bara en av dem.
    - Hur gör man med inblandade barn? Är det positivt för dem att ha fler föräldrar eller negativt? Hur blir det med arv och adoption och delad vårdnad?

Politik är alltid en svår väg där man måste ta hänsyn till teoretiska ideal och väga dem mot hur det blir i praktiken...

• Celeste97

Till viss del ser jag nu att Nancy Drew smulade sönder argumentet med invandrarkvinnor. Intressant inlägg!

• Celeste97

"Usch" och "BLÄ" är antagligen folks spontana (och kanske inte helt politiskt korrekta) reaktion. Här på BT är det nog inte så många som skulle skriva så om de visste någon annan medlem blev ledsen av att höra det om sin polygama relation!

Däremot kan jag bli tokig på inlägg av typen "jag är väl konservativ, men det är jag stolt över". Okej, exakt vad är det du är stolt över? Något du har presterar och åstadkommit? Att du har värderingen att allt är bra som det är och inget bör ändras (t.ex. att kvinnor ska föda med smärta)?
    Eller för den delen inlägg som låter alltför mycket som "jag har fått en kristen uppfostran och behöver därför inte ta ställning själv". Som om alla kristna har samma värderingar!?

• Celeste97

Ni har säkert sett den här texten förut...

Laura Schlessingen är en känd radiopratare i USA som ger råd till personer som ringer in till programmet. För en tid sedan svarade hon en av dem som ringde, med en hänvisning till 3:e moseboken 18:22, att homosexualitet är en styggelse som inte under några omständigheter kan accepteras.
    Nedan följer en översättning av ett öppet brev till dr. Laura skrivet av en amerikansk medborgare. Det är naturligtvis satiriskt utformat och ett svar till bibeltrogna som menar att Bibeln ska tolkas bokstavligt:

Kära dr. Laura!
    Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e moseboken 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en styggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag ska följa några andra av guds bud.

1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar herren (3:e moseboken 1:9). Problemet är att grannarna klagar.

2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?

3. I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?

4. Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. 2:a moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta skaldjur (3:e moseboken 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?

6. I 3:e moseboken 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?

7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e moseboken 19:27. Hur bör de straffas?

8. Jag har läst i 3:e moseboken 11:7-8 att jag inte ska röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?

9. Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e Moseboken 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel, (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem 3:e moseboken 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e moseboken 20:14)? Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar. Så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att guds ord är evigt och oföränderligt.

Med vänliga hälsningar från en trofast lärjunge och tillbedjande fan.

• Celeste97

Jag tror förstås att den bästa blandningen är 50% män och 50% kvinnor. Det tycks vara en evolutionär fördel med tanke på att det är i (ungefär) de kvantiteterna vi föds... Det finns säkert en mängd forskning som visar att en arbetsplats blir mer harmonisk och effektiv när vi strävar mot jämn könsfördelning. Själv föredrar jag därför en ö med 6 män och 5 kvinnor. Gärna en solig ö med palmer och hängmattor och fruktdrinkar...

Tillbaka till ämnet. Som jag skrev tidigare så måste vi nog, om polygami ska tillåtas i Sverige, ha som regel att man gifter sig med alla i äktenskapet. Juridiskt blir det väldigt knepigt om man t.ex. blir förälder eller betalningsskyldig för att ens mans hustrus tredje mans andra fru har adopterat ett barn eller spelat bort sina pengar.
    Å andra sidan blir det ju då väldigt fånigt om en part i ett trepartsförhållande kan tvinga fram en skilsmässa mellan de andra två. Hänger ni med i tankegångarna?

Svar på tråden Polygami