Inlägg från: chokladflingan |Visa alla inlägg
  • chokladflingan

Polygami

feministbrud skrev 2008-12-11 11:24:27 följande:
    Tycker du att amn ska få leva i polygama förhållanden (utan att vara gifta)?
    Få och få, nog ska väl inte staten lägga sig i hur mycket som helst ;)

Jag tycker ju att otrohet är något HEMSkT men inte kommer vi börja leva bättre om man ska börja få böter för det, om du förstår vad jag menar.
  • chokladflingan
    Duchess skrev 2008-12-11 11:36:47 följande:
    Jag är också kristen, om det nu har någon betydelse för debatten. Jag är uppfostrad med att homosexualitet, transsexualitet, polygami .. ja, allt som inte handlar om en man och en kvinna är fel. Men jag måste ju ta ställning själv till vad jag tycker, förr eller senare.
    Ok då tycker vi olika helt enkelt.
  • chokladflingan
    feministbrud skrev 2008-12-11 11:42:28 följande:
    Otrohet? är det otrohet om man får ha sex med andra om båda är med på det?Polygami handlar absolut inte om otrohet. Fö håller jag med om att otrohet är hemskt.
    Jag tror jag formulerade mig lite luddigt, det jag ville få fram var mest att staten inte ska få lägga sig i hur mycket som helst, bara för att man tycker vissa saker är fel, som t.ex. otrohet.

Sen tycker jag inte riktigt att det är otrohet med polygami, men det är lite som att man tillåter "otrohet" i sitt förhållande. Men å andra sidan då är det ju verkligen inte samma sak som att gå bakom ryggen på någon och vänsterprassla. Man sviker ju ingen i ett polygamt förhållande.
  • chokladflingan
    Celeste97 skrev 2008-12-11 12:45:56 följande:
    "Usch" och "BLÄ" är antagligen folks spontana (och kanske inte helt politiskt korrekta) reaktion. Här på BT är det nog inte så många som skulle skriva så om de visste någon annan medlem blev ledsen av att höra det om sin polygama relation!Däremot kan jag bli tokig på inlägg av typen "jag är väl konservativ, men det är jag stolt över". Okej, exakt vad är det du är stolt över? Något du har presterar och åstadkommit? Att du har värderingen att allt är bra som det är och inget bör ändras (t.ex. att kvinnor ska föda med smärta)?Eller för den delen inlägg som låter alltför mycket som "jag har fått en kristen uppfostran och behöver därför inte ta ställning själv". Som om alla kristna har samma värderingar!?

Antar att du syftar på mig där i slutet. Då skulle jag vilja säga att jag aldrig sagt att jag inte behöver ta ställning själv, jag svarade på frågan om varför jag tycker som jag gör. Just det, varför JAG tycker som jag gör. Jag har inte sagt att alla andra kristna tycker som jag. Sluta lägga ord i munnen på mig!

Och försök inte påstå att våran uppfostran inte har betydelse för vad man tycker sedan när man blir vuxen. Det är nog inte jag ensam om. Sedan tycker jag inte samma som mina föräldrar i alla frågor, jag tycker som jag gör och det står jag för.
  • chokladflingan

Ja, nu har jag gjort det igen... det är bara första stycket på ovanstående inlägg som ska vara ett citat, resten har jag skrivit.

• chokladflingan

Nancy Drew skrev 2008-12-11 13:04:12 följande:

Chokladflingan: Du svarar på frågan var dina åsikter kommer ifrån. Det är faktiskt inte speciellt intressant i sammanhanget. Jag är mer intresserad av dina ARGUMENT.
    Jag svarade på frågan för att jag fick den frågan förut. Inte för att jag tycker att jag är så himla intressant i sammanhanget.
  • chokladflingan

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, någonstans har man väl alltid en magkänsla för vad man tycker.

Rasism är ju fel för att ingen ska diskrimineras, varför, för att alla är lika mycket värda, men varför tycker man så?

För mig är det bara en självklarhet.

• chokladflingan
    Stardusty skrev 2008-12-11 13:43:10 följande:
    För att tycka något måste man veta varför man tycker så. Inte bara vifta bort det som rätt eller fel. För rätt och fel är inget gemene man tycker lika i. Därför är det enligt mig en argumentfråga, dvs. att du tycker att det är fel för att ____.
    Varför tycker du som du gör?
  • chokladflingan

Stardusty: Du tycker alla konstellationer som ingås av kärlek och fir vilja ska accepteras, men Varför tycker du det?

• chokladflingan

Varför ska jag svara på dina frågor när du inte vill svara på mina? Varför tycker du så?

Jag har då ALDRIG sagt varken usch eller blä om något annat än ärtsoppa, du förväxlar mig med någon annan.

• chokladflingan
    Undertecknad skrev 2008-12-11 21:53:12 följande:
    Jag anser att det inte är vi själva som skapar liv. Konsekvensen av att jag tror detta är att jag även tror att vi inte har rätten att ta liv. Och vilket liv än barnet får är det inte min sak att avsluta det. Jag kommer aldrig ändra mig på den punkten. Skulle ha väldigt svårt för att ha ihjäl en uteliggare bara för att jag anser att han har ett skitliv. Tycker det är lite samma sak.Och jag menar inte att döma dem som genomgått en abort. Det är inte min uppgift eller min ambition.
    Måste säga att jag håller med dig, och, om man tror att ett embryo inte är en människa men blir det sedan, hur vet man då säkert när det blir en människa? Ska man chansa?
  • chokladflingan
    MulleNuh skrev 2008-12-12 09:34:14 följande:
    För mig är en människa någon som ser ut som en människa. ELle när barnet har blivit ett BARN.Ett embryo är bara celler.
    När barnet har blivit ett barn? hur menar du då? Var bras gränsen?
  • chokladflingan

Nåja det kan jag väl förstå att man litar på läkare och barnmorskor, men jag säger bara det; Nåde den som skulle påstå att mitt barn inte är ett barn utan bara celler när jag väl blir gravid!

• chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-12 09:44:44 följande:
    Barnet är ett embryo mellan 2 och 8 graviditetsveckan.
    Jag vet väldigt OT, men vad är det innan andra veckan då?
  • chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-12 10:00:33 följande:
    Ja, för just din graviditet står ju över läkarvetenskapen!
    Ja, jag tänker inte lita blint på några vetenskapsmän som på allvar tror att de kan bedöma när någon börjar känna och tänka, vara människa.

Är du alltid lika spydig eller är det bara mot mig här på forumet?
Svar på tråden Polygami