ni som brukar måla era naglar - jag behöver lite tips! Är en riktig nagellacksnovis...
Jag målar i princip aldrig mina naglar, utom möjligen med något ofärgat lack då och då. Nu har jag fått för mig att det vore kul med lite mer färg och har köpr underlack (ridgefiller), nagellack (i färgen Bastille my heart) och topplack - allt från OPI. Har även köpt en vätska som man droppar på naglarna med en liten pipett, också från OPI, en minut efter att man lagt på lack och överlack och som ska genomhärda alla lagren lack på 5 minuter.
Igårkväll fixade jag till min nagelband (dock ingen olja) genom att trycka ner dem och klippa dem med nagelbandssax, jag tvättade händerna med en handscrub och torkade dem noggrannt. Därefter tog jag en nagellacksremover (också OPI) och drog snabbt över naglarna. Sedan hade jag på underlack, lät det torka, färgat lack (skitsvårt att få snyggt, men antar att det är en vanesak, nu kladdade jag överallt) ett lager, lät dt torka lite i ca en halvtimme och sedan på med överlack. Lät det torka en stund och sedan på med den där härdande vätskan. Sedan tog det nästan en timme innan jag gick och lade mig.
I dag upptäckte jag:
1) Små små luftbubblor i lacket på flera av naglarna. Inte snyggt. Vad beror det på?
2) Nagellacket hade inte alls härdat på alla naglar utan jag har avtryck från tyget från täcket eller kudden elller lakanet på flera naglar, som då också blivit matta. Inte snyggt. Hur lång tid tar det innan det härdat? Hur i allsin dar får man tid till att ha fina naglar på det här sättet? Hela proceduren tog mig ju flera timmar igår!
3) Kan jag måla på ytterligare ett lager färgat lack och sedan vöerlack idag för att dölja luftbubblor och tygavtryck? Eller ska jag bara ha på överlack? Eller måste jag börja om från början?
Tacksam för råd till en nagellacksnovis!