Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

ni som brukar måla era naglar - jag behöver lite tips! Är en riktig nagellacksnovis...

Jag har lång erfarenhet av nagellacksmålning och de där snabbprodukterna och härdarna brukar inte hålla vad de lovar. Bäst är att vara ute i god tid och låta varje lager lack torka ordeltligt först. Hur lång tid det tar beror på lackets kvalitet. Om det är nytt torkar det fortare.

Lägg på ett lager underlack, låt det torka. Lägg sedan på färgat lack, gärna i flera lager men låt torka ordentligt emellan. Avsluta till sist med överlack för att få extra glans och ett mer hållbart resultat.

Ibland låter jag det gå någon dag emellan: Dag 1 = underlack och ett eller två lager färgat lack. Dag 2 ev. ytterligare ett lager färgat lack och överlack.

Märken efter täcket - been there! I sådana fall har jag antingen börjat om från början igen eller försökt jämna till ytan med polerfil och sedan måla ett lager överlack till.

• Sebastiána

Jag har fått naglarna målade på salong vid ett par tillfällen när det ingått i annan behandling. Det har aldrig blivit bra just på grund av att det inte hinner torka ordentligt. Då målade de underlack, två lager färgat lack och sedan överlack precis efter varandra... och så en "härdare" ovanpå. När jag kom hem var det hack i lacket på en del ställen och avskavt på andra.

EllaM skrev 2008-12-12 11:43:40 följande:
    Tack för era tips!Ska testa ikväll att jämna till med polerfil och ta ett lager överlack till annars börjar jag om från början. Får nog göra som dig Sebastiána och ta ett lager eller max två lager per dag - mer hinner jag inte åt gången! Men hur funkar det om man går till en salong och får naglarna lackade?? Man måste ju så här i vintertider klä på sig ytterkläder, kanske ha på vantar, fiska upp nycklarna ur väskan mm... Man kan ju inte gärna sitta på salongen i timtal för att vänta att det ska torka och härda!
Svar på tråden ni som brukar måla era naglar - jag behöver lite tips! Är en riktig nagellacksnovis...