• J D

    Klädkod

    Nej, jag tycker att ni ska ange korrekt klädkod och den bör ni anpassa efter hur ni tror att gästerna skulle uppfatta den.

  • J D

     


    Ozziechick skrev 2008-12-17 10:22:39 följande:
    Ja, det är klart att det är roligt! Hur hade ni uppfattat det om det stod "klädsel: mörk kostym (klä dig som du tycker passar för bal på slott"?

    Jag skulle uppfatta det som att paret inte har koll på etikett men det är naturligtvis inget jag skulle påpeka . Jag skulle klä mig i enlighet med klädkoden för mörk kostym eftersom det är den mest korrekt angivna av de två klädkoder som skrivningen innebär. Det jag tycker passar för en bal är balklänning och då är det högtidsdräkt som är klädkod- alltså uppger ni två klädkoder i inbjudan...

    Då tycker jag till och med att det är bättre att ni skippar mörk kostym-klädkoden och kör på "klä dig som du tycker passar för bal på slott" så har man åtminstone bara uppgett en bristfällig klädkod.

  • J D

    Men skriv högtidsdräkt då. De som klagar kan ni hälsa att det går bra med mörk kostym. Inte klockrent, och vissa kanske tackar nej på grund av klädkoden men så löser man det iaf på den årliga studentbalen i min hemstad.

    Om ni inte vill riskera ngt så skriver ni mörk kostym och om ni ska vara på slott så förstår nog gästerna att det är en högst fin version av mörk kostym som gäller även om det inte är en särskild dresscode.

  • J D

     


    Svanboet skrev 2008-12-17 13:11:53 följande:
    Jag kommer i inbjudan skicka med ett informationsblad som är instucket bakom en flik. På det bladet kommer det stå vad klädkoden innebär för honom och för henne. Då behöver det inte bli så många frågor och är det ändå någon som undrar om mer specifika detaljer går det ju bra att höra av sig.Bal på slott kan skrämma många, kostym känns kanske mer som vanligt folk klär sig. Sen är klädkoden också en indikation på förväntad etikett-nivå på festen. Förväntas man uppföra sig som man gör på nobelmiddagen kanske det passar att använda "stiligare" klädkoder, ska man slå klackarna i taket mer som en studentfest och inte direkt bry sig om etiketten, ja då passar kanske kostym bättre.

    En liten varning för att sticka med det i ett infoblad dock: det kan uppfattas som att man använder etikett som pekpinne vilket inte är OK. Jag skulle låta folk googla det eller fråga mig diskret istället om de nu inte kände till etiketten.

  • J D

     


    Svanboet skrev 2008-12-17 13:17:19 följande:
    Ah... jag menade att det liksom kommer inte bara vara med den informationen i bladet. Där kommer även finnas kontanktinfo till toastmaster, värdpar, OSA, klädkod, lokal och var/hur man hittar eventuell önskelista. Bara "bra att ha" information, inget mer och inget mindre.

    Jag förstår det men det är ändå okonventionellt ur etikettsynpunkt medan de övriga punkterna du nämner inte är det. Önskelista är iofs eg. också okonventionellt men just den delen känns det som att man släpper alltmer på så där håller nog etiketten på att ändras. Konsulterar du Martha Stewart dock så är det ett stort no no.

  • J D

     


    Svanboet skrev 2008-12-17 13:31:18 följande:
    Jag har nog inte ens tänkt på det på det sättet... Tyckte att det var en servie till gästerna att få det "med-skickat" så slapp man alla frågor om klänningen ska vara lång och om det är okej med baraxlat fast det inte rekommenderas. Jag tycker ofta att klädkoder anges men inte följs och då vill jag inte att gästerna ska känna att de inte uppfyller "standarden". Måste nog fundera en och två gånger innan jag bestämmer vad som ska vara med på info-lappen.

    Jag förstår dig, kan känna så själv men det är inte bra från etikettsynpunkt. Man ska inte bli skriven på näsan liksom.

  • J D

     


    Myrmor skrev 2008-12-17 13:38:30 följande:
    Om jag ska vara helt ärlig (inget illa ment JD) så tror jag att de allra flesta inte ger ett ruttet öre för vett och etikett . De vill bara veta hur de ska klä sig, och huruvida klädkoden är "bristfällig" eller inte är väl lite fånigt att debattera, eller?? Jag tror att om man skriver "mörk kostym -klä dig för bal på slott", så tar folk på sig det finaste de har. Om de har några frågor hör de av sig. Kör på det du TS, det blir superbra!

    Ok, jag tror att det beror väldigt mkt på vilka kretsar man rör sig i. Jag skulle inte veta hur jag skulle klä mig om jag fick den klädkoden. Jag skulle inte vilja komma i balklänning om andra kommer i cocktailklänning vilket är OK för klädkod mörk kostym. Jag skulle heller inte vilja ha en massa gäster som ringer och frågar för att de inte vet när jag hade kunnat undvika det genom att vara tydlig.

    Jag tycker helt enkelt att man inte tänker på sina gäster om man skriver så men självklart får alla göra som de vill hur det än kan tänkas uppfattas.

    Vet att vissa har skrivit mörk kostym och balklänning el. liknande. Det är ej korrekt enligt etikett men det är iaf tydligt så det tycker jag är helt OK.

  • J D

    För övrigt tycker jag inte att det är fånigt att diskutera det med tanke på att det var det som efterfrågades. Om man inte vill ha åsikter så frågar man väl inte på det sättet som TS gjorde? Jag trodde att hon var öppen för åsikter, det var inte meningen att såra ngn.

  • J D

     


    Svanboet skrev 2008-12-17 13:49:37 följande:
    Det är lite det som är min åsikt också... spelar det roll om det etikett-mässigt är rätt eller fel, bara gästerna vet vad de kan ta på sig när de går iväg.

    Ja, och då är ju etikett oerhört smidigt! Det finns ju inget egenvärde i etikett- den finns ju där för att underlätta...

  • J D

    Om ens gäster är helt okunniga i etikettsregler spelar det såklart ingen roll vad man skriver men det är ju lite enklare att googla fram vad mörk kostym betyder än vad e.g. sommarfin klädsel innebär eftersom det ej är vedertagen etikett och därmed ej generar lika många träffar. En hel del personer kan nog tycka att det är genant att fråga brudparet om vad etiketten egentligen innebär.

  • J D

     


    Ozziechick skrev 2008-12-17 13:52:08 följande:
    Vad betyder TS? Självklart är jag öppen för åsikter, det var det som var tanken! Eftersom bröllopet än så länge är hemligt har jag liksom ingen annan att rådfråga! Jättebra att på det här sättet få tips och åsikter!

    TS betyder trådstart och det syftar i det här fallet på ditt startinlägg. Vad bra att du tar det på det sättet för det är så jag tycker att man bör använda forumet . Det vore ju synd om alla bara sa att ja, det blir jättebra, gör som ni vill utan att upplysa om några normer och sedan visar det sig innebära jättemkt problem för gästerna. Det behöver ju inte bli så, du känner dina gäster bäst, men det är enligt min åsikt onödigt att inte ens upplysa om vilka sociala risker det finns så att man ej ens får göra en egen risk assessment. Sorry att jag använder lite juridiska termer, kommer inte på hur man kan formulera det på annat sätt.

  • J D

    Baserat på nedanstående källor anser jag att det finns ett normativt utrymme att ha bara axlar vid klädkod: mörk kostym. Jag anser generellt att man kan ha en ganska vid tolkning av klädkoderna så länge man håller sig till den känsla som klädkoden vill förmedla. Anser inte att man bryter etiketten om man kör bara axlar. "Klädseln bör inte vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång."


    Mörk kostym
    Om det står "Mörk kostym" gäller alltid mörk färg, som
    anses mer elegant.
    Lång klänning eller
    kort elegant klänning.

    källa: bröllopstorget

    Mörk kostym [redigera]


    Vid klädkoden mörk kostym bär män en kostym som är mörkblå, mörkgrå eller svart. Traditionellt sett har dock svart kostym varit reserverad för begravningar. Till detta hör vit skjorta samt slips eller fluga i valfri färg (utom svart eller vit, men gärna mönstrad).


    Damer bär festfin klänning, kjol eller byxdress. Klädseln bör inte vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång.


    källa: wikipedia.org

Svar på tråden Klädkod