• J D

Bröllopsresa till Kina?

Jag har bott tre mån i Shanghai så ett besök där rekommenderas varmt. Annars gillar jag Beijing och Xian också, speciellt Xian tyckte jag hade en lite mystisk stämning. Hainan kanske är mer smekmånadsmaterial dock, om ni vill ligga på en strand dvs. Där har jag dock inte varit än.

• J D

Jag tycker dock att det är rätt lätt att själv resa runt i Kina, fast vet inte hur mkt det har att göra med att jag kan lite kinesiska. 10 000 är ju ändå rätt överkomligt även om man kan spara några tusen på att resa på egen hand (kanske 3000 per pers beroende på om allt klaffar).

• J D

mwb skrev 2008-12-17 15:31:59 följande:
    Vi var i beijing med kinaresor under februari 2007 som försenad bröllopsresa. Jag personligen tycker att kinaresor är bra men maten vart lite tråkig till slut. Eftersom maten ingick så fick man i princip samma rätt vart man är åt. Olika restauranger var det förstås men samma maträtt som är anpassad för svenskar. Smakar inte så mycket med andra ord. Alla utflykter var också roliga. Dem hade inte haft OS när vi åkte så vi fick se när dem byggde fågelboet och allt. Guiden var ju programmerad för att bara berätta positiva saker om kina och inget dåligt i huvudtaget. Jag tycker inte man ska vara rädd för att åka själva någonstans. Passa på när det är något man inte vill följa med och bara se hur livet är för vanliga människor. Köp massor av kläder och dvd kopior. Hur billigt som helst. Ångrar att vi inte köpte fler. :)

Dock- det kan vara lite svårt att beställa mat själv om man inte kan läsa tecken eller de har en turist/affärsboende-anpassad meny där man kan läsa pinyin (vilket ändå kräver kinesiskkunskaper) eller har bilder (vilka kan vara svåra att tolka). Men jag tycker att det är kul att chansa och i värsta fall finns McDonalds i Kina också .

Rekommenderar verkligen att man går till tygmarknaden och syr upp man vill ha redan första dagen, det är den absolut bästa shoppingen enligt mig. Man kan köpa väldigt mkt billigt på vanliga supermarket som Carrefour också men kvaliteten där är sämre överlag.

Personligen tycker jag för övrigt om vädret i augusti- känns svalt. Men vissa mer värmekänsliga personer kan tycka att det är lite jobbigt då, speciellt om man inte har tillgång till pool. Kanske bättre att åka i september i sådana fall, om ni har möjlighet.

• J D

jaaleme skrev 2008-12-18 09:11:54 följande:
    Jag åkte ner med en tom resväska och kastade t.o.m det jag åkte ner med och fyllde sen upp med nytt.. Ja super shopping på höh nivå, silkesmarknaden där finner du allt, finklänningar, jeans, skor,sjalar, glasögon (med optisk styrka) silke, pärlor,skor, elektronik. Köpter ca 30 kilo (allt möjligt)och gick väl på ca 3000,- Ett tips som jag fick var att aldrig betal mer än 200,-för något alls på silkesmarknaden och om du ser något du tyker om kolla alla sömmarna och säg den här var fin men kvaliteten är inte bra nog. Då springer dom iväg och hämtar en vara som är bättre.. 3.e varan är den som är BRA och det tar en stund att stå och pruta men det är kul och så får du bra saker till bra pris.. Köpte ett pärlhalsband till bröllopet och betalade 8 kronor, här för ett likadant skulle dom ha mellan 800-1300 kr :)

Och om det inte räcker för att inte få övervikt så kan man posta hem det. Det är rätt billigt att få det hemskickat via vanliga kinesiska posten om man kan tänka sig vänta 2-3 månader (har för mig att det bara tog ca 1 i realiteten). Det kostar typ 650 att skicka 20 kg har jag för mig- dvs. mkt bättre än att ta övervikt på planet (vilket de iaf i Shanghai är mkt hårda med).

• J D

Gina83 skrev 2008-12-18 09:53:51 följande:
    Va många bra tips! Jag är jättesugen på att åka nu! Har hört att shoppingen är bra - men era erfarenheter överträffar verkligen det jag har hört!Sambon är lite tveksam... Han funderar över om det verkligen är så romantiskt att åka till en diktatur på bröllopsresa... Ska kolla upp tipset med Hainan! Lite sol och bad är ju inte fel.Har också förstått att det är ganska hett i Kina i augusti, men eftersom jag jobbar som lärare är det väldigt svårt (omöjligt) att ta semester i september när skolan har börjar precis.

Jag märkte inte av att det var diktatur förutom att man ibland kan bli tvungen att följa administrativa regler som är lite fåniga- tror dock ej att det drabbar turister. Hainan ska vara grymt- då är det ju rätt nära till Hong Kong också så då kan man passa på att köpa billig elektronik (elektronik är annars inte sååå billigt i fastlands-Kina- mkt bättre att köpa tyger och kläder- och pärlor såklart).

Kina är dock inte det mest romantiska landet om man e.g. vill äta på romantiska restauranger o.dyl. Då får man söka sig till de västerländska restaurangerna som det finns gott om iaf i Shanghai .

Som sagt, jag tyckte att det var rätt svalt i augusti men då hade jag också genomlevt ett par 40-graders veckor i juli...

Svar på tråden Bröllopsresa till Kina?