Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Betala för annan präst än den som tillhör kyrkan?

Det ska inte kosta att ha en annan präst än den som normalt tjänstgör. Däremot kan det vara så att ni inte kan ha någon annan präst, om den präst ni vill ha egentligen är ledig den dagen eller något liknande.

• älskarlivet

Det beror ju på om den andra prästen vill ställa upp även om han/hon inte tjänstgör, eller om han/hon kanske kan räkna in det i sin tjänst..

Detta är kanske inte alla präster så pigga på, om man inte har en relation med prästen sedan tidigare..

'

• älskarlivet

Men då ska ni inte betala.... Varför skulle ni göra det? Då ställer ju prästen upp för att han vill..

vilja76 skrev 2008-12-19 09:38:47 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-12-19 07:30:44 följande:Ok, TACK!!! Vi får betala för att vi väljer att använda en pensionerad präst men han själv har inte bett om ett enda öre
  • älskarlivet

Kolla upp det, för varför skulle ni betala? Ta det med den präst ni vill ha..

Vi ska också ha en präst som inte jobbar i den församlingen där vi ska vigas, men inte betalar vi för det..

vilja76 skrev 2008-12-19 14:29:33 följande:
    Hon på pastorsexp har sagt att vi måste betala en liten summa. Att prästen inte bett oss om pengar är ju en sak men han kanske har bett dem om det?? Ärligt talat så har jag ingen aning men jag betalar gärna för att få den pensionerade prästen eftersom den tjänstgörande inte passar så bra.
  • älskarlivet

ja, vår jobbar fortfarande som präst, men jag känner honom mycket väl också. Vi kommer även ta organist utifrån och det betalar vi inte heller för..

vilja76 skrev 2008-12-19 14:57:59 följande:
    Fast då kanske vi inte får den vi vill ha och det riskerar jag inte. Vi har ingen personlig relation till den prästen (jag har inte ens träffat honom) men enligt släkt och vänner så är han den bästa. Er präst kanske fortfarande jobbar som präst och då förstår jag att ni inte behöver betala extra men våran jobbar ju inte ens längre......
  • älskarlivet

Fast de gör ju detta på sina lediga dagar....

vilja76 skrev 2008-12-19 15:03:29 följande:
    Då är det ju där skillnaden ligger, både er präst och organist uppbär ju redan lön för det dom gör (även om det är från en annan församling)
  • älskarlivet

Men om de hade känt en präst som ville ställa upp? hade inte det varit ok, eller de skulle betalt ändå?

En till präst skrev 2008-12-19 22:01:05 följande:

Vi ställde inte upp på det. Brudparet fick veta att de både skulle få fixa fram manlig präst själva OCH betala honom eftersom det redan fanns en präst anställd för jobbet. (Jag)Då blev det plötsligt inte så viktigt med könet längre.
  • älskarlivet

Fast för mig betyder det oerhört mycket att ha en viss präst.. Vi har två alternativ nu och vilken som helst av de skulle vara kanon. Min m2b får bestämma..

Sen kommer vi även ta organist utifrån..

En till präst skrev 2008-12-19 23:15:37 följande:

Vill en prästen jobba gratis så är det ju upp till honom/henne.Men annars blir det ju bisarrt om folk plötsligt dyker upp på andra arbetsplatser än sin egen för att göra jobbet i stället för dem som är anställda där för att göra det. Och om då DEN församlingen skulle tvingas betala lön till den som kommer "utifrån" trots att man redan har anställd personal.
  • älskarlivet

Jo, det är klart att det är fel om det blir en business av det.

Men jag har varit aktiv i Svenska Kyrkan sen jag var 5 år. Jag vill ha en av de präster som stått mig nära under de här 22 åren. Sen vill jag ha egen organist, för att det är en kille som är jätteduktig, som brukar kompa mig när jag sjunger i kyrkan. Vi kan ha en helt annan dialog om vi väljer präst och organist som vi har en relation till, t.ex. blir vigseltalet mycket personligare.

Jeez skrev 2008-12-19 23:42:59 följande:
    Jo, men man gör ju val som brudpar. Man prioriterar vad som är viktigast, platsen, prästen eller annat. Och inget är fel med det, oavsett vilket man väljer. Sedan får man ta konsekvenserna av det, kanske ta en annan kyrka eller en den präst som är i tjänst eller vad det nu kan vara.Som bekant kan man inte alltid få kakan och ha den kvar. Men kanske vill någon bjussa på sin kaka istället förstås (tex en präst som viger i en annan kyrka utöver sin ordinarie arbetstid). Och det är väl funkis! Men när präster gör en business av det, så blir det fel -därav att man eg inte får ta betalt för det som är kyrkans tjänst.
  • älskarlivet

Fast i vårt fall så är det grannförsamlingarna det handlar om och det är aldrig problem att cleara sådant här.

Dessutom bor vi varken i församlingen där vi ska vigas eller där präst/organist kommer ifrån..

En till präst skrev 2008-12-20 01:04:44 följande:

Tja - all ICA-personal jobbar på ICA, men är anställda av en lokal butik och kan inte utan vidare gå in på en annan ICA och börja rycka i brödet Vad jag menar är; Visst FÅR präster utföra kyrkliga handlingar var som helst i Sverige, men det finns en organisation att ta hänsyn till, och församlingar kan omöjligt behöva finansiera att "önskepräster" åker omkring i andra församlingar än sin egen.En gammal hederskodex präster emellan är att man inte åker till en annan församling utan att ha pratat med den församlingens kyrkoherde och fått klartecken. Varken man lönearbetar eller är ute på "ideellt" uppdrag, tex vigsel av gammal konfirmand.
Svar på tråden Betala för annan präst än den som tillhör kyrkan?