Jo, det är klart att det är fel om det blir en business av det.
Men jag har varit aktiv i Svenska Kyrkan sen jag var 5 år. Jag vill ha en av de präster som stått mig nära under de här 22 åren. Sen vill jag ha egen organist, för att det är en kille som är jätteduktig, som brukar kompa mig när jag sjunger i kyrkan. Vi kan ha en helt annan dialog om vi väljer präst och organist som vi har en relation till, t.ex. blir vigseltalet mycket personligare.
Jeez skrev 2008-12-19 23:42:59 följande:
Jo, men man gör ju val som brudpar. Man prioriterar vad som är viktigast, platsen, prästen eller annat. Och inget är fel med det, oavsett vilket man väljer. Sedan får man ta konsekvenserna av det, kanske ta en annan kyrka eller en den präst som är i tjänst eller vad det nu kan vara.Som bekant kan man inte alltid få kakan och ha den kvar. Men kanske vill någon bjussa på sin kaka istället förstås (tex en präst som viger i en annan kyrka utöver sin ordinarie arbetstid). Och det är väl funkis! Men när präster gör en business av det, så blir det fel -därav att man eg inte får ta betalt för det som är kyrkans tjänst.