Inlägg från: vilja76 |Visa alla inlägg
  • vilja76

Betala för annan präst än den som tillhör kyrkan?

Vill man ha en annan än den tjänstgörande så kostar det men inte så mycket, ca 1000 kr sa dom till oss

• vilja76
    allehanda skrev 2008-12-18 19:24:50 följande:
    Alltså den som informerat om kostnad på 1000:- kan ni informera att det är olagligt av en präst att ta betalt för sitt jobb oavsett om prästen jobbar i den församlingen eller inte.Däremot så kan ju prästen av olika anledningar inte vilja ta just den vigseln.Den enda kostnad som kan komma ifråga är körersättning.
    Det var kvinnan på pastorsexpeditionen som sa detta. Men vår präst har gått i pension och då kanske det är andra regler?
  • vilja76

Vill nu skrev 2008-12-18 20:53:13 följande:

Har frågat om detta i präst-tråden, och en präst får ALDRIG ta betalt för kyrkliga handlingar. Däremot reseersättning kan komma på tal om det är långt.
    Men det kan väl vara så som föregående talare sa? Dvs att församlingen tar betalt av oss som sen i sin tur betalar den pensioerade prästen...... Prästen själv har inte bett om ett ända öre men det vore konsigt om präster bara för att dom är präster aldrig ska ha betalt när dom ställer upp när dom är ledig....Klart att dom får lön för sitt arbete!!! Vill man ha en präst som vanligtvis tjänstgör vid en annan kyrka så kan denne få reseersättning men samtidigt så får den lön från sitt vanliga tjänsgöringsställe (rätta mig om jag haf fel)
  • vilja76

Kjell Präst skrev 2008-12-19 07:30:44 följande:

Jag rättar dig, för du har åtminstone lite fel Det är ganska sällsynt (men förekommer säkert)att präster får betalt av sin tjänstgöringsförsamling för att åka och ha vigslar i andra församlingar. Det vanliga är att prästen får viga gratis på sin fritid om han/hon vill åta sig andra vigslar än de som ingår i hans/hennes tjänst. Det är därför upp till prästen att säga ja eller nej till extravigslar. Brudparet ska aldrig betala prästen för utfört arbete, vi har inte rätt att ta betalt för kyrkluga handlingar. Däremot kan eventuellt, som sagt,reseersättning bli aktuell. Men visst kan det, som En till präst skriver, vara möjligt att det finns församlingar som tar betalt av brudparet för att sedan betala en präst utifrån - men särskilt vanligt borde det inte vara om det redan finns en tjänstgörande präst i vigselförsamlingen.
    Ok, TACK!!! Vi får betala för att vi väljer att använda en pensionerad präst men han själv har inte bett om ett enda öre
  • vilja76
    älskarlivet skrev 2008-12-19 13:11:51 följande:
    Men då ska ni inte betala.... Varför skulle ni göra det? Då ställer ju prästen upp för att han vill..
    Hon på pastorsexp har sagt att vi måste betala en liten summa. Att prästen inte bett oss om pengar är ju en sak men han kanske har bett dem om det?? Ärligt talat så har jag ingen aning men jag betalar gärna för att få den pensionerade prästen eftersom den tjänstgörande inte passar så bra.
  • vilja76
    älskarlivet skrev 2008-12-19 14:37:17 följande:
    Kolla upp det, för varför skulle ni betala? Ta det med den präst ni vill ha..Vi ska också ha en präst som inte jobbar i den församlingen där vi ska vigas, men inte betalar vi för det..
    Fast då kanske vi inte får den vi vill ha och det riskerar jag inte. Vi har ingen personlig relation till den prästen (jag har inte ens träffat honom) men enligt släkt och vänner så är han den bästa. Er präst kanske fortfarande jobbar som präst och då förstår jag att ni inte behöver betala extra men våran jobbar ju inte ens längre......
  • vilja76
    älskarlivet skrev 2008-12-19 15:00:03 följande:
    ja, vår jobbar fortfarande som präst, men jag känner honom mycket väl också. Vi kommer även ta organist utifrån och det betalar vi inte heller för..
    Då är det ju där skillnaden ligger, både er präst och organist uppbär ju redan lön för det dom gör (även om det är från en annan församling)
  • vilja76
    allehanda skrev 2008-12-19 15:12:07 följande:
    Nu har det fått en förklaring även om den är dunkel.Fakta är väl så här:Präster får en lönesumma/månad oavsett om man utför ex. 10 vigslar i månaden, 100st eller inga alls.Pensionerade präster skall inte ha betalt för att de blir tillfrågade om de vill ta en vigsel men däremot skall de ha lön den dagen de går in som vikarie på en tjänst som finns, allra helst som att detta gäller att man inte vill ha just den präst som finns i församlingen.OBS. Jag lägger inga värderingar i varför man inte vill ha präst1 utan hellre präst2.Vi är inte mer än människor och somliga av oss går mer eller mindre bra ihop med en del.
    Aha
Svar på tråden Betala för annan präst än den som tillhör kyrkan?