Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Betala för annan präst än den som tillhör kyrkan?

Ska väl tilläggas att församlingar inte har någon som helst skyldighet att skaffa fram eller betala eller förmedla betalning (anställning) av annan präst för att brudpar inte vill ha tjänstgörande. Grunden är att brudpar får välja helg/kyrka efter prästens tjänstgöring om nu denne är det viktigaste. Så den som ändå ställer upp på detta ger en extra service...

En till präst skrev 2008-12-19 18:38:56 följande:

Kjell Präst skrev 2008-12-19 07:30:44 följande:
    Har bara varit med om en liknande situtation en gång - jag tjänstgjorde en lördag då ett par som krävde manlig präst skulle vigas. Eftersom jag varken hann med eller hade lust för ett könsbyte sa jag att det inte gick att ordna. Då ville de att vi skulle ordna en vikarie av andra könet, varvid min KH sa att om vi skulle göra det så fick paret själva betala eftersom det ju redan FANNS en präst tillgänglig, men de inte ville ha henne. Den här situationen är ju likadan, bortsett från att det kanske inte är könet utan något annat som gör att Gotlandsulrika vill ha en annan präst än den som tjänstgör.
  • Jeez

Det är knepigt med anledningar till ditten och datten. Att både respektera önskan och samtidigt inte slå knut på sig själv och vara tydlig med kyrkans linje (i detta fallet).

Nå, väldigt få församlingar tar på sig det extrajobb som det faktiskt innebär att skaffa annan präst, både av praktiska skäl (det tar mycket arbetstid av kanslist om inte annat) plus de ev ideologiska och teologiska.

En till präst skrev 2008-12-19 22:01:05 följande:

Vi ställde inte upp på det. Brudparet fick veta att de både skulle få fixa fram manlig präst själva OCH betala honom eftersom det redan fanns en präst anställd för jobbet. (Jag)Då blev det plötsligt inte så viktigt med könet längre.
  • Jeez

Exakt!
    En till präst skrev 2008-12-19 22:51:49 följande:

Jag uppskattar min KHs hållning. Om det inte duger med en kvinnlig präst så ska vi inte lägga energi på att fixa fram en karl. Enligt KH var det exakt samma sak som om de krävt en vit präst om vi erbjudit en färgad. Eller en gammal präst om vi haft en ung i tjänst. Och det är ju rätt tänkt.
  • Jeez

Jo, men man gör ju val som brudpar. Man prioriterar vad som är viktigast, platsen, prästen eller annat. Och inget är fel med det, oavsett vilket man väljer. Sedan får man ta konsekvenserna av det, kanske ta en annan kyrka eller en den präst som är i tjänst eller vad det nu kan vara.

Som bekant kan man inte alltid få kakan och ha den kvar. Men kanske vill någon bjussa på sin kaka istället förstås (tex en präst som viger i en annan kyrka utöver sin ordinarie arbetstid). Och det är väl funkis! Men när präster gör en business av det, så blir det fel -därav att man eg inte får ta betalt för det som är kyrkans tjänst.

älskarlivet skrev 2008-12-19 23:20:53 följande:
    Fast för mig betyder det oerhört mycket att ha en viss präst.. Vi har två alternativ nu och vilken som helst av de skulle vara kanon. Min m2b får bestämma.. Sen kommer vi även ta organist utifrån..En till präst skrev 2008-12-19 23:15:37 följande:
  • Jeez

Du sätter fingret på det En annan präst!

Mitt raster är att om jag kan tänka mig att göra det gratis så ställer jag upp (eller om det kan ordnas församlingarna emellan). För mig är det en kollegial sak också (i de fall man faktiskt inte har någon relation alls till brudparet, men har man haft dem som konfirmander är ju det en relation även om det ligger flera år tillbaka i tiden) -jag litar faktiskt på mina kollegor att de gör ett bra jobb och då behöver inte jag gå in och "rädda" något.

Svar på tråden Betala för annan präst än den som tillhör kyrkan?