• miio

Malaria-Dominikanska Reubliken Punta Cana

Måste bara fråga om ni som varit i Punta Cana (Dominikanska Republiken) har fått ta malariaprofylax?

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid- och en läkare skrev ut malariatabletter, en annan på infektionsmottagningen sa att risken är så liten att få malaria där nere att jag inte skulle ta tabletterna!! Myndigheterna i USA och Canada rekommenderar turister som ska dit malariaprofylax...det är så olika från land till land! Senaste gången en turist drabbades var i februari i år, så det är ju få fall per år i förhållande till hur många som reser dit! Jag är såååå velig! Ena dagen tänker jag inte ta tabletterna och nästa dag tänker jag ta dem...

• Svar på tråden Malaria-Dominikanska Reubliken Punta Cana
  • bröllop080719

När man reser till DR brikar det rekomenderas att ta profylax om man ska ut och resa i djungeln eller så. Så om du ska vara på beachen i Punta Cana är det nog ingen större risk för malaria.

• Aleta

Vi åkte till Cabarete på Dominikanska republiken när jag var gravid.
    Jag tog ingen profylax, men Cabarete ligger långt från Punta Cana.
    Så här rekommenderar Finland sina resenärer.
    www.formin.fi/Public/default.aspx&nodeid=15145&contentlan=3&culture=sv-FI
    Ni skulle ju kunna ta med ett impregnerat resemyggnät och hänga över sängen + använda ordentligt med myggmedel.

www.vaccination.nu/vaccin/omrade.cfm&landid=278

www.lio.se/templates/Page.aspx
    Här står det att DM tillhör grupp A, det vill säga låg risk. Vi gav oss inte ut på landet och hade även med oss en tvååring.

• Aleta

Och här kan du läsa vad som står i Fass om malaria.
    www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp&UserTypeID=0

De rekommenderar även långärmat på kvällarna för att undvika myggbett. Enligt dem tar fostret ingen skada av Klorokinfosfattabletter. Dubbelkolla det med någon på MVC för säkerhets skull.

• miio

Tack för svaren...kommer nog fundera fram och tillbaka tills vi åker Ska fråga BM också om hon har någon åsikt i frågan. God Jul!

Svar på tråden Malaria-Dominikanska Reubliken Punta Cana