• spindeln

Vart har ni åkt/ska ni åka på bröllopsresa?

Hej alla!

Vart planerar ni att åka/har ni åkt på bröllopsresa?

Någon som "önskat" sig detta i bröllopspresent? Hur gjorde ni i så fall?

Jag och min m2b vill åka till Skottland på bröllopsresa, och har funderingar på att önska oss bidrag till resan i present. Dock vet vi inte riktigt hur vi ska lägga upp det. Om vi ska ordna ett konto där de kan sätta in valfritt bidrag, eller bestämma resebyrå och att gästerna får köpa presentkort...?

• Svar på tråden Vart har ni åkt/ska ni åka på bröllopsresa?
  • LindaB78

Vi åkte till Costa Rica i början av augusti. Rekomenderar det varmt! Vi ordnade resan själv men det finns flera företag som arrangerar färdiga paket. Vi var borta i drygt 2 veckor. Första delen av resan åkte vi runt i landet både med buss via lokala guideföretag och sedan med egen hyrbil (fyrhjulsdrift är ett måste!) och de sista dagarna var vi på en resort vid havet och bara softade och drack paraplydrinkar.

Det funkade jättebra att boka saker via nätet. Turismen i landet är väl orgaiserad och på det hela funkade det strålande att boka hemma och det kom någon och hämtade en på morgonen framför hotellet.
    Naturen är otroligt häftig i Costa Rica. Flera olika naturtyper och ett fantasiskt djurliv.Höjdpunkten var naturresarvatet Turtorego vid atlantkusten. Vi var där när jättesköldpaddorna lägger ägg på stranden om natten. Och hade turen att få vara med om en äggläggning.

Tips är dock (vart du än ska åka) byt inte plan i USA om du absolut inte måste.(Eftersom man måste gå igenom hela imigration hämta ut bagage, lämna in bagage och gå igenom säkerhetskontrollen (=kö) ign. Vi satt fast i imigration i 2 timmar eftersom min man hade samma namn som någon som de inte ville ha in i landet. Han hade det otrolig ovanliga namnet Martin Karlsson...

• ellen78

Vi ska åka till Karibien och dricka rom, sola och bada!

• ellen78

Spindeln:
    Jag har bott i Skottland och det är helt fantastiskt där! Ta bara med er varma kläder! Det blåser och regnar mycket och vindarna är kalla och stenhusen dragiga.
    Jag rekommenderar er att besöka St Andrews, mysig stad.

• MiaAnd

Vad kostar resor till ställen som Costa Rica och Karibien?

• Ninnispinnis

Vi gjorde (precis som Pumpkin ) en road trip i USA, det var en helt fantastisk resa! Vi skrev i inbjudan någonting i stil med att för oss är det present nog att gästerna kommer och firar vår dag, men om någon ändå vill ge en gåva så blir vi glada för ett bidrag till resan. Det var så klart några som gav fysiska presenter i alla fall, men de flesta gav ett kuvert med pengar. Det blev faktiskt ganska mycket

Förresten så älskar jag Skottland, vi har bilat runt två gånger samt varit i Glasgow & Edinburgh ett par gånger på weekendresa. Fantastiskt vackert och underbart trevliga människor!

• MiaAnd

Ja, skottarna är verkligen fantastiskt trevliga och hjälpsamma!

• MiaAnd

Vi skulle oxå vilja åka till USA nångång. Blev det dyrt för er? Hur länge var ni borta och vad hann ni se? USA är ju så stort! :)

• Ninnispinnis

Vi var borta i två veckor, men jag hade lätt kunnat stanna minst en vecka till

Jag vet inte riktigt vad vi betalade totalt, men flyget kostade 5500 kr per person tur/retur. Vi flög till LA och sen hem från San Francisco. Hyrbil i två veckor (stor bil) kostade ca 5500 kr har jag för mig. I trådarna nedan finns massa bra info om att bila i USA.

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2832871.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2774379.html

• MiaAnd

Tack så jättemycket för tipsen!

• Ninnispinnis

Varsågod! Det är ju det BT är till för

Svar på tråden Vart har ni åkt/ska ni åka på bröllopsresa?