Inlägg från: Augusti2010 |Visa alla inlägg
  • Augusti2010

Bröllop 2010 nr 5

EllaBellaG skrev 2009-01-18 18:43:23 följande:
    Tackar! Kul att kolla runt och se vad alla andra har för tankar! Väldigt skönt att ha gott om tid på sig, men samtidigt lite frustrerande att det känns så långt bort! Min anledning att "giftemål inom ett år efter förlovningen" inte funkar är pågående studier och därmed bristande ekonomi. Vad är era anledningar?
    Måste man ha en anledning för att inte gifta sig inom ett år efter förlovning? Vår förlovning var en "vi ska gifta oss någon gång inom en överskådlig framtid-förlovning" och inte en "vi ska gifta oss inom ett år-förlovning". Det där med att giftermål ska ske inom ett år ser jag ungefär som att man inte får ha röd klänning på ett bröllop. Lite förlegat och praktiserat endast av en del. Dessutom hade det inte funkat för oss har vi märkt i efterhand, stället vi vill ha till festen är helt fullbokat varje sommar nästan mer än ett år i förväg. Då ska man alltså boka det först, sen förlova sig för att hamna inom "ett års-gränsen"? Nej, det hade känts märkligt.
  • Augusti2010

källerudd: Ring och kolla ang. prästerna, jag gjorde det idag, vi ska inte heller ha vigsel i kyrka, dock kyrklig ceremoni. Dessutom kommer det vara utanför våran hemförsamling, blir en liten tripp på 4-5 mil för prästen. De kunde såklart inte boka in något redan nu, beror ju på vilka präster som tjänstgör det datumet vi gifter oss och vilka som har semester. Jag ska återkomma i början av 2010. Men det var jätteskönt att få svar på alla konstiga praktiska frågor, och få höra att det kommer ordna sig på något sätt även om vi inte kan spika en präst just nu.

Och de verkade inte tycka att jag är knäpp =)

För övrigt har vi bokat festlokal och catering. Ska boka vigsellokal imorgon, var tvungen att kolla prästgrejen först. Vet ungefärligt färgtema, ungefärlig gästlista och hur vi vill ha det i stora drag. Har börjat snickra lite smått på festprogram (enbart för att jag satt ensam en lördagkväll och inte hade något bättre för mig...)

• Augusti2010
    EllaBellaG skrev 2009-02-09 20:48:06 följande:
    Nu måste jag klaga lite! Vet sedan länge platsen som vi vill ha festen på, och funderar även på om vi kan arrangera så vi kan ha ceremonin där (borgligt). MEN, de har den minst informativa hemsidan som finns, inga priser, bara en enda bild, och ingen hänvisning till mailadress! Trist eftersom jag inte bor i närheten av platsen och inte kan ta mig dit och titta hur som helst, och så tycker jag det är jobbigt att ringa, för då är det så himla lätt att glömma saker man vill ta uppJisses, om man äger ett företag borde man väll engagera sig lite i tillgänglighet för sina kunder?...Grrr!
    Priser brukar sällan stå angivna redan på hemsidan. Och jag tycker personligen det är mycket bättre att ringa och prata med folk istället för att hålla på och maila. Anledningen till att de inte lämnar ut mailadress är kanske för att de inte vill bli överösta med mail från oseriösa spekulanter. Men det där är så olika, vissa föredrar telefon, andra mail. Mitt förslag är att du gör en lista på allt du undrar över. Om du råkar glömma något är det inte hela världen, är de lite serviceminded har de full förståelse för att du kommer att ha 1000 frågor under hela förberedelsen inför denna viktiga dag. Och fråga efter skriftlig information per post. Stället vi hyr hade också ganska knapphändig info på hemsidan, men direkt efter första kontakten skickade de en bunt med papper per post, där en massa matnyttig information och dessutom kontraktet med villkoren för uthyrning fanns med.
  • Augusti2010
    sarahkka76 skrev 2009-02-10 21:39:02 följande:
    MissMijah: fy fan vad surt! Det är det sista man behöver Kram!Apropå såna här missöden, är det ngn som tänkt på teckna bröllopsförsäkring? För de verkar stå för just såna här kostnader som man kan råka ut för pga situationer som man inte rår över.
    Vi kommer teckna Atavas bröllopsförsäkring, den för 790 kr. Täcker upp till 50 000 kr. Även om slutnotan kommer landa på mer känns det åtminstone som en liten trygghet att ha ett skydd upp till den summan om något oförutsett händer. 790 spänn är ju småpotatis i sammanhanget...
Svar på tråden Bröllop 2010 nr 5