Inlägg från: fromheretoeternity |Visa alla inlägg
  • fromheretoeternity

Bröllop 2010 nr 5

Hej!

vi ska ha buffé! Men förrutom det vi bestället från cateringfirman dvs sallader, potatisgratäng, exotiska frukter, ostbricka, bröd, smör etc så kommer vi ställa dit lite bönsallader (så enkelt att göra själv), oliver, en varm potatissallad plus att vi ska ha en man som står och grillar åt oss så gästerna får gå till grillen och peka ut vad de vill ha.
    Vi kommer vara ca 60 gäster och kommer nog beställa 50portioner eftersom vi kompletterar med eget också.
    Vi kommer hämta maten på firman och sen ställa ut den själv så de har absolut inget emot att vi kompletterar med eget kött.

Jag tror att man behöver mer mat om man har en buffé än om man portionsserverar, men det är det värt tycker vi!

FruHögstadius skrev 2009-01-01 12:29:12 följande:
    min blivande satt och tittade på buffér idag och nu vill ha ha buffé ! han har hittat flera stycken som han tycker låter goda med massa saker på.ni som ska ha buffé , kommer ni ställa dit något eget, typ extra fruktfat, kanske något eget bröd eller liknande ? små kalla rätter kanske ? funderar på om man kan kolla med cateringfirman om det är okej för dem om de kan servera ut dessa fat också.om man har buffé , går man fler gånger då? eller en ? eftersom man beställer portionsvis tänkte jag.
  • fromheretoeternity

Men ska ni servera även om ni har buffé? Eller de kanske serverar förätt och efterätt åsså får gästerna gå och ta själva från buffén till varmrätt? Eller hur ska ni göra?

Jag tycker att det är kul när barnen är med, det gör inte mig något om de springer mellan borden och leker, folk blir så glada av barn och de underhåller liksom på något sätt.
    Förresten äter ju barn så himla lite så den kostnaden blir väl inte så stor?

FruHögstadius skrev 2009-01-01 12:40:09 följande:
    vi kommer att hyra serveringspersonal från firman. vissa vill kanske inte servera mat som inte är deras tänkte jag.men ska kolla med gubben och se vad han tycker, skönt att slippa jobbet också. det andra sättet är att bjuda in mindre folk, eller då syftar jag mest på att ha barnfritt men jag vet inte, vill gärna att alla ska få komma.
  • fromheretoeternity

Det trevligaste bröllopet jag har varit på var ett där det var kombinerat servering och buffé. Så som jag skrev innan.
    Barnportion går nog upp till 12 år tror jag.

FruHögstadius skrev 2009-01-01 12:52:10 följande:
    alltså de tar ut mer mat och plockar undan disken. serverar drycker vid bordet etc. jag tycker också det är roligt med barn, det stör mig inte att de leker och så, vi ska fixa ett litet hörn med tv och film och spel så det har lite annat att göra också vart ska man dra gränsen för barnportion? 12 år? 10? det var mest om vi skulle ha sittande som det blev dyrt med servering till alla. Jag är fortfarande i valet och kvalet och vi har ju tid på oss , men vill ändå vet på ett ungefär
  • fromheretoeternity

Det låter ju som ett bra pris!

Vi kommer ju inte ha serverande personal så vi räknar med
    10 000kr för mat, grillbuffé, bröllopstårta och alkoholfri dricka. alkoholen skulle mina föräldrar stå för sa de då vi själva inte är så bra på viner och sånt och de kommer garanterat köpa på systemet.
    När man beställde från vår cateringfirma ingick porslin vilket var väldigt positivt tycker jag men det brukar det nog göra.

Grattis Humlan!!

FruHögstadius skrev 2009-01-01 14:19:37 följande:
    kollade hos en av våra tilltänkta cateringfirma och det skulle bli 900 :- dyrare med sittande middag om de har samma serveringskostnader till buffé som vi sittande middag. ska kolla upp det, kostar det bara 900:- mer så kommer vi ha sittande middag, då ingick bröllopstårta som efterrätt.
  • fromheretoeternity

Börja med att utesluta datum, om din lillebror tex fyller år 5maj så är ju den helgen dum. När träffades ni? Första kyssen? Förlovning? Sånt kan ju också vara kul att tänka på när man väljer datum.

Sen måste man ju kolla med den lokalen och kyrkan man vill ha, de kanske inte är lediga alla datum. Är det något speciell präst/vigselförättare ni vill ha som viger er? De ska ju vara i tjänst den dagen helst osv...

Vi blev tillsammans den 25 Juli 07, min festman friade den 25 Juli 08 och helst ville vi gifta oss den 25 Juli 09 men det blev för stressigt då jag tar examen i Juni 09 så vi väntar till 2010 och det datumen som låg närmast 25:e då var den 24 Juli så vi siktar på det om kyrka och präst är ledigt.

JL2b skrev 2009-01-02 21:14:23 följande:
    Jag har lite problem här asså! Vilket datum ska man välja? Både m2b och jag vill ha i maj / juni men vilket datum? Hur valde ni ert datum?
  • fromheretoeternity

Den 29/5 tycker jag låter som ett jättebra datum. Mina föräldrar gifte sig nämligen då och de är fortfarande lika förälskade över 30år senare

Jag tror också att midsommardagen är lite dum, många är ju bortresta då på kusterna eller liknande.
    Jag var på ett bröllop på midsommarafton ett år och jag kommer ihåg att det var lite surt att missa det vanliga midsommarfirandet.

Kör på den 29:e! Hoppas lokaler etc är lediga då!

JL2b skrev 2009-01-02 22:06:10 följande:
    fromheretoeternity: Vi har suttit och kollat lite datum nu. Vi blev tillsammans den 3/5 och ville helst ha det datumet men det var en tisdag och i maj är inte så många människor lediga en tisdag. Sen förlovade vi oss den 16/8 men det var för långt fram, vi vill gärna ha när syrener och allt blommar. Så vi tror att vi har kommit överrens om att den 29/5 blir ett bra datum, även om mors dag ligger dagen efter så är det nog ingen fara. Själv hade jag velat ha midsommardagen men kom på det sen att det skulle nog vara värsta fyllefesten dagen innan. Och hur kul är det att gifta sig och ha 50 bakfulla människor omkring sig ;)
  • fromheretoeternity

Hej, nej det har jag inte fått men det vill jag verkligen ha! Det det en kul bok?

Evasdottir10 skrev 2009-01-02 22:24:03 följande:
    Hej & god fortsättning!En fråga... Fick en stor Bröllopsbok från Bröllopstorget m posten idag..har inte beställt den o undrar nu om det är fler än jag som fått den?Kram på er
  • fromheretoeternity

Är du stressad eller orolig för något?
    Låter som att du kanske har lite magkatarr.
    Försök att inte dricka för mycket kall vätska på en gång utan hellre varm. Undvik juice och kaffe och för fet mat.
    Ät gärna yoghurt.
    Om det inte går över kan du prova att köpa Omeprazol på apoteket receptfritt och kör med det ett par veckor.
    Skulle det inte bli bra efter det så tycker jag att du ska söka på din våc.

Krya på dig!

Jag hade kvar min huvudvärk när jag vaknadei morse... har aldrig reagerat så här på bantning förrut...

FruHögstadius skrev 2009-01-03 11:07:54 följande:
    hej flickor, idag mår jag lite konstigt, kunde inte sova i går kväll för min mage gjorde så konstigt ont, jag hade ätit som vanligt, mådde däremot illa efter maten och likadant efter frukost nu. men ändå så kändes magen så där tom och knorrade och vred sig som om man var hungrig, trodde det skulle gå över men det gjorde det inte, har fortfarande lite ont. Känns jättemysko.igår hade vi främmande som tydligen visste att vi skulle gifta oss, har itne berättat för dem, men kom på att hon läser min blogg, och de verkade inte alls överraskade och hon pratade på som skjuton om bröllopet och att det skulle vara roligt och ja känns superbra
  • fromheretoeternity

Jag har också tenta 16 Januari i ögon, öron och neurologiska sjukdomar! Puh!
    Satte igång ordentligt idag men fyyyy vad tråkigt det är!
    Jag vill hellre sitta på BT eller göra vårfint eller nåt i lägenheten...
    När jag är klar med denna utbildningen ska jag aldrig göra en enda tenta någonsin mer!!!

FruHögstadius skrev 2009-01-05 09:43:21 följande:
    god morgon alla och välkomna alla nya idag ska jag börja plugga på allvar igen tenta 16 januari, så nu har jag börjat läsa lite om god redovisnings sed. Gubben sover fortfarande och jag och hunden här tittat på fåglar från fönsteret (sköna bilder kommer snart på bloggen ).haft en bra helg?
  • fromheretoeternity

Jag tycker inte att ni behöver skriva respektive på inbjudningarna. Jag har varit på flera bröllop när jag var singel och då har jag det varit JAG som blev bjuden.
    Är det däremot kompisar som är ihop med någon så tycker jag att denna ska bjudas, även om ni inte träffat personen i fråga.

Antingen kan du väl skriva olika på olika inbjudningar eller så skriver du helt enkelt Ni med stor bokstav.

MissMijah skrev 2009-01-07 10:07:53 följande:
    Nu har jag ett problem, jag vet inte vi ska göra med inbjudningarna.Vi har tänkt att skriva en och samma inbjudan utan att märka dem med gästens /gästernas namn..men det blir ju inte så bra, för vissa har ju respektive som bor på annan andress.men så, skriver vi gästens namn och respektive.måste man göra det till alla? alltså, det finns ju en del singlar som kommer. och vi känner väl att, vi vill inte att de drar me sig hux flux vem som helst om de inte e tillsammans med någon.resonerar vi fel eller vad tycker ni?för nu satt jag o la till respektive på alla singlar på inbjudningslistan och helt plötsligt är vi uppe i typ 60 pers istället för 46. och vi har ju bara beställt 50 saker av allt. placeringskort, korthållare, festprogram..ja och allt annat..hur resonerar ni mina vänner?
Svar på tråden Bröllop 2010 nr 5