• MaLevi

Efternamn, vill varken ha mitt eller hans. Skapa ett nytt?!?!

Jag har ett väldigt vanligt efternamn och han har ett väldigt krångligt finskt efternamn, som ingen kan uttala eller mindre stava till.

Det är andra i omgivningen som inte kan stava och uttala hans efternamn, vilket har lett till att han tycker att vi ska byta helt.
    Dels för att underlätta för barnen i skolan och dels för att det ska bli lite lättare i framtiden.

Skapa ett eget var svårare än vad vi trodde.
    Finns det någon som kan hjälpa oss?

Vi vill behålla lite av det finska delen av oss men ändå göra det lite enklare för oss och andra...

Vi behöver all hjälp vi kan få...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-27 07:29
    Hans efternamn är Tahvanainen. Han skulle säkert vilja ha ett efternamn som börjar på T och är ovanligt men inte detta och det har att göra med att just ingen här omkring kan stava eller ens skriva rätt när vi stavar åt dem.

Snälla ge oss förslag, vi har fastnat!!!

• Svar på tråden Efternamn, vill varken ha mitt eller hans. Skapa ett nytt?!?!
  • MaLevi

Vi skulle vilja ta det finska men eftersom han har fått lida så för det med stavning och allt genom sin uppväxt, känner han att för barnens skull ska vi ta något lättare.

Men visst nu för tiden är det kanske inte så ovanligt med krångliga stavelser och allt i skolans värld.

• MaLevi

Jag heter Larsson.

Skulle det då bli Tahlar eller Tahsson. Inte så roliga tycker jag...

Eller hur hade du tänkt?

Detta med släktnamn har vi redan kollat genom. Min släkt är så vanlig med visst finns det ovanliga men inte som föll min karl i smaken, tyvärr. Han vill gärna ha anknytning till finland eftersom hans släkt bor där men han och hans föräldrar är här i sverige, (min karl är född här i Sverige och alla hans bröder oxå).

Har ni mera fantasi än vad jag har så kom gärna med förslag!!!

• MaLevi
    Aleta skrev 2008-12-28 12:01:26 följande:
    Hur stavar folk det då?Finns det en "vanlig" felstavning som nästan alla gör? I så fall kan ni ju bara byta stavningen på namnet, ta bort h:et eller så.
    Det finna massor med olika felstavningar som folk gör, oftast är ju Tavanaaen. Men det kommer oxå Taavaanneen, precis som de dubblar allt

Men vi funderar oxå på att bara förenkla efternamnen, det är den enklaste utvägen

Ska kolla bakåt i släkten och se vilka namn som finns.
    De jag vet såhär upp och ner är:
    Spjut
    Staffansson
    Fransson
    Scröder
    Larsson
  • MaLevi

Tack för alla förslag som kommit i tråden!

Vi diskuterar fortfarande och vi har "letat" på PRV med olika resultat. Men mängden av dem blir ratade av oss båda. Det är svårt att "hitta" ett namn som vi vet att DET är vårt.

Vi har letat och diskuterat och provat vad vår dotter som är 4 år kan uttal osv...

Det som vi är framme på nu är vad några i tråden har föreslagit; Tavvanainen.
    Vi har upptäckt att det är H i efternamnet som ställer till det, men vi funderar även att förkorta det;
    Tava
    Tavva
    Tahva
    Tahvan

Vi har läst på PRV att det kan ta några månader att få det godkänt och bytt. Så vi har tid på oss ännu

Ni som vill, vilka av de vi har i nuläget skulle ni tycka är ett bra efternamn?
    Tavvanainen
    Tava
    Tavva
    Tahva
    Tahvan

• MaLevi

Vid havet skrev 2009-02-13 09:46:56 följande:

Jag tycker också det beror lite på vad ni heter i förnamn. Ett väldigt kort efternamn som tex. Tava blir kanske lite för kort om man heter Eva och Jan.Tycker nog ni ska köra på det långa namnet utan h.Vet inte heller vad vi ska ta - det är m2bs projekt, men det händer inte direkt nåt...
    Jag har samma problem. Efternamnen är egentligen m2bs projekt men händer inget och jag försöker hitta något och lägga fram förslag
  • MaLevi
    Bettertogether skrev 2009-02-13 09:57:18 följande:
    Det är svårt för mej, som bor i Finland att få Tahvanainen att låta "fel"... Men ni kunde kanske bolla lite med "taivaallinen", som betyder himmelskt :) Jag vet att bokstavskombinationen "ai" liksom "ah" är svårt i svenskan, men det kanske kunde hjälpa er att hitta på något nytt, finskispirerat :)
    Vad härligt att höra från en som bor i finland. Jag vet att hans släktingar inte har några problem däremot är det ju så att det är kombinationen "ai" och "ah" som ställer till det här i Sverige. Jag lägger till ditt förslag i vår förslagshög. Du (och andra) får gärna komma med flera förslag

Ska ge förslagen till min m2b ikväll, det är vårat lite fredagskul nu för tiden

Tavvanainen
    Tava
    Tavva
    Tahva
    Tahvan
    Taivaallinen
  • MaLevi
    Bettertogether skrev 2009-02-13 09:58:34 följande:
    Jag kommer själv att få ett relativt svåruttalat efternamn när vi gifter oss. Det är ett tyskt namn där det finns "eu" med, som ska uttalas "åj"... Det brukar folk ha problem med. :P
    Ibland är det svårt men folk vänjer sig. Min släkt kunde inte uttala m2bs efternamn alls men nu är det inga problem. Men det är mest han som lider för det och jag tycker att vill han ändra så får han göra det, men jag skulle lätt kunna ta hans efternamn. Vi får se hur det går.
    Du vet inte vad hans nuvarande efternamn betyder?
    Jag försöker hitta betydelse till olika varianter men inte hittar jag det inte, svårt när jag inte kan språket.
  • MaLevi

Hann inte med att visa alla förslag i fredags. Det kom lite sjukdomar ivägen. Lilltjejen fick öroninflammation och nu ligger jag och barnen med förkyldning...
    Men det långa namnet som betyder himmelskt gick bort på en gång, tyvärr. Men de nya förslagen läggs till i listan och ska visas vid tillfälle.

Tavvanainen
    Tava
    Tavva
    Tahva
    Tahvan
    Taivas - Himmel
    Talvi - Vinter

• MaLevi

Nu har vi ändrat oss lite...

M2b skulle vilja ha en försvenskad variant av sitt efternamn. Långt tillbaka i släkten så bodde de i Sverige och sedan flyttade till Finland. Det var då de "gjorde om" sitt svenska efternamn till finska, Tahvanainen. M2b har forskat lite bakåt i släkten och kommit fram till att det borde vara efternamnet, Stefansson, som släkten hette från början.

Nu ska M2b gå ut och kolla regler och dylikt för att se om det går överhuvudtaget att byta tillbaka för det är ju ett ganska vanligt efternamn i Sverige. Att bevisa att det tillhör han kan bli svårt.

I nuläget känner jag att det vore lättare att hitta på ett vanligt efternamn. Någon som har några idéer om det Inte lätt detta att hitta sitt eget namn som man ska trivas med.

Tack alla ni som har hjälpt mig i denna tråd. Men det verkar vara så att M2b inte alls vill ha ett finskt efternamn utan ett svenskt, men inte Larsson

Svar på tråden Efternamn, vill varken ha mitt eller hans. Skapa ett nytt?!?!