• GlamiNa

Helt förvirrad! Hjälp med frågor ang. frieri och ringar!

Jag och sambon har nu börjat prata mycket om att gifta oss.
    Men vi har lite frågor som vi inte har nån aning om!
    Hoppas att ni kan hjälpa mig.

Vi är förlovade i nuläget. (har varit förlovade i ca 3,5 år)
    Vi förlovade oss för att visa att vi hörde ihop och nångång ska gifta oss.
    MEN jag (och han oxå för den delen) vill ju ändå ha ett frieri, inte bara sätta ett datum nu.
    Kan man vara förlovade före, men ändå fria?

Om han friar till mig, kan han då fria med en ring även om vi är förlovade? (jag vill nämligen väldigt gärna ha ett frieri med ring).
    Ska man ha annan ring till vigseln än den han friade med?
    Isf. får jag ju 3 ringar......

Berätta lite om detta för mig är ni snälla... allt kring frieri till vigsel.

Hur lång tid efter det han friat "måste" man gifta sig?
    Kan man vänta ett tag så man hinner spara lite mer pengar?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-27 21:18
    Kom på en sak till nu när jag satt och läste lite....
    Kan man inte "byta ut" sin förlovningsring om sambon friar med en ring?
    Kan man då inte gravera in - sambons namn, datumet vi förlovade oss, och datumet han friade?
    Tyckte jag var en jättesmart ide

• Svar på tråden Helt förvirrad! Hjälp med frågor ang. frieri och ringar!
  • Mrs Mommy

Är du nöjd med ringen du har?
    Om du inte är det kan ni alltid byta ut den, det gjorde vi
    Gammal sed är att man gifter sig inom ett år efter förlovningen.

Hur ni friar eller bestämmer datum är helt valfritt och har inga regler man bestämmer bara datum när det passar.
    Jag och min man var förlovade i 5år innan vi gifte oss. Anledningen till att vi slog till var att vi började att planera att skaffa barn och ville vara gifta innan det.

• 27juni2009

vi förlovade oss 01, o nu i våras bestämde vi att vi sk agifta oss sommaren 09, vi ville oxå ha ett frieri. min sambo gjorde de hel mysigt o "kidnappade" mig o hade ordnat barnvakt t barnen. så åkte vi dit där vi träffades, han tog mig ne rpå stranden, föll på knä, jag grät o så fråga han om jag ville gifta mig m honom os å trädde han på en plojring på mitt finger

Vill ni kan ni ju välja en ring till frieriet o ha den som förlovningsring, kanske kan du ha förlovningsringen på ett annat finger?

• Tattoo82

Vi har varit förlovade i 4 år och jag friade nu på julafton! Att vi skulle gifta oss i framtiden stod ju redan klart vid förlovningen men nu frågade jag om han ville gifta sig med mig 2010. Dock utan ring... Men jag friade via en bok jag gjort om oss så vi har ju den som minne av frieriet iaf!

• Hemlig2009

Vi bokade kyrka, funderade på när vi skulle förlova oss och gick sen och beställde ringar. Helt i fel ordning alltså. Jag tycker att man kan göra precis som man vill. Jag skulle känna mig lite fånig om att jag fick ett frieri på knä så för mig känns det bättre såhär tex.

• Luucie

Jag måste nog säga att jag inte riktigt fattar det här...
    Förlovningen är ju liksom ett frieri..Eller? Jag menar är det inte hela poängen med löftet liksom, att man ska gifta sig med varandra sen?

Det ni paratar om blir ju som att förlova sig två gånger...eller har jag missuppfattat?

• anne på grönkulla

Det där finns det ju inga regler kring (traditioner visst men inte regler) så det avgör ni helt själva hur ni vill göra. Sålänge ni är överens.

• Mrs Mommy

Luucie skrev 2008-12-28 14:52:40 följande:
    Jag måste nog säga att jag inte riktigt fattar det här...Förlovningen är ju liksom ett frieri..Eller? Jag menar är det inte hela poängen med löftet liksom, att man ska gifta sig med varandra sen?Det ni paratar om blir ju som att förlova sig två gånger...eller har jag missuppfattat?

Jo men hon vill ha ett frieri till fast de förlovade sig med löftet att gifta sig, inte bara boka in datum för vigseln.

• ogiftnickenyfiken

Själv håller jag väl med Luccie lite...

Luucie skrev 2008-12-28 14:52:40 följande:
    Jag måste nog säga att jag inte riktigt fattar det här...Förlovningen är ju liksom ett frieri..Eller? Jag menar är det inte hela poängen med löftet liksom, att man ska gifta sig med varandra sen?Det ni paratar om blir ju som att förlova sig två gånger...eller har jag missuppfattat?
    Om Du vill veta vad andra tycker om det här med frieri kan Du slänga ett öga i den här tråden.

Tyckte att det var intressant att se hur andra ser på det, så jag startade den...

www.brollopstorget.se/Forum-1-5/m3114259.html
Svar på tråden Helt förvirrad! Hjälp med frågor ang. frieri och ringar!