• Idefixen

Jag är kluven! Kyrka, eller....

Åhhh, jag är så kluven...
    Tidigare har vi sagt att vi ska gifta oss ute på gården vid stugan i fjällen.
    Men ju mer jag tänker på de, desto mer känner jag för att gifta mig i kyrkan i byn som min sambo är från.
    De är en jättefin kyrka, plus att de blir lättare för alla att ta sig dit.

Åhhh, ja vet inte hur ja vill göra?!
    Känns ju mer rätt att ha jättefin klänning i kyrkan, än ute på gården i fjällen....

• Svar på tråden Jag är kluven! Kyrka, eller....
  • feministbrud

Är du kristen är väl knäckfrågan? Om du inte tror på Gud så ska du absolut inte gifta dig i kyrkan, hur vackert det än är!

• Idefixen

Förstod att nån skulle säga de...
    De är ju inte så att jag går i kyrkan varje sönda.
    Oftast är jag bara där när ja är bjuden på nått, dop, bröllop, begravning, osv.
    Nog tror jag på nånting, om man ska kalla de Gud eller Ödet vet jag inte.

Nog har jag rätt att gifta mig i kyrkan även om ja inte tror på gud helt å hållet, och går på gudstjänst stup i kvarten!
    Jag är ju medlem i svenska kyrkan!

• Luucie

Jag är inte ett dugg kristen men ska ändå gifta mig i kyrkan. Min sambo tillhör den kyrka vi valt...även om han inte är särskilt religiös han heller.

Men det är en väldigt fin lokal och präster är trevligt folk

• Luucie

Mao klart du ska gifta dig i kyrkan om du vill!!!

• passionsblomman

Känn dig trygg i att det du tror räcker för Gud och att du valt medlemskap i kyrkan är ju en bekräftelse på att du inte avsäger dig"någon" eller Gud. Han klarar nog av att se till ditt hjärta och vill nog gärna få välsigna ditt liv och ditt äktenskap. Det är jag säker på. Om du sedan ska stå inför hans ansikte vid ett altare eller ute i hans fria natur är ju en annan femma.
    Vill ni ha en präst vid fjällgården, vill det ju till att han/ hon är villig att vara ute och på annan plats än i kyrkan.

Idefixen skrev 2008-12-29 15:22:34 följande:
    Förstod att nån skulle säga de...De är ju inte så att jag går i kyrkan varje sönda.Oftast är jag bara där när ja är bjuden på nått, dop, bröllop, begravning, osv.Nog tror jag på nånting, om man ska kalla de Gud eller Ödet vet jag inte.Nog har jag rätt att gifta mig i kyrkan även om ja inte tror på gud helt å hållet, och går på gudstjänst stup i kvarten!Jag är ju medlem i svenska kyrkan!
  • feministbrud
    Idefixen skrev 2008-12-29 15:22:34 följande:
    Förstod att nån skulle säga de...De är ju inte så att jag går i kyrkan varje sönda.Oftast är jag bara där när ja är bjuden på nått, dop, bröllop, begravning, osv.Nog tror jag på nånting, om man ska kalla de Gud eller Ödet vet jag inte.Nog har jag rätt att gifta mig i kyrkan även om ja inte tror på gud helt å hållet, och går på gudstjänst stup i kvarten!Jag är ju medlem i svenska kyrkan!
    Jag menade inte att trampa dig på tårna och jag har inga åsikter om hur ofta du går i kyrkan. Jag menade bara att du nog bör känna dig bekväm i den religiösa ceremonin om du ska gifta dig i kyrkan. Vi valde att inte göra det, då jag inte skulle känna mig bekväm i att blanda in gud i vårt bröllop. Och tycker du att det är rimligt att betala i runda slängar 1500 kr per år till kyrkan (jag vet ju inte hur mycket du tjänar) så gissar jag att du är tillräckligt troende för att gifta dig där
  • Idefixen
    passionsblomman skrev 2008-12-29 15:33:22 följande:
    Känn dig trygg i att det du tror räcker för Gud och att du valt medlemskap i kyrkan är ju en bekräftelse på att du inte avsäger dig"någon" eller Gud. Han klarar nog av att se till ditt hjärta och vill nog gärna få välsigna ditt liv och ditt äktenskap. Det är jag säker på. Om du sedan ska stå inför hans ansikte vid ett altare eller ute i hans fria natur är ju en annan femma.Vill ni ha en präst vid fjällgården, vill det ju till att han/ hon är villig att vara ute och på annan plats än i kyrkan.
    [/citat]

Om vi ska gifta oss ute på gården i fjällen så ska vi fråga min sambos fasters man om han vill viga oss. Dom har stuga 250 m bort, så de är nog inga problem
    Ja är bara så kluven på va som kan tänkas bli bäst...
    Vet inte riktigt va ja vill.. usch, va jobbigt.
    Just nu lutar de åt stugan iaf. Ska bara hitta nån klänning som inte känns för "fin å dyr" för det
    feministbrud skrev 2008-12-29 16:50:18 följande:
    [citat]
    Jag menade inte att trampa dig på tårna och jag har inga åsikter om hur ofta du går i kyrkan. Jag menade bara att du nog bör känna dig bekväm i den religiösa ceremonin om du ska gifta dig i kyrkan. Vi valde att inte göra det, då jag inte skulle känna mig bekväm i att blanda in gud i vårt bröllop. Och tycker du att det är rimligt att betala i runda slängar 1500 kr per år till kyrkan (jag vet ju inte hur mycket du tjänar) så gissar jag att du är tillräckligt troende för att gifta dig där
    Hehe, du trampade inte mig på tårna. Är bara de att ja vet hur vissa här på BT är, förlåt om ja lät otrevlig
    Även om en präst viger oss ute, så är de ju samma ord, som i kyrkan. Så egentligen kvittar de ju på de viset om ja gifter mig i kyrkan, eller ute i stugan...
  • Idefixen

nu blev de där inlägget lite knäppt!!

Svaret på passionsblommans inlägg står i det gåra fältet!

• En till präst
    Idefixen skrev 2008-12-29 20:15:38 följande:
    Så egentligen kvittar de ju på de viset om ja gifter mig i kyrkan, eller ute i stugan...
    Om det kvittar för Dig kan det vara bra att veta att för präster är det vanligen en stor skillnad - dvs; De flesta av oss har tusen gånger hellre en vigsel i en kyrka än på andra ställen. Somliga vägrar göra vigslar utanför kyrkan. Andra går motvilligt med på det. Några få bryr sig inte.
  • Comfortably numb

man kan ha en vigselförrättare också om man inte vill ha den religösa biten, kostar bara reseersättning, vi ska gifta oss i en jättefin restaurang med vigselförrättare.

Men om du tycker att det är fint i kyrkan så kör på det, väldigt många som inte är speciellt troende gifter sig i kyrkan

• Idefixen

En till präst skrev 2009-01-02 22:39:00 följande:

Om det kvittar för Dig kan det vara bra att veta att för präster är det vanligen en stor skillnad - dvs; De flesta av oss har tusen gånger hellre en vigsel i en kyrka än på andra ställen. Somliga vägrar göra vigslar utanför kyrkan. Andra går motvilligt med på det. Några få bryr sig inte.
    Som sagt, om vi gifter oss ute på gården i stugan är de sambons fasters man som viger oss. Han har stuga 250 m bort. Tror inte han har nått emot det. Är bara att vänta å se va han säger när vi frågar honom.

Annars blir de en liten kyrka i byn som min släkt, och sambons släkt är från... så de blir nog bra vilket som.....
  • Comfortably numb

dåså, då är det bara att känna efter vad som skulle kännas mest rätt för er! båda alt låter jättebra!

Svar på tråden Jag är kluven! Kyrka, eller....