Någon som har haft tal till mannen på bröllopet?
Vad sa ni isåfall!
Dela gärna med er
Vad sa ni isåfall!
Dela gärna med er
Jag gjorde det! Jag var väldigt personlig och pratade om vårt liv tillsammans men utan att avslöja hemligheter om honom som han inte skulle vilja. Jag tog några exempel på hur fin människa han är och vad jag har lärt mig av mitt liv tillsammans med honom och avslutade med något som jag skulle vilja göra i framtiden.
Men om du ska skriva ett tal så är mitt enda tips att vara personlig.
Jag kommer hålla tal till min man på bröllopet! Har redan börjat fundera på vad jag ska säga.
Kan ni inte skriva ner lite hur ni skall formullera er!
Mitt är väldigt personligt och handlar en del om hur vår höst varit (jag har varit med om en olycka och min m2b har varit mitt största stöd under de här två månaderna efter olyckan), så jag vill inte riktigt skriva ut det jag tänkt säga..
Sara 10 skrev 2008-12-29 12:03:47 följande:
Nej, det förstår jag verkligen! Underbart att han varit ditt stöd!
Jag har aldrig hållt något tal någon gång så jag har så svårt hur jag skall börja!
vi ska hålla gemensamt tal. eftersom vi har ickesvensk talande gäster så ska jag tala på portugisiska och han på svenska. Och vi ska liksom skåla för alla gäster och varandra. Prata lite om hur vi träffades för det är lite komiskt och många släktingar känner våra famlijer för sig men jag o m2b kände inte till varandra förrän 6år sedan
vi var på ett bröllop där bruden hade skrivit ett personligt vackert brev till brudgummen som toastmadamen läste för alla.(eller ja läste till brudgummen från bruden) var jättefint.
för jag vette sjutton om jag skulle klara av att stå och säga vad jag känner när man säkert är väldigt känslosam...
sara 10>> det började med att beskriva honom hur fin han är och kärleksfulla beskrivningar osv(kommer tyvärr inte ihåg exakt) men var väldigt fina meningar om honom osv, sen först i slutet så läste hon upp att det var från bruden. och var så känslostarkt ögonbklick att se/höra brudgummen då.
så var ingen av dem där "roliga telegrammen" som finns utan ett hon helt skrivit själv, hennes känslor för honom typ.
Så fint!
Det är ju så svårt hur man skall börja bara, tycker så otroligt mkt om honom så mkt jag vill få fram.. Men jag vet itne alls hur
jag (som redan har gift mig) höll tal till min man på festen. HAde läst om det i en tidning tror jag, å som den teaterapa jag är, ville jag göra det samma!
Jag ville inte hålla ngt tårdrypande tal(skulle inte kunna hålla mig från att böla en massa själv, med allt va det innebär) Så istället körde jag på humor rakt igenom=)
Talet blev även lite mer speciellt då jag läste upp utvalda delar från min dagbok som handlade om tiden då jag precis hade träffat honom, vad jag tyckte å tänkte, om tiden då vi flyttat ihop mm.
Det blev verkligen hur lyckat som helst! Rekomenderas!
Mitt tal var också rätt humoristiskt och jag spelade på mina dåliga sidor som har väger upp, typ. Hur du ska formulera dig kan ju ingen hjälp dig med tyvärr, inte om det ska vara personligt. Mitt råd är att välj ut några händelser eller egenskaper som du vill berätta om (förslagsvis tre) och utgå från dem och böja med en inledning och avsluta med att knyta ihop allt.
Talet är nästan skrivet, det kommer att vara kort (tar just nu 1 min 20 sek) för jag skall sjunga "en sån karl" för honom med ny text.
Jag skriver ner vissa delar här så har du kankse något att utgå ifrån:
NN, min nyblivna man - På något sätt kompletterar vi varandra. Man behöver inte vara lika och tycka lika i allt, det är viktigare med kärlek och värme men framförallt respekt.
Du känner mig som ingen annan, kan mina svaga sidor och accepterar dem, om än inte alltid med glädje.
Du har, liksom jag, åldrat sedan vi först möttes coh mycket har hänt under de 20 år som gått. Vi har växt ihop nästan till en enhet du o jag. En enhet som inte bara flyttat till XX, studerat och skaffat barn tillsammans utan som också klarat motgångar och sorger. Och som nu tar ett nytt steg, som gifta.
Jag vill passa på att tacka dig för det tålamod som du har visat mig under åren. För alla ideer jag har haft som du stöttat och alla projekt som jag startat men du har slutfört.
För det och för så mycket annat, älskar jag dig mer än ord kan beskriva.
Jag har haft den allra största, helt överväldigande och ofattbara turen att hitta dig, NN, min man. En sån karl kan de flesta kvinnor bara drömma om. *en sån karl tonar fram*
Det kan vara bra att läsa andras tal så man ser både vad man vill ha med och vad man INTE vill ha med. Lycka till!!
Ååååh vad bra!!!!
Tack!
Det skall putsas lite (och inledningen är tog jag itne med) men i stort sett blir det som jag skrev.
Det svåra, efter att ha kommit på en inledning, tycker jag är att begränsa sig. Helst vill jag inte hålla tal över 3 min. Nu blir det så ändå med tal + sång men jag får se till att tima in det med toastmastern så det blir före varmrätten.
ett råd då man ska hålla tal är att slippa klyshor. Tala om små personliga saker/händelser/beteenden som är specifika för just er, och varför man gillar dem/det hos x.
Har man ide torka, så kolla upp sångtexter på ex letssingit.com Här är det bara att söka på ex låtnamnen/artisterna och deras love-hits. De är ofta väldigt lyckade....dock mkt på engelska. Men som inspiration funkar de!=)
jag ska sjunga " ett tal"...
skriver texten och sätter ihop ett medley av 4 carola låtar (det är väldigt jag enligt typ alla jag känner)
texten kommer lite pö om pö men skal tillslut handla om hur vi träffades och fram tills idag..
mycket humor.. ev någon liten tår men inte från mig ;)