• TesshjärtaFred

Champagnefärgade rosor?

Jag har alltid vetat att jag vill ha champagnefärgade rosor i min brudbukett.
    Är det någon som vet om de har ett speciellt namn? Så att jag vet vad jag ska fråga efter hos floristen.

• Svar på tråden Champagnefärgade rosor?
  • Sundvik

Om du frågar efter "champagnefärgade rosor" så skulle jag tro att din florist förstår vad du menar:)

• Brudgummarna

Gå till din florist och be om att få titta på bilder på rosor inom kategorin. Om hen får fria händer kan det hända att det blir helt fel. Själv skulle jag nog välja Sahara men vissa tycker att de är alldeles för gula och vill ha mer åt det aprikosa hållet i deras champangefärgade rosor. Både smak och champange kan ju ha lite olika utseenden.

• TesshjärtaFred
    Sundvik skrev 2008-12-29 19:24:06 följande:
    Om du frågar efter "champagnefärgade rosor" så skulle jag tro att din florist förstår vad du menar:)
    Tack för spydigheten. Men det är inte säkert att alla förstår vad man menar. Jag har frågat efter det och fått både vita, rosa, och gula visade för mig.
  • ullis33

`Det finns en ros som heter Vendela kolla på den.

• cazan

Jag har märkt att ordet "champagnefärgade rosor" kan vara många nyanser precis som du skriver. Så jag som florist säger cremefärgade eller helvita rosor, och det verkar vara lättare att skilja på och vara överens med kunden om.
    Jag använder nästan alltid rosen Vendela när vi pratar cremefärgade rosor, och det har alltid stämt med brudens önskan.
    Men det absolut bästa är ju att se rosen live, vilket inte alltid är så lätt, men om du går till en blomsteraffär som tar hem många rossorter så kanske de kan ta hem några olika på önskemål...

Lycka till!

• TesshjärtaFred

Tack för alla svar!

• Sundvik
    TesshjärtaFred skrev 2008-12-29 19:38:29 följande:
    Tack för spydigheten. Men det är inte säkert att alla förstår vad man menar. Jag har frågat efter det och fått både vita, rosa, och gula visade för mig.
    Ursäkta mig, det var inget illa menat i mitt svar. Hoppas du har hittat dina blommar.
  • passionsblomman

Instämmer med cazan. Det är väldigt olika hur man beskriver färger, och vad man menar med orden. Vendela är mycket populär och en bra ros. Det finns mängder av olika rosor i helt ljuvliga nyanser. Det kommer nyheter hela tiden också. Många av dem skiftar från mitten och utåt, och även insida/utsida av bladen, så det kan vara svårt att bara beskriva med ett enda ord. Bra kan också vara att som florist få se en provbit av klänningstyget om möjligt. då ser man om det går ihop, eller inte stämmer.

• passionsblomman

Förresten; i mitt galleri finns ngra rossorter som du kan kika på. Fudera på viklet håll färgen går åt för att du ska tycka att det är "campange" (för mig är det en nyans med rätt mkt gult, inte rosa...)

Svar på tråden Champagnefärgade rosor?