• strinpan

Smekmånad med eller utan barn? Vad tycker ni?

Hej,
    jag och min sambo ska gifta oss nästa sommar i augusti och tänker åka till Thailand i 10 dagar i början på december för att gå på en av mina bästa väninnors bröllop, detta kommer att bli vår bröllopsresa.
    Vi har 2 barn som då kommer att vara 7 1/2 och 4 år och nu vill jag ha inspel från er, är det okej att åka ensamma på denna resa eller bör barnen åka med? De kommer, om de stannar hemma, bo hos mormor och farmor som de träffar var och varannan dag hemma i sverige.

Jag är kluven...hur skulle ni resonera?

Tacksam för alla inspel

• Svar på tråden Smekmånad med eller utan barn? Vad tycker ni?
  • tonårsmorsa

En 4-åring och 7 1/2-åring klarar sig utan mamma och pappa 10 dagar. Och tänk vilka bra föräldrar ni kommer vara efter att ha varit iväg och pysslat om varandra bara ni två.

• strinpan

Vad skönt att höra! Då kanske det inte är något problem,
    mamma och pappa har tom erbjudit sig att ha dem om vi vill
    Snälla pensionärer...de var tom mammas idé att vi skulle åka utan...hihi

• anja1661

vi kommer åka själva utan barnen. kommer då vid resan vara 3 resp4 år. barnen kommer bo hos mormor och morfar och förmodligen en del hos deras jämnåriga kusin som de leker OFTA med.

vi fick oxå barn tidigt i förhållandet....blev gravid efter 2månader (oplanerat) så vi hann bara med en resa innan...vi har varit utomlands med barnen men just denna resa vill vi ha själva.
    kommer ju förmodligen inte åka själva igen förrns barnen är utflugna och det lär ju dröja!!

de far inte illa av att vara utan er under 10dagar...det e inte sååå lång tid ju. och de är inte så små heller. skillnad e det ju om barnen e under 2år tycker jag.

åk ensamma och njut av varje sekund!! kom hem med laddade batterier och gör något extra roligt med barnen då!

• tonårsmorsa

Då får dina föräldrar också chansen att mysa med barnbarnen.

strinpan skrev 2008-12-29 23:15:01 följande:
    Vad skönt att höra! Då kanske det inte är något problem,mamma och pappa har tom erbjudit sig att ha dem om vi vill Snälla pensionärer...de var tom mammas idé att vi skulle åka utan...hihi
  • Emmeli o Markus

Jag är oxå kluven över denna fråga. Mina/mitt barn kommer vid tiden av vårt böllop vara 2½ och förhoppningsvis så kommer det finnas ett småsyskon med. vi kommer antagligen bara vara borta i 5-7 dar då vi vill på spa/mys resa till polen eller liknande. Självklart kommer vi inte åka då jag ammar om det kommit en till krabat till oss men annars kan dom väl vara hos gudmor som hon/(dom) är(kommer vara) jättevan med och träffar varje dag?!
    Det är svårt det där. Men man får se hur läget ser ut närmare antar jag..

Jag skulle åkt till thailand utan ungar om det vore jag med så "gamla" ungar!

Längtar efter vår stora Dag:)
  • strinpan

Ååhhh...vad glad jag blir över att ni alla är för att åka ensamma, jag var nog beredd på att det skulle vara tvärtom.
    Jag ska prata med m2b, jag tror han är mer säker på att vi ska åka utan barn så länge vi inte är borta över jul för då vill han ha dem med men jag tror vi kommer åka i början av dec och då kan man ju shoppa alla julklappar i Thailand!!!

tack alla för att ni peppat mig åt att unna oss tid för oss själva...jag är rätt dålig på det.

anledningen till att jag är oroad är att jag har en i omgivningen som är otroligt emot att lämna bort barnen med än HÖGST några dagar...det är inte bra för dem menar hon...de behöver tryggheten i sin mamma och pappa...yadi yadi yadi!
    Tror att det är hon som sätter det dåliga samvetet på högvarv hos mig.

• Mrs Mommy

Tycker absolut att ni ska åka själva.
    Vilken semester ska man bara kunna njuta av varandra om inte sin bröllopsresa

Ni missunnar inte barnen något, ni kommer ha så många och har säkert haft semestrar som mer eller mindre "bara" kretsar runt barnen.

• Luucie

jag kommer inte ihåg nånting nästan från jag var fyra år...tror inte att ungen kommer att hata er för det

åk själva och ha en riktig "smek"månad!

• Aleta

Klart ni ska åka själva om ni vill det.
    Ni har ju åkt på massor av semestrar när barnen har fått följa med, så det är ju inget som de missar kan man säga.

Sedan ska man passa på när någon har erbjudit sig att vara barnvakt, då vet man ju att de verkligen vill det och ni kan slappna av utan dåligt samvete för att ni har lämpat över barnen på någon annan.

Min mamma och pappa for på jorden runtresa när jag var två år. De var borta i fem veckor och min faster bodde hos mig och mina syskon under tiden.
    När de kom hem så var jag jättejobbig och ville inte veta av dem först och sedan fick de hålla mig i handen varje kväll tills jag hade somnat. Tydligen är den åldern känsligast att resa ifrån barnen, men förutom att jag straffade dem rejält när de kom hem (snacka om att de hade dåligt samvete - mamma ångrar sig än ) så minns jag ingenting av detta och tog absolut ingen skada.

Med andra ord så borde er lilla korta resa bort från så stora barn inte påverka dem alls, eller hur?

• augustidröm

det där gör man som man vill tycker jag! Härlgt om man kan få en liten semester/bröllops resa själva. Innan vardagen börjar igen.´
    Men jag personligen skulle aldrig kunna göra det då jag inte skulle kunna vara ifrån barnen så länge..har max lämnat min son på tre år ett par gånger och då endast över natten.
    Och att åka med våra barn själva är ingen semester
    Så vi har valt att istället för att önska os pengar til resa så önskar vi och ett start bidrag till e´n åt..som vi både kan njutá av längre och fler gånger med hela familjen!
    ta det som passar er oc känns just rätt för er familj.
    lycka till!

• augustidröm

Båt är de som vi önskar oss startbidrag till

många missade bokstäver där

Svar på tråden Smekmånad med eller utan barn? Vad tycker ni?