Maj 2009!
Det tog tid för mig att hitta tråden igen... men nu är jag här...
Det tog tid för mig att hitta tråden igen... men nu är jag här...
Våra inbjudningskort går på närmare 30 kr/st när man räknar med portot tror jag...
Sent ute och sent ute... När jag var iväg en sväng (en tisdag tror jag det var)och tittade lite på klänningar så var det en kvinna där som skulle gifta sig helgen som kom (alltså mindre än en vecka kvar) och fortfarande inte hade någon klänning bestämd. Det är ju lång tid kvar fortfarande. Kanske inte om en klänning ska sys upp, men om man ska hyra klänning eller köpa en klar så är det lång tid kvar.
Vi kontaktade prästen i augusti tror jag. Jag visste precis vilken präst jag ville ha och han jobbar inte i församlingen där vi gifter oss. Ville vara säker på att få honom. Vi gifter oss ju inte i någon egentlig kyrka. Vi gifter oss i en friluftskyrka. Det finns bänkar att sitta på, ett kors och ett altare och utsikten är ut över en sjö. Det är som uppe på ett litet berg.
Vigselsamtalet hade vi 30 december. Då fick vi öva igenom hela vigselakten. Då började det kännas verkligt kan jag säga.
Som jag skrev så gifter vi oss ute. Vi ska ha hembygdsdräkter och in- och utgångsmarschen spelas av en kvinna på fiol tillsammans med en kvinna på nyckelharpa. In (eller fram)går först de som spelar. Gästerna kommer höra musiken närma sig på håll. Sedan kommer vi efter en stund.
Vi ska inte ha present till gästerna. Bröllop är nog dyrt utan presenter till gästerna. Förstår inte heller orsaken till att gästerna ska ha presenter.
Möhippan/svensexan var väl från början till för att de som inte var bjudna att vara med på bröllopet skulle kunna fira med sin vän som skulle gifta sig. Så har jag i alla fall förstått det. De som är bjudna har alltså egentligen ingenting att göra med möhippa/svensexa.