• J D

Är detta rimligt?

Vet inte hur många gäster ni ska ha men vi räknar med minst 10 000 i dricka för 80 gäster. Köper i Tyskland.

• J D

Smiiilla skrev 2009-01-03 17:11:06 följande:
    vi har oxå typ 80 gäster.

Ok, då skulle jag lägga på mer om du inte har räknat in alkohol i middagskostnaden. Vi har gjort en kalkyl som vi tror stämmer ganska bra. Det beror förståss på vilket vin man väljer också. Vårt mousserande och portvin tror jag att vi köper i Sverige dessutom. Hur mkt har ni räknat att varje person ska dricka?

• J D

Smiiilla skrev 2009-01-03 17:47:31 följande:
    J D skrev 2009-01-03 17:12:58 följande: okej... nä det är inte medräknat i matkostnaden. Men vi räknar med ett glas vitt vin till förätten, två glas rött vin till varmrätten, kaffe och avec, mousserande vin innan maten. Tänkte nog skippa dessertvin. Ska ha öl vin och fyra-fem olika drinkar i baren.

Ok, hur har ni räknat då? Det enda som skiljer oss åt är att ni ej har dessertvin och vi har ej räknat med några drinkar (vilket borde bli dyrare). Och vi har räknat med resan till Tyskland i dryckeskostnaden men det blir inte så mkt som fyratusen i skillnad.

• J D

Smiiilla skrev 2009-01-03 19:20:16 följande:
    J D skrev 2009-01-03 18:21:44 följande: Okej.... Jag har dock inte räknat med resan eftersom vi åker dit med mina föräldrar som betalar resan. Men jag tror inte det kan komma att kosta mer än 6000 kr för öl, sprit och vin.

Ok, vad bra för er! Utan resa kommer vi inte under 8500 tror jag. Och då har vi ej räknat med läsk o. dyl.

• J D

AnnaochHåkan skrev 2009-01-08 23:36:51 följande:
    angående dricka: min bror gifte sig i juni, de hade ca 70 gäster och köpte all dricka själva, och det var fri bar efteråt. De handlade för 6000-7000kr, en del på systemet hemma (allt vin), och öl+sprit i danmark. De fick lämna tillbaka rätt mycket. De hade champange före, 1 glas vitt, 2 glas rött och dessertvin. Så jag har räknat på 5000-6000kr på dricka till vårt bröllop, och vi kommer vara ungefär lika många gäster, något färre.

Ja, men det beror ju helt på vilket vin-/ölsort osv. man väljer. Det bästa är att göra ett excel-ark med de drycker man tänkt köpa.

• J D

Frukenob skrev 2009-01-09 09:27:56 följande:
    10.000 är jätte mycket att lägga i tyskland. Ni kommer har mängder över. Vi ska okså ha öppen bar. Min morbror jobbar inom resturang och han räknar ut vad vi behöver köpa. 5.000 kommer räcka långt.

Ja, nu sa jag inte att vi skulle lägga 10'  Tyskland utan att det är vad posten går på inkl. resa. Vi köper dessutom mousserande här hemma och den kostar idag 92 kr/flaska.

Vi har portvin till ostbrickan och inte dessertvin- där kan det skilja en del.

Nu överväger vi iofs att servera en sangria som finns på flaska till vår huvudrätt som är tapas och då lär ju även vår kostnad gå ned men vi har verkligen inte tagit i i överkant när det gäller alkoholenheter. Jag baserar det på de uträkningsmodeller som finns på sytembolaget samt de som florerar på BT. Vi har dessutom räknat bort lite eftersom vissa ej dricker.

Svar på tråden Är detta rimligt?