• 87an

Lite hjälp till en ovetande? Borglig vigsel

Hoppas denna tråd hamnar rätt.

Jag och min sambo vill gifta oss, men inget stort och pråligt. Mina föräldrar har berättat att de en dag bara beslöt sig för att gifta sig (men de måste väl haft hindersprövningen klar?), och gjorde det. En borglig vigsel.

Så nu undrar jag; hur går en borglig vigsel till. Man har skaffat hindersprövning och sen vill man bara gifta sig enkelt och snabbt. Hur gör man då? Kostar det något? tar det tid? Jag har noll koll, någon som gift sig borgerligt på detta vis eller liknande som kan hjälpa mig lite?

tack på förhand för svar:)

• Svar på tråden Lite hjälp till en ovetande? Borglig vigsel
  • Comfortably numb

hindersprövningen måste man ha, och papper på vilka namn man vill ha efter vigseln, båda kan man skriva ut på skatteverkets hemsida, tog ca 1 vecka att få tillbaka de papprena. Rådhuset har vigslar varje dag tror jag, stadshuset har vigslar på lördagar (vet inte om ni är i stockholm?) nu så här i lågsäsong tror jag ni kan få en tid rätt snart.

kostar inget

• 87an

Ja vi bor i stockholm. Tack för ditt svar Comfortbly numb :D

Så om man inte vill ha en ceremoni utan bara gifta sig så är det bara att göra så? Enkelt? Jäklar:P

• Cherryblossom

Vi ska gifta oss borgeligt i Stockholm, i lokalen där vi ska ha festen. Ringde runt till några politiker med vigselrätt i Stockholms kommun men det var ingen som kunde det datumet. Så då ringde vi till Nacka och dit var det bara att anmäla sig på webben och sedan skicka vigselbeviset (efter hindersprövning) och så ringde en trevlig kvinna upp. Det kostar ingenting men hon får reseersättning till lokalen på Långholmen!

Info om vigslar i Stockholm hittar du här:
    beta.stockholm.se/FamiljOmsorg/Vigsel-och-partnerskap/

Komplett lista över alla i länet hittar du här: www.ab.lst.se/templates/News____11714.asp

Du kan som sagt också kontakta andra kommuner i länet.

Stadshuset verkar fullbokat till april. Tyvärr renoveras Rådhuset (som fungerar som tingsrätt i Stockholm) så man vigs i en ganska trist nybyggt hus på andra sidan Fleminggatan. Bara så ni vet..

Svar på tråden Lite hjälp till en ovetande? Borglig vigsel