Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

kuvertavgift..?

Exakt.. Väl en av delarna..
    Om du är riktigt tydlig i det så är det sen upp till var och en av gästerna.. Bara du är väääldigt tydlig.

feministbrud skrev 2009-01-03 11:41:24 följande:
    Jag skulle säga att det kan du inte göra. Jag är inte en person som är fruktansvärt emot kuvertavgift, men om man ska ha det så ska man nog vara tydlig med att det är istället för presenter. Om folk sedan vill ge presenter så är det en bonus. Jag skulle tycker INTE att du ska skriva att du vill ha pengar till en resa!
  • MulleNuh

VÄLJ en av delarna skulle det stå.

• MulleNuh

Jag tycker det är bättre att ni i present önskar er en slant ist. Då kan ni ju göra vad ni vill med dessa pengar..

nuskavi skrev 2009-01-03 13:25:22 följande:
    Inte en enda som kan tycka att det är ok med kuvertavgift.. :)
  • MulleNuh

Nej inte ska du må dåligt heller. Jag förstår dig till viss del.. Men vi valde att inte bjuda så många bara.. Nu har vi ca 50 gäster. Från början hade vi ca 80 gäster men fick tyvärr ta bort ganska många just för att vi inte hade råd.

Men om du känner att du vill ta en avgift så gör det. Och so what om någon gäst tycker det är fel?!!

nuskavi skrev 2009-01-03 13:34:46 följande:
    ja men tänk om det inte täcker matkostnaden då? Då står vi där med skägget i brevlådan..Nä, fy det här blev bara jobbigt. Ångrar att jag startade tråden. Alla är ju så negativa att man ju bara mår ännu sämre över att man inte har råd att bjuda 70 pers på mat...
  • MulleNuh

Varför är det för mycket att önska sig pengar ist för presenter? Alltså detta IST för att ha en kuvertavgift!

Imma skrev 2009-01-03 13:59:45 följande:
    Jag förstår absolut ert dilemma. 150 i kuvertavgift tycker jag låter rimligt och jag skulle inte ha några problem med det. Dock skulle jag reagera om det i inbjudan även stod att ni önskade er pengar istället för presenter. Det tycker jag blir ett för mycket. Mitt förslag är att skriva att festen (kuvertavgiften om 150 kr) är istället för present och om någon hör av sig för att de vill ge något annat kan ni meddela då att det ni har mest användning för är pengar.Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara att arrangera ett knytkalas där gästerna tar med sig en paj eller en sallad istället för present. Annars kanske ni kan nöja er med att bjuda på lite plockmat eller endast tårta. Jag vet inte, men möjligheterna är oändliga. Det är klart att det blir svårare när man har en tight budget, men omöjligt är inget.
  • MulleNuh

Ahh ok!! Det håller jag med om..

Imma skrev 2009-01-03 14:06:05 följande:
    Det skrev jag inte. Jag skriver att om man har kuvertavgift anser jag att det blir för mycket om man ÄVEN önskar sig pengar i present. Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.
  • MulleNuh

Jaa, det är väl inget fel i att önska sig pengar?? Ist för att få en massa brödrostar som står och dammar, eller glasskålar som ej kommer att användas..

• MulleNuh

Varför då??
    Jag tycker det är MYCKET mer fel att få en massa saker som ställs undan och inte används! Jag hade blivit ledsen om jag köpt något till någon som inte alls gillade det. Men hade med glädje gett lite pengar ist så jag VET att det kommer till nytta.

shakynose skrev 2009-01-03 21:23:26 följande:
    Jo, jag tycker faktiskt att det är fel.
  • MulleNuh

Fast det där lät hemskt!!

Luucie skrev 2009-01-04 14:37:10 följande:
    Jag tycker att du ska skriva såhär;Vi tänkte gifta oss och ha fest men vi vill att du ska betala för det. Så detta är vår kuvertavgift:XXXkrDu behöver inte köpa någon present...men om du ändå vill det så är naturligtvis pengar upskattat...så att vi kan tjäna ännu mer på denna roliga tillställning
  • MulleNuh

Fast jag tycker du överdriver lite faktiskt!! Eller ganska mycket!

Du skriver med andra ord att man försöker gå med vinst på sitt bröllop..
    Det tvivlar jag starkt på att ts försöker..

Luucie skrev 2009-01-04 16:08:49 följande:
    Japp! Men ska man hålla på att ta betalt av folk när man "bjuder" till fest så spelar det ingen roll om man håller på och skriver om det med lustiga små dikter el dyl. Det är i allafall detta man säger!Att sätta en smiley efter tog nog död på min sarkasm...ignorera den och läs igen.
  • MulleNuh

Alltså jag kan tycka så här.

Vill man gifta sig så bör man se till att man har råd. Har man inte råd så kan man faktiskt i första hande kanske skjuta lite på bröllopet så man inte behöver ta betalt.

Men vad ska jag säga om att vissa väljert att ta betalt.. Inte så mycket. Förstår på ett sätt. Men ändå inte..

• MulleNuh

Men vem gör det då??

Luucie skrev 2009-01-04 16:26:19 följande:
    Jag förstår inte alls...och speciellt inte att man har mage att önska sig presenter överhuvutaget när man tar ut kuvertavgift.
  • MulleNuh

Va?

Cackis skrev 2009-01-04 16:30:00 följande:
    Jag förstår! Har inga problem alls med om nån skulle ta ut en kuvertavgift. Vad alla är konservativa här!
  • MulleNuh

Ville dom det??

Jag förstod det som tvärt om!

Luucie skrev 2009-01-04 16:42:46 följande:
    Jag känner mig inte ett dugg upphetsad...snarare tvärtom.Och tanken var väl inte att ta kuveravgift istället för presenter utan att de ville ha både och?Och får man ont i magen av att begära kuvert avgift och önska pengar till bröllopsresa så kanske man ska tänka till lite extra, hur viktigt det faktiskt är att gifta sig när man egentligen inte har råd....
  • MulleNuh

JA! Precis.. Tror det handlar om att folk är otåliga bara.. Och det gäller ju även mig!!
    Hade jag orkat vänta så hade vi haft mer pengar. Men nu har vi fått skära ner på gästantal ist.

MissMijah skrev 2009-01-04 17:38:21 följande:
    Alltså jag kan både tycka att det är fel att ta kuvertavgift, samtidigt som jag förstår varför.Det finns väl inget rätt eller fel här, alla gör väl på sitt sätt och vad som passar dem. men jag kan hålla med om att en del hellre stressar fram ett bröllop för de har svårt att vänta, även fast de då inte har råd att ha allt det som de vill. Men det är ju också helt olika hur man resonerar där.Men personligen hade jag/vi inte ställt till med fest om vi inte visste att vi kunde stå för det. VI hade känt oss dumma att skicka inbjudan till folk och sedan be dem att betala för att dela dagen med oss. Men det är ju så VI resonerar.Men jag hade däremot lätt gått med på att betala en kuvertavgift om det var en närstående som skulle gifta sig. Kanske inte hur mkt pengar som helst, men lagom sådär på någon hundralapp.Sen hurvida man skulle formulera sig angående presenter om man nu vill ta en kuvertavgift vet jag inte Jag tycker det är nog svårt nu utan att be om avgift, så kan tyvärr inte ge något bra tips.
  • MulleNuh

Ja men du HAR ju rätt ju!!
    Hade inte läst ts tillräckligt noga innan!
    Ja det stämmer att ts vill ha både kuvertavgift OCH önska sig pengar. NEJ det är too much!!

Luucie skrev 2009-01-04 20:31:26 följande:
    Och du kanske ska läsa inlägg 53...Frågan från början var hur man ska formulera , skriftligt, att man vill ha bidrag till sin bröllopsresa i present.Om man har betänkligheter kring detta som TS verkar ha så kanske man skulle kunna tänka sig ett det beror på något...Att det inte är ok, helt enkelt.
  • MulleNuh

Men det har faktiskt inte jag med att göra!!! Vill hon ha det så så har hon det.

• MulleNuh

Fast jag önskar mig verkligen inga saker! Vi har saker så det sprutar ur öronen på oss!

feministbrud skrev 2009-01-08 15:55:06 följande:
    Jo, men man kan ju göra en önskelista och på den skiva vad man vill ha.Vi gjorde en lista med både exakta saker och lite mer flytande, typ fina viner eller saker från Svenskt Tenn. Vi fick inga fula saker eller onödiga prylar utan allt var användbart.Jag förstår helt poängen med fula inredningsprylar, men en god regel för den som ska köpa en present är att bara köpa saker som folk förvarar i ett skåp, för man ska inte bestämma inredning åt folk. Dvs vaser och ljusstakar går bra, men inte lampor eller mattor.
  • MulleNuh

Eller pengar..
    Får man önska sig saker får man väl önska sig pengar?! Vad är skillnaden?

fromheretoeternity skrev 2009-01-08 17:09:34 följande:
    Avstå från presenter då!
  • MulleNuh

Jo det har du rätt i.. Men om vi skulle få pengar hade jag sagt att dom självklart får vara anonyma så ingen skulle känna sig fattig på något sätt..

feministbrud skrev 2009-01-08 19:30:17 följande:
    Det som skillnad är att pengar ser du exakt hur mycket du ger, en gåva vet du ju inte vad den kostar. Har man ont om pengar så känns det bättre om man kan ge en sak man hittade på rea. En sak man kan önska sig (för er som har allt) är lakan och handdukar. Det går ju åt och dessutom kan man passa på att önska sig dyra saker man inte har råd med själv (marimekkos satinlakan tex). Vin, champagne, olivolja är ju andra saker man gör av med men som är väldigt fina presenter.
Svar på tråden kuvertavgift..?