• Micaela

    Gifta sig utomlands MED släkten samlad...

    Min stora kärlek är från Sverige och jag själv är från Finland. Han kan bra tänka sig att bo i Finland men då tycker han att vi ska gifta oss i Sverige. Jag har inget alls emot det men jag vill ha släkten samlad, ha ett stort och härligt bröllop med båda släkterna samlade på en gång.
    Hur fasen gör man då? Skulle jag vara miljonär så skulle jag bra kunna tänka mig att betala allas resor och övernattningar...
    Antingen måste man ta färjan och den kostar en hel del, man ska till färjan, från färjan (bor 40 mil från den) och dessutom ska man övernatta nånstans. Hur många som blir bjudna kan tänka sig att sätta ut den kostnaden för att närvara vid ett bröllop?
    Kommer jag helt enkelt att få glömma mitt drömbröllop med bådas släkten samlade?

  • Svar på tråden Gifta sig utomlands MED släkten samlad...
  • anne på grönkulla

    Oavsett var man är är det aldrig helt säkert att ALLA verkligen kan komma. Bjud alla du vill, ha det där det funkar för er, gör det så lätt som möjligt för så många som möjligt att komma. Gläds åt dem som kommer, var inte för besviken på dem som inte kan. Så skapar ni er dröm.

  • when i said i do

    jag är svensk och bor i finland. vi kommer gifta oss i finland och till mina gäster från sverige kommer jag rekomendera ett billigt motell eller liknande.. familjen får vara hemma hos oss i gäststugan.. färgan är 50% billigare (viking) om man betalar 30 dagar i förväg och den som vill komma kommer.. oavsätt priser och sträckor! vill du ha någon att prata med i samma sits så vet du var jag finns ;)

  • Micaela

    tack för alla svar! :)

    when i said i do skrev 2009-01-03 19:06:11 följande:


    jag är svensk och bor i finland. vi kommer gifta oss i finland och till mina gäster från sverige kommer jag rekomendera ett billigt motell eller liknande.. familjen får vara hemma hos oss i gäststugan.. färgan är 50% billigare (viking) om man betalar 30 dagar i förväg och den som vill komma kommer.. oavsätt priser och sträckor! vill du ha någon att prata med i samma sits så vet du var jag finns ;)
    Det låter som en bra idé! :)
    Månne det inte skulle bli så dyrt om man typ kollade vilka som kommer och så kör man ner dom med buss och bokar färjan för alla på samma gång och hotellrum på samma gång, borde man väl få mängdrabatt :D
    Äh, jag bara funderar ännu... lär ta ett tag innan det blir nåt bröllop :) Jag bara ÄLSKAR att fundera och planera och ha mig haha :)
    Vet du ännu hur stor procent av dom ni bjudit från Sverige som kommer? jag är bara nyfiken...
  • when i said i do

    jag vet inte än, inbjudningarna är inte ute än, men om en vecka så ska dom skickas! ;)
    jag skulle säga att nästan alla som blir bjudna kommer men dom får hitta resa själva ;) så snäll är jag.. hehe
    buss och mängd rabatt ska du verkligen kolla upp! att kolla kostar inget. Jag är själv en sån som planerar långt i förväg så att det ska bli så bra som möjligt.. (just nu går det inte bra.. får klagomål om min inbjudnings lista av människor som inte fattar vems bröllop det är! grrr)
    var i finland bor du?

  • tonårsmorsa

    Att samköra bokningen av färjan låter som en bra idé. Grupprabatt tror jag gäller vid minst 10 pers.

  • Micaela

    when i said i do skrev 2009-01-03 19:18:17 följande:


    jag vet inte än, inbjudningarna är inte ute än, men om en vecka så ska dom skickas! ;)jag skulle säga att nästan alla som blir bjudna kommer men dom får hitta resa själva ;) så snäll är jag.. hehebuss och mängd rabatt ska du verkligen kolla upp! att kolla kostar inget. Jag är själv en sån som planerar långt i förväg så att det ska bli så bra som möjligt.. (just nu går det inte bra.. får klagomål om min inbjudnings lista av människor som inte fattar vems bröllop det är! grrr)var i finland bor du?
    Hur fasen kan det komma sig att dom inte fattar vems bröllop det är? Det låter lite mystiskt tyckr jag... haha...
    Jag är från Vasa men just nu studerar jag i Umeå :) Var bor du själv?
Svar på tråden Gifta sig utomlands MED släkten samlad...