• lindis41

vill se en egengjord bukett för en liten

slant!!
    vi har bestämt att vi ska gifta oss på arland i slutet på maj så det ska inte vara ngt avancerat tänkt een bukett som man kan göra iordn själv!!
    bilder tack

• Svar på tråden vill se en egengjord bukett för en liten
  • Mirri

Betalade 200:- för blommorna i min bukett och snodde ihop buketten på en kvart. Den är inget avancerat men jag gillade den. Jag har ingen jätte bra bild men du kan kika i mitt galleri. Kolla på you-tube annars. Där finns videoklipp om hur man lätt binder en bukett själv. Lycka till

• lindis41

den va jätte fin!!!!oj you-tube det e nog for avancerat för mig

• Mirri

Här är nådra länkar. Hoppas de funkar. kan ge lite tips i alla fall

• lindis41

mirre

tack så mkt för länkarna den första va bäst!!

• Jiel o Deps

Jättebra länkar! Blir riktigt sugen på att börja binda något nu.

• passionsblomman

Mitt arma floristhjärta gråter blod...
    Jag börjar verkligen förstå vad mina lärare menade när de berättade att vi i Sverige har en hantverkskunskap som ligger i världsklass, och jag höjer inte ett ögonbryn över att vi tagit hem de ädlaste valörerna i binderitävlinarnas VM år efter år.

Visst, knyt själva förall del och bara ni tycker det blir fint är det ju huvudsaken, men vet att det inte har någonting what so ever att göra med floristhantverkets definition på brudbuketter eller buketteeer över huvudtaget, med en teknik man ser på klippen.

Massor av blomsteraffärer har kurser för den som vill lära sig grunden för att göra själv. Gå en sån så kommer ni att kunna göra en massa roligt framöver!

• Jiel o Deps
    passionsblomman skrev 2009-01-05 23:31:22 följande:
    Mitt arma floristhjärta gråter blod...Jag börjar verkligen förstå vad mina lärare menade när de berättade att vi i Sverige har en hantverkskunskap som ligger i världsklass, och jag höjer inte ett ögonbryn över att vi tagit hem de ädlaste valörerna i binderitävlinarnas VM år efter år.Visst, knyt själva förall del och bara ni tycker det blir fint är det ju huvudsaken, men vet att det inte har någonting what so ever att göra med floristhantverkets definition på brudbuketter eller buketteeer över huvudtaget, med en teknik man ser på klippen.Massor av blomsteraffärer har kurser för den som vill lära sig grunden för att göra själv. Gå en sån så kommer ni att kunna göra en massa roligt framöver!

Tro inget annat än att vi vet att det blir mycket snyggare när en riktig florist knyter en bukett. Men i bland kan det vara roligare att försöka göra sådant själv och i bland har man kanske inte råd att låta någon annan göra det åt en.
  • passionsblomman

Jo, jag hoppas att alla förstår det, men efter att ha hängt på forumet och hört det ena efter det andra om hur vi florister svindlar brudarna och att det minann är lätt som en plaätt att göra själv så tror jag tyvärr inte riktigt att alla förstår det alls...

MEN jag tycker det är jättekul att det finns så många pyssliga och folk som gillar blommor-det gör jag ju själv!
    Därför vill jag gärna berätta att det finns en del grunder att ta del av så man verkligen kan öva vidare själv.
    Har man ingen som helst vana sedan förut avråder jag från att börja med sin egen brudbukett.

Mest av allt var mitt förra inlägg en chockad reaktion på ffa det första klippets totala teknikhaveri!

Iallafall, jag menar inte något illa, utan hoppas alla ska få bära buketter de är glada över.
    Som sagt, det finns trevliga kundkvällar hos många, och kan man väl spiraltekniken, så kommer man sedan vidare med övning!

Lycka till!

Jiel o Deps skrev 2009-01-05 23:51:27 följande:

Tro inget annat än att vi vet att det blir mycket snyggare när en riktig florist knyter en bukett. Men i bland kan det vara roligare att försöka göra sådant själv och i bland har man kanske inte råd att låta någon annan göra det åt en.
  • Mirri

Hihi Ja Youtube är på inga sätt en källa till vishet men kan väl ge ett tips eller två om man ändå tänkte prova att göra sin bukett själv

• hujjedamejj
    Mirri skrev 2009-01-04 12:45:34 följande:
    Betalade 200:- för blommorna i min bukett och snodde ihop buketten på en kvart. Den är inget avancerat men jag gillade den. Jag har ingen jätte bra bild men du kan kika i mitt galleri. Kolla på you-tube annars. Där finns videoklipp om hur man lätt binder en bukett själv. Lycka till
    Du som band din bukett själv, är/var du inte orolig över att din bukett skulle slokna under dagen?
    Funderar nämligen på att binda själv och är rädd att den ska slokna bara!
  • nena85

Måste bara komma in och säga att man blir så ledsen när man såg hur hon på youtube klippen totalt förstörde allt.
    Hon sa att hon skulle göra en brudbukett.........?????
    Som florist blir man så arg på folk som sitter och lär ut helt fel.
    Klart det kan vara roligt att göra sin egen bukett men snälla lär er grunderna ordentligt då.
    Som Passionsblomman skrev så finns det massa bra kurser hos många duktiga florister.

• Mirri

hujjedamejj: Eftersom jag inte är florist utan bara tycker (på ett högst amatörmässigt och hobbyartat sätt )att blomsterarrangemang är kul och att det för mig inte var så viktigt att buketten på något sätt skulle vara perfekt, så oroade jag mig inte mycket för att den skulle slokna under dagen. Jag valde blommor som inte var helt utslagna ännu, snittade om blommorna när jag band buketten på eftermiddagen dagen för bröllopet, lät buketten stå i vatten i matkällaren under natten och hade den i vas till det var dags att gå ned för gången. Efter vigsel och fotografering ställde jag den i en vas på honnörsbordet och den stod där som dekoration under kvällen. Nu har jag torkat den så den kommer aldrig att sloka

• lindis41

ngn som vet när liljekonvaljer blommar?

• Mirri

Maj-juni. Lite beroende på hur varm våren varit och var i landet du befinner dig. Men man kan säkert köpa i affär lite innan och efter sesongen också kan jag tänka mig men det vet nog floristerna i tråden bättre

• nena85
    lindis41 skrev 2009-01-12 20:03:10 följande:
    ngn som vet när liljekonvaljer blommar?
    Maj- Juni är då dom blommar naturligt (ute i skog och mark)
    Men det går att special beställa både innan och efter men då kostar dom betydligt mycket mer.
Svar på tråden vill se en egengjord bukett för en liten