• Pingst09

    Ska han eller hon stå först?

    Säg att vi bjuder Kalle och Lisa Persson till vårt bröllop.
    Vems namn står först på kuvertet/inbjudan?

  • Svar på tråden Ska han eller hon stå först?
  • Pingst09

    Nu är jag klar, har bara gjort en lista i datorn klar att skriva ut, klippa och klistra på kuverten. Blev lite både och måste jag säga. Tänkte inte så noga uten det gav sig självt när jag höll på att skriva. Hon först på några, han på nån annan. Kompisen först och sedan dennes sambo/man efter...

  • Hemlig2009

    Detta hittade jag på nätet nu:

    "Notera att det på kuvertet står hans namn först, medan man ofta vänder på inbjudan vid en mer personlig inbjudan."

    Källa: www.mru.se/vard/inbjudan.htm

    Alltid lär man sig något!

  • Hammerman

    Då jag är en fullfjädrad ignoramus när det kommer till allt vad etikettsregler heter och Magdalena Ribbings pannvener skulle explodera i min närhet så skulle jag av ohejdad vana skriva det namn jag känner bäst först. Så gör jag i varje fall i dagligt tal.

  • Emmeli o Markus

     


    Pärlan2009 skrev 2009-01-04 23:09:53 följande:
    Förresten, vet inte om det här hjälper men det kanske är lämpligt att när det gäller släkten, skriva den med blodsband först. Ex om du ska bjuda din moster och hennes man så skriver du hennes namn först men om det är din bror och hans sambo så skriver du hans namn först. Själv kommer jag nog att göra ngt sådant men jag har inte ens lokalen bokad än så inbjudningarna får vänta ett tag:)

    Så kommer även vi att göra! Vi kommer även till våra vänner skriva namnet på den i paret vi varit vän med längst..


    Längtar efter vår stora Dag:)
  • sokkerstruten

    Vi skrev tjejens namn först om int killen var vännen till oss osh hans tjej var någon vi träffat typ en gång.. alltså den vi känner först....

  • J D

    Kvinnans namn ska står först enligt etiketten.

  • Hemlig2009

    Hade ju jag också för mig men sen så hittade jag tvärtom på nätet, det stod klart och tydliget att mannens namn ska stå först då det kommer från Herr och fru Larsson ex.

    J D skrev 2009-01-05 10:44:47 följande:


    Kvinnans namn ska står först enligt etiketten.
  • J D

    (fast det verkar mest vara amerikansk etikett )

  • J D

     


    Hemlig2009 skrev 2009-01-05 10:48:07 följande:
    Hade ju jag också för mig men sen så hittade jag tvärtom på nätet, det stod klart och tydliget att mannens namn ska stå först då det kommer från Herr och fru Larsson ex.J D skrev 2009-01-05 10:44:47 följande:

    Mm, såg det, antar att jag läst det via Martha Stewart .

  • Hemlig2009

    Ha ha, ja hon är en riktig guru.

    Jag tycker om att skriva kvinnans namn först så jag kanske fortsätter med det ändå.

  • J D

     


    Hemlig2009 skrev 2009-01-05 10:57:08 följande:
    Ha ha, ja hon är en riktig guru. Jag tycker om att skriva kvinnans namn först så jag kanske fortsätter med det ändå.

    Ja, haha.

    Jag med .

Svar på tråden Ska han eller hon stå först?