• sonrepma

Varför?

Jag har av någon anledning fått dille på det här med förlovning.
    Jag vill verkligen och jag och min pojkvän har pratat om det, samt tjuvkikat på ringar lite här och där. Han både vill och inte vill, och jag förstår hur han menar.
    Han anser att vi har ju varandra, är kära och har det hur bra som helst. Varför ska man förlova sig då?
    Det förändrar ju egentligen inget, mer än att man har en ring på fingret. Samtidigt tycker jag att det är är en koppling till sin partner och ett tecken på den kärlek som man delar.
    En förlovning betyder ju egentligen att man ska gifta sig efter ett år eller så, och det är varken han eller jag sugen på. Visst vill jag gifta mig, men inte än på några år. Varför är jag så sugen på att förlova mig??
    Vi har varit tillsammans i 2 år och det det är verkligen ett perfekt förhållande, bortsett från att vi inte bor tillsammans än. Men det är snart dags för det. Min pojkvän tycker även att det är konstigt att förlova sig innan man bor tillsammans,efter som att det är den stora "prövningen" medan jag anser att om man ändå ska leva med varandra resten av livet, kan man väl förlova sig innan? Rent tekniskt sett är det ju lättare att ta av sig en ring, än att flytta ut alla möbler? OM det nu skulle hända något, det vet man ju aldrig..

Detta inlägget känns lite rörigt, men det kanske beror på att jag är lite förvirrad i mina tankar.
    Men vad tycker ni?
    Varför förlovar man sig? När ska man göra det i så fall?

/S

• Svar på tråden Varför?
  • Juni2009

När man ska förlova sig är bara ni två kan avgöra.

Min sambo fick vänta ca 1 år sen kunde vi bestämma oss att förlova oss.

Vi bodde tillsammans ett par månader då ville han förlova oss jag sa Nej för jag känner att det är ingenting för mig, samma sak för äktenskap.

Ca 1 år senare sa jag till honom att jag hade ändrat mig o vill förlova oss strax efter vi flyttar in huset som vi köpte maj 2002 men det var fel tillfällig hela tiden så den 28 feb 2004 förlovade vi oss -äntligen säger vi.
    Äktenskapet var fortfarande ingenting för mig.

Så ifjol någoting hände inom mig o sa till sambo att jag vill att vi ska gifta oss.
    Gissa om han blev förvånad igen.
    Så ifjol februari bestämde oss att "på midsommarsafton nästa år gifter vi oss" så det blir i år om halvår.

Det är nåt med honom som förändrar mig som jag fortfarande idag inte rikitg fattat.
    December ifjol är vi tillsammans i 8 år så vi förvånar varandra fortfarande.
    Jag vet att jag skulle inte överleva utan honom, han är min syre kan man säga.

• J D

Alla förlovar sig väl av olika anledningar kan jag tro.

Vi förlovade oss efter 5 månader eftersom det kändes rätt och vi vill ha en framtid tillsammans med allt vad det innebär. Vi ville och vill gifta oss inom ett år (och kommer att göra det).

Vi bodde inte ihop men vi hade fått lgh och flyttade ihop ca 3 veckor senare. Jag visste att det skulle gå smärtfritt att flytta ihop och det har det gjort också .

• MulleNuh

Hej!!

Jag förstår er båda.. Men måste ge fördelen till honom. En himla bra idé att bo ihop innan ni förlovar er.. För det ÄR så att vardagen ÄR den största prövningen..

• Nocia

För mig är förlovningen inte värd någonting. Jag och sambon hade varit tillsammans i över 8 år och bott ihop nästan lika länge när vi helt enkelt bestämde att vi skulle gifta oss. Egentligen blev vi ju förlovade i det ögonblicket. Vi har inte ens några förlovningsringar.

Jag tror att du är sugen på att ta ert förhållande vidare. Man vill ju se att det leder nån vart. Men varför inte flytta ihop? Då blir ni ju sambos istället för pojk- och flickvän. Sen när ni ser om det funkar kan ni ju ta det ett steg längre och förlova er. Om du ändå känner att detta är "den stora kärleken" spelar det ju ingen roll om ni förlovar er nu eller om 10 år.

• DarkBrideInWhite

Kanske vill du förlova dig för att du är en romantiker? Själv tillhör jag den kategorin som både är romantiker och förlovad med bröllop i sikte. Min sambo friade till mig för ett halvår sedan och vi gifter oss nästan exakt ett år efter förlovningen.

• Nalle Puh 40

Vi förlovade oss efter ca 2,5 år och efter ytterligare 2,5 år gifter vi oss. Vi bodde ihop innan vi förlovade oss...

• sonrepma
    MulleNuh skrev 2009-01-05 20:18:28 följande:
    Hej!!Jag förstår er båda.. Men måste ge fördelen till honom. En himla bra idé att bo ihop innan ni förlovar er.. För det ÄR så att vardagen ÄR den största prövningen..
    Jo, visst är det en prövning. Det håller jag med om! Jag pluggar och bor i en stad 6 mil från honom och alla lediga tillfällen är jag hos honom, så på ett sett bor vi ju tillsammans redan, bortsett från gemensamma räkningar.. Hehe
  • sonrepma
    Nocia skrev 2009-01-05 20:19:59 följande:
    För mig är förlovningen inte värd någonting. Jag och sambon hade varit tillsammans i över 8 år och bott ihop nästan lika länge när vi helt enkelt bestämde att vi skulle gifta oss. Egentligen blev vi ju förlovade i det ögonblicket. Vi har inte ens några förlovningsringar. Jag tror att du är sugen på att ta ert förhållande vidare. Man vill ju se att det leder nån vart. Men varför inte flytta ihop? Då blir ni ju sambos istället för pojk- och flickvän. Sen när ni ser om det funkar kan ni ju ta det ett steg längre och förlova er. Om du ändå känner att detta är "den stora kärleken" spelar det ju ingen roll om ni förlovar er nu eller om 10 år.
    Så sant, så sant!
    Det har känts som om vi har stampat på samma ställe ett tag.
    Jag pluggar och har ett år kvar på min utbildning. Bor i studentlägenhet och måste flytta när utbildningen är slut. Vi har tänkt flytta ihop då, så jag slipper pendla. Vilket är lite ironiskt, eftersom jag ändå bor hos honom så fort jag är ledig:)
  • MulleNuh

Mmm.. Nä men jag kan ju så klart bara säga min tanke om det.. Svårt när jag inte känner er heller!

Men jag tycker iaf flytta ihop först och känn av.

En förlovning är ju helst en grej man bara vill göra med en person och så får den gärna hålla livet ut!

• sonrepma
    DarkBrideInWhite skrev 2009-01-05 20:23:56 följande:
    Kanske vill du förlova dig för att du är en romantiker? Själv tillhör jag den kategorin som både är romantiker och förlovad med bröllop i sikte. Min sambo friade till mig för ett halvår sedan och vi gifter oss nästan exakt ett år efter förlovningen.
    Ja, jag tror det är lite av varje.
    Lite romantiker, och lite att jag vill ta nästa steget istället för att stå och stampa.
  • sonrepma
    MulleNuh skrev 2009-01-05 20:44:02 följande:
    Mmm.. Nä men jag kan ju så klart bara säga min tanke om det.. Svårt när jag inte känner er heller! Men jag tycker iaf flytta ihop först och känn av.En förlovning är ju helst en grej man bara vill göra med en person och så får den gärna hålla livet ut!
    Nej, jag förstår hur du menar, och jag håller med!
    Min milda bestatthet la sig lite när vi var och kollade på ringar iallafall. Kändes skönt, för jag vill ju att han ska vilja lika mycket. Jag vill inte vara den som tjatar och "tvingar" honom till något som han bara vill halvhjärtat.
    Jag kommer definitiv vänta tills stunden känns rätt för oss båda.
    Känns skönt att få skriva av sig och att få många hjälsamma svar!
  • MulleNuh

Jag var likadan!! Att förlova sig var dödsviktigt för mig men inte för min sambo!

Finns nog några gamla trådar här nånstans om detta!

sonrepma skrev 2009-01-05 20:49:03 följande:
    Nej, jag förstår hur du menar, och jag håller med!Min milda bestatthet la sig lite när vi var och kollade på ringar iallafall. Kändes skönt, för jag vill ju att han ska vilja lika mycket. Jag vill inte vara den som tjatar och "tvingar" honom till något som han bara vill halvhjärtat.Jag kommer definitiv vänta tills stunden känns rätt för oss båda.Känns skönt att få skriva av sig och att få många hjälsamma svar!
  • sonrepma
    MulleNuh skrev 2009-01-05 20:50:24 följande:
    Jag var likadan!! Att förlova sig var dödsviktigt för mig men inte för min sambo!Finns nog några gamla trådar här nånstans om detta!
    Haha, ja det kan jag tänka mig!
    Det känns som om förlovning och bröllop är något som är viktigare för tjejer än för killar.
    Hade varit kul att se statistik på medlemmar här! män/kvinnor:D

Skönt iallafall att man kan skriva av sig här, för min pojkvän blir nog tokig om jag inte slutar pladdra om ringar snart^^
Svar på tråden Varför?