• Toblerone

Om han äger en stuga..

..innan vi gifter oss och vi inte har äktenskapsförord, blir den då vår gemensamma bara hux flux?
    Försöker sitta och läsa lite i äktenskapsbalken men jag fattar inte riktigt eller så har jag missat det.
    Lån som vi har på varsitt håll, blir de våra gemensamma då vi gift oss?

• Svar på tråden Om han äger en stuga..
  • ElinPierre

Japp, finns det inga papper skrivna blir allt automatiskt gemensamt när man gifter sig!

Det är i alla fall så som jag har förstått det!

• PennyJenny

Om ni inte skriver äktenskapsförod blir alla era ägodelar och tillgångar vid en bodelning (som görs vid en skiljsmässa och när någon dött) giftasgods som delas lika mellan makarna. Samma sak med lån, de dras från de tillgångar som finns i boet och därefter delar man upp det som blir kvar.

Om man har väldigt ojäm fördlening av skulder och inkomster kan det vara en bra ide att skriva ett äktenskapsförord så man har det reglerat.

Jag har för mig att det inte blir delat lika lika med en gång, utan att det finns någon form av trappa om skiljsmässan skulle ske nära inpå bröllopet. Men jag minns inte vart jag har läst det och det kan mycket väl vara fel. Någon annan kanske vet.

• Chocladmonstret

Njae.
    Det är inte säkert,
    Till exempel, om din kille ärvde den av hans föräldrar och de skrev i testamentet att stugan alltid skall ägas av Honom och hans direkt nedstigande led(ganska vanligt) så kommer du aldrig att äga del i stugan, era barn kommer att äga del i den, men aldrig du.. ÄVEN om ni inte har äktenskapsförord.

• Toblerone

Tack så mycket för era svar! Min sambo tror att det är så att studielån som man har på varsitt håll är en grej som dock är ens eget, kan det stämma?

• Toblerone
    Chocladmonstret skrev 2009-01-05 21:43:01 följande:
    Njae.Det är inte säkert, Till exempel, om din kille ärvde den av hans föräldrar och de skrev i testamentet att stugan alltid skall ägas av Honom och hans direkt nedstigande led(ganska vanligt) så kommer du aldrig att äga del i stugan, era barn kommer att äga del i den, men aldrig du.. ÄVEN om ni inte har äktenskapsförord.
    Jo det förstod jag om det handlade om gåvor, testamenten osv som är direkt till min man.
  • altervattnet

ska man skriva äktenskapsförord innan man gifter sig eller efter?
    och har det någon betydelse ?

• Hemlig2009

Det spelar ingen roll när ni skriver det, kan skrivas efter 25 års äktenskap också.

Giftorätten går inte in förrän ni delar på er, på ett eller annat sätt. Innan dess äger var och en sina tillgångar och skulder.

Citat:

Under ett äktenskap äger var och en vad man köper och införskaffar. I äktenskapsbalken formuleras detta såsom: "Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder."

• PennyJenny
    Chocladmonstret skrev 2009-01-05 21:43:01 följande:
    Njae.Det är inte säkert, Till exempel, om din kille ärvde den av hans föräldrar och de skrev i testamentet att stugan alltid skall ägas av Honom och hans direkt nedstigande led(ganska vanligt) så kommer du aldrig att äga del i stugan, era barn kommer att äga del i den, men aldrig du.. ÄVEN om ni inte har äktenskapsförord.
    Nej, just det. Glömde det.
  • J D

En sak till: man kan bodela under äktenskapet också, ingen behöver ha dött eller ha tagit ut skilsmässa. Men ja, om ej undantag finns i testamente så skall stugan bli er gemensamma vid bodelning.

Som jag minns familjerätten (som jag läste för fyra år sedan, eh) så är CSN-lånet undantaget i bodelning.

• Sååå lurade

man tar över varandras skulder vid en bodelning också,
    när vi läste introduktionskurs i juridik så minns jag ett horribelt fall där mannen tilldömdes skadestånd till sin hustru pga misshandel men eftersom de delar allt som äkta makar så behövde han bara betala hälften eftersom hon delade hans "skuld". Allt för att de inte hunnit skilja sig.

Hur detta hänger ihop med aktenskapsbalken blir lite knasigt dock...

Hemlig2009 skrev 2009-01-05 22:54:07 följande:
    I äktenskapsbalken formuleras detta såsom: "Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder."
Svar på tråden Om han äger en stuga..