• Toblerone

Om han äger en stuga..

..innan vi gifter oss och vi inte har äktenskapsförord, blir den då vår gemensamma bara hux flux?
    Försöker sitta och läsa lite i äktenskapsbalken men jag fattar inte riktigt eller så har jag missat det.
    Lån som vi har på varsitt håll, blir de våra gemensamma då vi gift oss?

• Svar på tråden Om han äger en stuga..
  • Lilltrolle

Om han ärvt alt fått stugan som enskild egendom är den hans och du kommer aldrig att ha del i den även om han så dör då endast bröstarvingar kan ärva den. Han kan dock själv ändra på det om han vill och skriva in den i äktenskapsförordet och ev testamente att han vill att du skall ha del av den då gäller den inte som enskild egendom längre.
    Har han införskaffat stugan själv eller ärvt den utan inskriften om enskild egendom blir den er gemensamma. (under förutsättning att ni ej skrivit äktenskapsförord, bodelat, eller skrivit testamente - gäller ju då endast om han dör)

Om det är viktigt att stugan endast är hans och ni skriver äktenskapsförord om detta betänk då även de investeringar som görs i stugan - de som du ev bekostar inte heller kommer dig till godo vid en bodelning.... (renoveringar etc, lösöre är jag faktiskt osäker på - nån som vet vad som gäller ev lösöre som införskaffats efter äktenskap ingåtts?)

Summa sumarum - kontakta en jurist för i de här lägena är det oerhört viktigt med HUR det är skrivet...

Lycka till

• Yllo

Måste nog också rekommendera att ni tar kontakt med en jurist.

Jag äger 1½ hus som genom testamente är min enskilda ägendom. Dock så ärver min make egendomen om jag dör före honom. Har ni inga barn med andra partners, s.k. särkullsbarn, så ärver den efterlevande maken/makan den andra vid dödsfall. Barn ärver inte förrän båda föräldrna är avlidna. Särkullsbarn har dock rätt att få ut sin laglott när den ena föräldern dör.

• J D

Sååå lurade skrev 2009-01-06 11:45:48 följande:
    man tar över varandras skulder vid en bodelning också, när vi läste introduktionskurs i juridik så minns jag ett horribelt fall där mannen tilldömdes skadestånd till sin hustru pga misshandel men eftersom de delar allt som äkta makar så behövde han bara betala hälften eftersom hon delade hans "skuld". Allt för att de inte hunnit skilja sig.Hur detta hänger ihop med aktenskapsbalken blir lite knasigt dock...

Borde ha kunnat jämkas som oskäligt på ngt sätt- låter som en helt orimlig lösning på den lilla infon iaf.

• Toblerone

Tack för alla svar. Nu har ingen av oss någon stuga att tala om utan ville bara ta det som exempel. :)

• fromheretoeternity

Är det så?
    Jag äger nämligen en sommarstuga tillsammans med mina bröder och familjer. Den har vi fått i gåva som enskild egendom så att ifall någon av oss skiljer oss ska vi inte behöva lämna över halva vår del till exet (har hänt hos grannarna).
    Nu har inte vi gift oss ännu jag och sambon, men har skrivit ett testamente om att vi ärver varandra om vi dör då vi har köpt en lägenhet tillsammans och skulle någon av oss dö vill man ju kunna bo kvar.
    Är jag otydlig?

Min fråga är nu: OM jag dör, då får ju sambon allt jag äger, men får han även sommarstugan??

Yllo skrev 2009-01-06 12:38:32 följande:
    Måste nog också rekommendera att ni tar kontakt med en jurist.Jag äger 1½ hus som genom testamente är min enskilda ägendom. Dock så ärver min make egendomen om jag dör före honom. Har ni inga barn med andra partners, s.k. särkullsbarn, så ärver den efterlevande maken/makan den andra vid dödsfall. Barn ärver inte förrän båda föräldrna är avlidna. Särkullsbarn har dock rätt att få ut sin laglott när den ena föräldern dör.
  • anne på grönkulla

Enskild egendom kan väl ärvas av en efterlevande make - den är ju bara enskild vid en bodelning.

Stugan i sig blir iofs inte nödvändigtvis ärvd, men värdet av den blir - så dina bröder kan tvingas köpa ut honom.

Det gäller fö det hypotetiska fallet ovan också - stugan i sig blir inte gemensam (givet att det inte finns papper av något slag på att den är enskild) men i en bodelning delas VÄRDET av den. Är den enskild kan den fortfarande ärvas av en make. Bodelning sker både vid dödsfall och vid skilsmässa likadant (rent juridiskt). Vill man gardera helt bör ett äktenskapsförord kompletteras med testamente - man kan ju ha goda skäl att se väldigt olika på vad som ska hända med egendom och tillgångar om man skiljer sig respektive om ena parten går bort.

• Sebastiána

Jag har läst om detta fall också och reagerade på samma sätt. Jag vet inte hur det slutade.

J D skrev 2009-01-06 12:40:26 följande:

Borde ha kunnat jämkas som oskäligt på ngt sätt- låter som en helt orimlig lösning på den lilla infon iaf.
  • fromheretoeternity

anne på grönkulla skrev 2009-01-07 04:31:46 följande:

Bodelning sker både vid dödsfall och vid skilsmässa likadant (rent juridiskt). Vill man gardera helt bör ett äktenskapsförord kompletteras med testamente - man kan ju ha goda skäl att se väldigt olika på vad som ska hända med egendom och tillgångar om man skiljer sig respektive om ena parten går bort.
    OK. Jag tror att jag förstår. Men om bodelningen sker likadant ifall jag skulle dö som om vi skulle skilja oss, blir jag då ändå tvungen att köpa ut honom ifall vi skulle skilja oss? Det är ju precis det mina föräldrar har försökt skydda oss ifrån genom att skriva den som enskild egendom på oss.
    Förlåt om jag är trögtänkt men jag tycker att sånt här är så rörigt!
  • Yllo
    fromheretoeternity skrev 2009-01-07 09:58:31 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-07 04:31:46 följande:
    OK. Jag tror att jag förstår. Men om bodelningen sker likadant ifall jag skulle dö som om vi skulle skilja oss, blir jag då ändå tvungen att köpa ut honom ifall vi skulle skilja oss? Det är ju precis det mina föräldrar har försökt skydda oss ifrån genom att skriva den som enskild egendom på oss.Förlåt om jag är trögtänkt men jag tycker att sånt här är så rörigt!
    Nej Du behöver inte köpa ut honom om ni skiljer er. Stugan är din enskilda egendom och räknas alltså inte med i själva bodelningen. Det är endast när du dör (och ni är gifta då) som han ärver din del av stugan. Dina bröder kan välja att lösa ut honom ur stugan, men han har ändå rätt till din del och då i pengar.
  • fromheretoeternity

Ok!
    tack för svaret!

Yllo skrev 2009-01-07 12:38:43 följande:
    Nej Du behöver inte köpa ut honom om ni skiljer er. Stugan är din enskilda egendom och räknas alltså inte med i själva bodelningen. Det är endast när du dör (och ni är gifta då) som han ärver din del av stugan. Dina bröder kan välja att lösa ut honom ur stugan, men han har ändå rätt till din del och då i pengar.
Svar på tråden Om han äger en stuga..