• hujjedamejj

    Osa till föräldrar... varför?!

    Varför OSAr man till föräldrar och inte direkt till brudparet?!
    Jag hatar att vara Ha-galen och angående presnter så är det bättre om föräldrar sköter den biten, då kan dom tala om vad man önskar sig när folk anmäler sig... Men är det något mer positivt att ha föräldrar som man osar till...?

  • Svar på tråden Osa till föräldrar... varför?!
  • Pärlan2009

    Tror att det kan ha att göra med att föräldrar ofta kan stå som värdpar för bröllopet och då är det lämpligt att de är till dem man meddelar om man kan komma.

    Vi kommer nog stå som värdpar själva men ändå hänvisa OSA till ngn annan. Skönt att fördela jobbet:)

  • Pärlan2009

    Tror att det kan ha att göra med att föräldrar ofta kan stå som värdpar för bröllopet och då är det lämpligt att de är till dem man meddelar om man kan komma.

    Vi kommer nog stå som värdpar själva men ändå hänvisa OSA till ngn annan. Skönt att fördela jobbet:)

  • Hemlig2009

    Min syster och svåger ska agera värdpar/toastmasters och de erbjöd sig att ta emot svaren så vi ska slippa tänka på det. Tycker bara den anledningen låter bra.

  • Arla79

    Vi står för allt själva men våra föräldrar få ta den biten. Framförallt att ev ta diskussioner om varför barn inte är bjudna.

  • Aleta

    Av gammal tradition tror jag. Förr var det även föräldrarna som bjöd in:
    "Välkommen till bröllopet mellan vår dotter Maria och Kalle"

  • Superälsklingen

    sen undviker man att vänner osar genom att säga klart vi kommer till brudparet nån gång när man ses. ska de ringa föräldrarna blir det lite mer ordning.
    sen är det ju skönt att ha en grej mindre att tänka på.
    och har man dessutom så att man ska anmäla tal och spex samtidigt som osa så är det ju inte så roligt att veta i förväg.

  • Ore

    Det som superälsklingen säger var de största anledningarna för oss att göra så...

    En grej mindre att tänka på, vi slapp hålla koll på vilka som tyckte att de svarat genom någon halvluddig fras på någon fest. De kunde även tala om vad vi önskade oss...

  • Miafiahallonfjärt

    Tycker det var skönt att slippa konfrontera dem som inte ville komma eller inte hade råd själv faktiskt.. Tyckte de var bra att föräldrarna hade koll på det.. Vi hade dock en presentlista online

  • didis

    Jag har bara varit på bröllop där man osa:t direkt till brudparet.

    Ang presenter skriver vi i inbjudan att vi inte vill ha några men att de gärna får sätta in pengar till barncancerfonden.

    Vi kommer säkert att få några flaskor vin också och (blivande) makens stora släkt kommer antagligen samla ihop till en friggebod men brödrostar tror jag knappast att vi får några

Svar på tråden Osa till föräldrar... varför?!