Inlägg från: Stardusty |Visa alla inlägg
  • Stardusty

Resetråden som aldrig tar slut

Signar in, vi ska förmodligen åka till Island i höst, någon som varit där/ska åka dit?

• Stardusty

Låter härligt!
    Hur var klimatet när ni var där? Och vilken årstid/månad var ni där?
    Vi planerar att åka dit i två veckor från slutet av augusti och förväntar oss hinna med att åka runt ön med hyrbil, åka på valsafari och få se blåval (en dröm jag haft sen jag var liten) och avsluta med en ridresa på några dar och få se naturen från hästryggen

Telemarkgrrl skrev 2009-01-12 11:40:08 följande:
    Stardusty, jag har varit på Island men bara i fyra dagar. Det är ett helt otroligt fantastiskt ställe och jag skulle mer än gärna åka tillbaka! Vi har pratat lite löst om det nu i och med den ekonomiska krisen, man måste ju visa lite stöd för dom stackars islänningarna och så har ju allt blivit billigare också så nu är det ett guldläge att åka dit!
  • Stardusty

Ni verkar ju ha hunnit med en hel del på era 4 dagar!

Jo, nästan allt det du skrev att ni skulle vilja göra ska ju vi göra, så om du skulle hinna med en resa innan vi drar får du gärna berätta hur allt var!
    Du skrev att klimatet var 11-12 grader på sommaren, vad tror du man kan räkna med i början av hösten? Brukar det vara blåsigt eller så? Svårt att veta vad man ska packa

Telemarkgrrl skrev 2009-01-12 12:01:29 följande:
    Vi gjorde bara dom typiska turistsakerna när vi var på Island eftersom vi var där så kort tid. En dag gick åt till Rekjavik, vi tittade på stan, den coola katedralen, och gick på vulkanbion och såg nån j*kla fotbollsmatch i EM på en sportsbar (vad gör man inte för sin man?!). Ett par dagar hyrde vi bil och åka runt och tittade på geysrarna, Tingvellir, Gullfoss och badade i blå lagunen. Det är så otroligt vackert på Island - jag trodde att det skulle vara svart lava överallt som en månlandskap och det var det ibland men så plöstligt svängde man runt en kurva och kom ut bland gröna böljande kullar överströdda med lila blommor. Eller så kom man fram till en havsvik där vågorna slog in och ett litet vitt hus hukade precis nere vid stranden och det såg ut precis som i Skottland.Landskapet är så otroligt vackert och det är fantastiskt att jordens innandöme är så nära på Island. Dom får runt 300 jordbävningar per år och man behöver knappt komma ut ut Reykjavik innan man ser het ånga som pyser upp ur marken, lerpölar som kokar och bäckar som ångar för att dom är skållheta.På ett ställe kunde man bada mitt ute i vildmarken, det var två små bäckar som flöt ihop, den ena med smältvatten och den andra med hett vatten och precis där dom flöt ihop var det kanske 38 grader varmt. Det som vi inte hann med men som jag gärna skulle vilja göra är att se lunnefåglar, Vattnajökull (glaciären som kalvar rakt ner i en havsvik som är alldeles full med isberg), vulkanen Hekla, valsafari, islandshästridning och bara åka hela varvet runt ön (riksettan ).Nej, jag saknar ord som kan beskriva hur fantastiskt Island är.
  • Stardusty

Vilka helt underbara bilder! Vilket vackert landskap! Nu känner jag mig ännu mer sugen, längtar till augusti!!

Hur kändes det att bada i en varm källa förresten? Måste vara en upplevelse!

• Stardusty

Ja, återkom gärna när du är tillbaka!!

andbeyond skrev 2009-01-12 13:44:00 följande:
    Hej, jag och min M2B åker till island på fredag... ska stötta islänningarna :) Kan ge er en liten sammanfattning på hur det är att vara på island mitt i vintern när jag kommer hem.Ska till NY på bröllopsresa i slutet av augusti. Hoppas på att det inte är 40grader varmt där då.. :)
  • Stardusty

Tack för din utförliga beskrivning - precis så ska vi ju göra första veckan! Toppen att man kan ta med mat i bilen, dock trist att det är så kallt, men det hade vi väl egentligen räknat med också
    Vi tänkte bila runt hela Island på 8 dar, låter det för tight? Med tanke på att ni var 10 dar på norra sidan? Eller stannade ni länge på samma ställe då? Oj vad många frågor!

Dock verkade inte bilderna kommit upp på din sida, om det krånglar får du jättegärna maila dom till mig istället på stardusty8@hotmail.com

E11a skrev 2009-01-12 21:52:44 följande:
    Förlåt - jag skriver som en kratta idag. Men jag tror att jag har lyckats med att lägga upp några bilder.
  • Stardusty

Haha, undrar vad min man skulle tycka om ett besök där *fniss*

Originalrosen skrev 2009-01-12 19:03:17 följande:
    Reykavijk förresten...*viskar* -Där finns det ett snoppmuseum. (Nää, jag är inte helt och hållet en kärring - lite bus finns kvar bakom rynkorna.)
  • Stardusty

Måste säga att det känns som man var med
    Jag är bara så nojjig att jag missar något om jag inte kör runt hela ön - need I say att jag är en tvättäkta turist??!

E11a skrev 2009-01-13 22:32:35 följande:
    Lapinette - Vi har inte kommit så mycket längre med Namibia än att ha bokat flyg till Windhoek och prel bokat en Land Rover av en resebyrå. Vi har tänkt att boka genom en liten resebyrå som verkar bra. Tjejen jag först hade kontakt med (en av 3 directors) har varit borta (gift sig och varit på bröllopsresa) men hörde av sig idag så vi kan börja planera igen. Vi får se hur vi gör. Tror att det är läge att shoppa runt lite just nu, men jag börjar få rätt bra koll på vad vi vill se och göra utan att det ska bli för utspritt geografiskt. De områden vi kommer att besöka är Namib öknen, Skelett-kusten och Etosha pans. Sen är det ju massor av "finlir" kvar ang vilka saker där vi ska välja ut.Telemarkgrrl - tack för tipset med bilderna och inställningar. Har försökt igen. Ganks lite utrymme bara så man får nästan inte plats med några bilder alls ju.Angående Island så skippade vi helt hela den där grejen med att köra runt ön på "ringvägen" utan koncentrerade oss bara på mitten av ön. Svårt att avgöra hur mycket tid man behöver. Det är ju alltid för lite eller hur Nu när jag har mina bilder framför mig så kommer jag ju ihåg i detalj hur vi gjorde..... så nisom inte är jätteintresserade av Island ... vänligen hoppa till nästa inlägg! Sent flyg till Keflavik och trist hotell nära airport transport och biluthyrningsfirma.Hämta hyrbil Landrover Defender, proviantera, köra ett pliktskyldigt varv i Rekjavik och sedan styra kosan mot "vildmarken". På vägen stanade vi vid Geysir, Thingvellir och Gullfors. Sedan körde vi ut på Kjölur route som går mellan två glaciärer (Langjökull Hofsjökull). Svängde av vägen vid Kerlingafjöll och tillbringade natten där. Det var lite läskigt att köra över de första vattendragen fast dom var ganska små.Utforska området vid Kerlingafjöll. Det är ett hett geotermiskt område, dvs det sprutar upp het ånga ur jorden. Spektakulärt landskap! Vi kokade frukostägg i en pöl på marken som var väldigt varm. Lite exotiskt.Fortsate norrut och stannade för lunch i Hveravellir. Massor och bubbel och pys. Bada i en varm källa. Igen mycket vackert landskap.En natt tillbringad i staden Akureyri på norra Island för vi behövde en Hertz som kunde fixa takröcket på bilen som flyttade på sig. Söt liten stad.Söder ut upp på th ehighlands igen men denna gån en mer östlig rutt på F88. Spektakulärt landskap. Stora lavafält i olika formationer. Floder att korsa. Annorlunda växtlighet.Besök Askja. En jättestor krater. Roligt att köra upp dit. En väg (4x4 är nödvöndigt) anlagd i ett taggigt och vilt lava landskap. Man stöter nöstan inte på några människor alls på the highlands. Man kan köra i timmar utan att se någon anna bil. I Askja är det dock en hel del geologer som spinger runt med mätutrustning de få veckor om året man an ta sig dit.Det mest spännande på hela resan var att köra från Askja till Spregisandur längs Vatnajökulls norra kant. Man måste vara försiktig och kolla med peronalen på någon Mountain hut. Är avrinningen för stor från glaciären kommer man inte fram (ingen mobiltäckning så man kan ju inte precis ringa Hertz förklara att man sitter fast i ett lavafät någonstans och be om air rescue). Igen ett spektakulärt landskap. Första 2 timmarna körde vi bara på vad som verkade vara en helt ändlös vidd av kolsvart sand. Kolla kompassen, försök följa några gamla hjulspår och sikta på Vattnajökull i fjärran. Sen ändras landskapet och bjuder på stora lava formationer och tillslut kullar klädda i lava.Tillbringade en hel dag i området Landmannalaugar som är grönt och vackert (lavar och gräs, inte träd) vackra vattendrag. Vatten, ånga och lera som bubblar och pyser upp ur marken lite här och där. Finns en lite större camp site som kanske inte skulle vara så kul att bo på men väldigt trevligt bad. Varmt vatten som strömmar ner och blandas med en ström av kallt vatten för några perfekta badställen.Inann vi åkte hem var vi förståss tvungna att besöka Blå Lagunen. Visst är det ett jättefint spa (gillade deras hudvårdsprodukter som man givetvis kan köpa) med en gigantiskt utomhuspool. Men det är mycket coolare att sitta i en varm lite bäck ute på the highlands
  • Stardusty

I agree!

Lapinette skrev 2009-01-14 09:20:08 följande:
    Vad härligt det är att gå in här och läsa alla restips!
Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut