Inlägg från: gosnosen |Visa alla inlägg
  • gosnosen

Resetråden som aldrig tar slut

Telis - när vi åkte Hwy 1 i somras hade vi inte bokat boende i förväg någonstans. Vi stannade och bodde i huvudsak på Motel6 eller Econolodge. Om vi visste att vi skulle komma fram sent på kvällen ringde vi samma dag och bokade på något av ställena. Det var aldrig något problem. Enda stället vi inte blev så nöjda var i SF där vi tyckte att det var ganska dyrt att bo, så vi bodde centralt, men lite sunkigt...

Nu är det dags för mig att be om lite tips också. Vi har bokat flyg till Kapstaden i februari och ska vara där i 10 dagar. Vi ska inte åka på safari den här gången utan vi tänker nog ha Kapstaden som bas och sen göra utflykter. Tror jag! Kanske någon utflykt med övernattning också. Men jag vill gärna ha några dagar på en strand med en god bok och äta god mat. Tips på boende, restauranger, utflyktsmål mm. tas gärna emot!

• gosnosen

Telis - vi stannade ett par nätter i Monterey som var väldigt mysigt, främst nere vid Fisherman's wharf. De har också ett stort berömt akvarium om man är intresserad. Vi åkte också ut på valsafari och såg massor med knölvalar. Ja, alla andra på båten såg, jag hängde mest med huvudet ut över relingen... . Vi åkte bara igenom Carmel by the sea och Santa Barbara, men det såg väldigt mysigt ut där. Jag skulle gärna ha haft några dagar till på sträckan mellan Monterey och Santa Barbara. Missa inte heller elefantsälarna vid San Simeon och ett besök på Hearst Castle. Hittade rätt bra kartor på visitcalifornia.com.

• gosnosen

Nu börjar vår halvt improviserade resa till Kapstaden ta form. Snokade runt efter era gamla resetrådar där jag visste att det fanns lite tips och har efter lite letande och läsande bokat in oss på Bickley House i fem nätter och bokat bord på La Colombe och The Tasting Room på Le Quartier Francais. Däremot är det lite värre med boende i Franschoek där vi tänkte övernatta i fem nätter. Det är mycket som är fullt. Men det snälla managern på Bickley House hjälper till så förhoppningsvis löser det sig den här veckan. Det kan verka lite länge med fem nätter i Franschoek, men vi resonerar som så att vi kan lika gärna bo där, med massa bra restauranger, och göra dagsutflykter därifrån som från Kapstaden, då det inte är mer än en timmes bilfärd mellan. Funderar också på att boka in en lunch på La Petit Ferme. Är det någon som har något annat bra restaurangtips där det kan vara bra att förboka, gärna något i Kapstaden? Några kvällar måste vi ju lämna åt spontaniteten också förstås.

• gosnosen

Telis - om ni kan planera så att ni är i Las Vegas i mitten av veckan kommer ni undan med betydligt lägre priser på boendet jämfört med om ni är där på helgen. Vi kom till LV på tisdagen och stannade i två nätter. Fick då betala 169 USD (+ skatt) för ett rum på Bellagio. Vi trivdes så himla bra så vi funderade på att stanna ytterligare en natt (mellan torsdag och fredag). Då hade priset på samma rum gått upp till 299 USD. Generellt så gick priserna på allt boende upp på helgen, men detta var verkligen extremt.

Lappis - har inte kollat Maison Chablis ännu. Ska kolla med dem. Men jag har kollat på Tripadvisor och då hamnar de först på 19 plats... Har det i åtanke iallafall. Tack! Det ska bli jätteroligt att äta på Le Quartier Franscais då det verkar så himla bra. Och just det att vart jag än har läst så skriver alla att man ska boka i tid. Så då gjorde vi det direkt. Vi missade att boka bord i somras på en restaurang uppe i Napa Valley (har glömt namnet just nu) för att vi var ute för sent, två veckor innan vi skulle åka. Så vi ville inte göra om samma "misstag"nu. Vi åker den 15 februari. Ska bli så himla roligt. Tänkte försöka se om man kan rida på häst mellan vingårdarna också. Lät så himla mysigt tycker jag.

• gosnosen

Telis - jag ska kolla ikväll vad hotellet hette. Det var dock inte att rekommendera, men då vet ni iallafall vad ni ska undvika! Det var bra läge, men sunkigt! Jag vet inte om jag har sett när ni planerar att åka, men om ni ska åka nästa sommar så rekommenderar jag att ni tar med er varma kläder... Åtminstone jeans och fleecejacka. Vi kom ju dit i mitten av juli och det var 15 grader varmt, blåsigt och småruggigt i tre av fyra dagar. Sista dagen var det soligt och då blev det också lite varmare. Men det var inte vad vi hade räknat med. Enligt SF-borna är september-oktober bästa tiden att åka dit. Det fanns en trevlig bilrutt som var utmärkt i guideboken och runt om i hela staden satt skyltar med "Scenic Tour". Det tog nog ett par tre timmar att åka runt och göra stopp längs det vi tyckte var intressant. Ett bra tips om vädret är lite halvdant. Måste verkligen också rekommendera en lunch på The Cliff House. Har nog aldrig ätit godare bröd el. pasta och det var framför allt väldigt prisvärt (dollarn var ju iofs lägre då också). Vi åt där två dagar bara för att det var så gott. Första gången åt maken Vongole "mariniere" med timjan istället för persilja - gudomligt! Jag åt pasta med vongole i en underbar vin, smör och gräddsås. Dagen efter åt vi båda pastan... Missa inte heller clam chowder nere i Fishermans Wharf, men akta er för fåglarna som gärna stjäl brödet... Att köra ner för Lombard Street ("the second crookedest street in the world" enligt konduktören på spårvagnen) är ett "måste". Vi åkte själva aldrig ut till Alcatraz men fick rådet att boka i tid så man verkligen får plats att åka ut när man vill.

• gosnosen

Telis - hotellet vi bodde på hette Heritage Marina Hotel och låg långt ned på Van Ness Avenue, perfekt läge som sagt men också sunkigt! Undvik det!

• gosnosen

Nu har vi äntligen lyckats hitta boende i Franschoek också. Det blev Gable Manor. Det var inte det lättaste att få boende för hela tiden vi vill vara där uppe. Vi kommer dit på en fredag och de flesta ställena var bokade under helgen, men hade sen plats från söndag natt. Till slut fick vi dock napp på Gable manor som var lite dyrare än vad vi först hade tänkt oss. Men det får väl gå iallafall. Längtar jättemycket! Var det några speciella vingårdar som ni experter vill rekommendera? Har läst mig till att ett besök på Ernie Els rekommenderas, något annat?

• gosnosen

Originalrosen - jag tror att ni har tipsat om den boken tidigare, men när jag har tittat på den tycker jag att den känns lite "gammal", den utkom 2003 och mycket kan ju ha hänt sedan dess...

• gosnosen

Tack för tipsen Originalrosen!

• gosnosen

Piggelin - TACK! Du är en ängel! Vad kul med lite aktuella tips. Vi träffade vänner i helgen som var i Kapstaden i november 2007 som också varmt rekommenderade Boschendal, så dit blir det ett besök. Vad roligt att Waterford var med på listan också. Vi har verkligen fastnat för vinet Kevin Arnold som görs där, så det hade vi tänkt leta reda på. Ja, det är Joy som har hjälpt oss en del på Bickley. Tyvärr lyckades hon inte boka boende i Franschoek, men det lyckades vi till sist ordna själva. Nu är det mindre än två veckor kvar!!! Ska bli såå roligt!

Telis och Lappis - vad roligt att ni båda planerar resa till Kalifornien. En kommentar till Telis resplan. Big Sur är skog, inget hav, om ni känner mer för det ena eller andra.

• gosnosen

jag tyckte att Hearst Castle vid San Simeon var riktigt kul faktiskt. Riktigt turistigt, men läckert och annorlunda historia. Man måste åka på guidad tur, vilket gör det hela mer intressant. I närheten finns också en koloni med elefantsälar som man inte heller bör missa. Man behöver dock inte övernatta i San Simeon utan det räcker med att stanna några timmar.

Om ni ska vara i LA några dagar skulle jag rekommendera att bo vid havet. Säkert dyrare, men ack så mycket trevligare. Och det går inte att ta sig fram utan bil i LA. ALLA åker bil!

Har tidigare tipsat Telis om lunch på The Cliff House i SF. Ger samma tips till er! Supergod pasta och jättegoda vongole.

• gosnosen

Jag tyckte att det var lätt att hitta motell. Vi valde oftast mellan Econolodge och Motel6 och bokade inget i förväg. Om vi visste att vi skulle komma fram sent på kvällen ringde jag samma dag och bokade. Tror vi bodde på Econolodge i Monterey och Motel6 i Buellton och LA. Vi var ju aldrig så långt upp som Death Valley och Yosemite så där har jag inga tips tyvärr.

• gosnosen

Telis - ja, den största delen är ju skog. Vi stannade nog och åt lunch på ett hotell precis vid Big Sur på vägen ner Hwy1 och det är häftigt att stå högt upp på en klippa och titta ned på ett stormigt hav.

• gosnosen

Piggelin - vi ska bo på Bickley i fem nätter. Vet inte huruvida Bickley är utbyggt, men de har numer också Antrim Villa som ligger närmare Waterfront och en liten bit uppåt i staden. De hade inte fått upp några bilder på det huset på hemsidan ännu, men om det är så fint som Bickley verkar vara så är det nog toppen också! Ska rapportera när vi är tillbaka!

• gosnosen

Ang. boende i Los Angeles. Vi bodde två nätter på Motel6 i Hollywood i somras, men jag säger som Tinga. Bo mycket hellre nere vid havet. Det är inte så jättemycket roligt som händer uppe i Hollywood, utan det räcker med en kväll, gott och väl. Annars är Motel6 helt ok att bo på.

• gosnosen

(Ber om ursäkt i förväg för längden på detta inlägg...)

Tänkte att jag skulle dela med mig lite av vår upplevelse av Kapstaden med omnejd då jag fick så många bra tips av er innan vi åkte. Vi kom hem för ungefär tre veckor sedan efter 10 fantastiska dagar. Vi ville inte åka hem och kommer definitivt att åka tillbaka. Förhoppningsvis redan nästa år. Vi funderar på att kombinera med Namibia (safari och äventyr) och sen avsluta med en vecka i Kapstaden och Franschoek i oktober/november . Så nu börjar insamlandet av tips om Namibia och jag har redan sparat ned E11a:s tips. Nåväl, tillbaka till den här resan...

Vi bodde på Bickley House vilket var väldigt trevligt! Kan absolut tänka mig att bo där igenom om man inte skulle bo ute vid Clifton eller Camps bay nästa gång. Samma ägare har också byggt ett nytt hus några kvarter bort, Antrim Villa, som vi var och kollade in. Lite större med drygt 10 rum tror jag. Jättefint och snyggt, men inte lika mysigt som Bickley tyckte jag. Vi hade toppenväder hela tiden förutom två förmiddagar då det var mulet och en natt med regn, vilket ju inte spelar någon roll. Den ena dagen ägnade vi åt att utforska centrala Kapstaden med området runt Long Street och Bo Kaap. Den andra åkte vi till Constatia och den botaniska trädgården och åkte sedan till vingården Groot Constatia för lunch och en liten rundvandring och vinprovning. Det var jättefint där och rekommenderas verkligen! En dag körde vi ned till Goda Hoppsudden och Cape Point och stannade och hälsade på pingvinerna på vägen tillbaka. Middagar intogs på Ocean Basket i Waterfront (ett tips från Martin på Bickley) där vi åt ett dussin ostron för 110 rand och de godaste grillade räkorna jag någonsin ätit. Vi åt faktiskt där igen sista kvällen innan vi skulle flyga hem. . Vi åt också på Belthazar i Waterfront en kväll, Blues i Camps Bay och framför allt på La Colombe på Constatia Uitsig. Den middagen visade sig nog bli den bästa och mest prisvärda av alla bra middagar vi åt! Helt enkelt toppen!

Efter de första dagarna åkte vi till Franschoek där vi bodde på Gable Manor i fem nätter. Jättetrevligt guesthouse med väldigt serviceinriktad personal som tipsade om vingårdar, vininköpstips och restauranger. Vi hade innan vi åkte bokat bord på Tasting Room, Reubens och La Petit Ferme. Det som tillkom var besök på French Connection, Le Bon Vivant och Mange Tout. Den restaurang som fick toppa listan var nog Le Bon Vivant. Har nog aldrig sett sådana matpresentationer förut och då har vi ätit på väldigt bra restauranger. Det som inte motsvarade förväntningarna alls var La Petit Ferme, även om utsikten var bedårande. Tasting Room var också väldigt bra, men kändes inte alls prisvärt.

Det blev ju förstås också en hel del besök på vingårdar . Graham Beck var tråkigast, Boschendal var väldigt vackert om än lite turistigt, Boekenhoutskloof (lite osäker på stavningen) mest personligt och hade väldigt gott vin (3 flaskro The Chocolat Block fick följa med hem och de producerar även Porcupine Ridge som finns på Systemet). Vi åkte till Waterford i Stellenbosch en dag då de producerar Kevin Arnold som säljs här hemma och som vi gillar mycket. De har tagit fram egen choklad som ska passa deras viner, så vi gjorde deras vin med chokladprovning och köpte med oss ett par chokladkakor. De kostade 50 rand st så det räckte med två. . På vägen tillbaka till Kapstaden sista dagen (vi flög hem mitt i natten) åkte vi förbi Kanonkop då deras vin blivit prisat som årets vin i Platters vinguide för 2009. Vi hade redan lyckats köpa ett par flaskor på La Cotte i Franschoek fast de officiellt inte hade några. Vi var där för att köpa lite annat vin den sista dagen och frågade om de hade Kanonkop Cabernet Sauvignon 2004. Vi fick då ett högt och tydligt nej till svar, men sen viskade hon att hon hade ett par flaskor bak på lagret om vi verkligen var intresserade. Och det var vi ju förstås, så nu ligger de på lagring i vinkällaren. De hade väldigt goda viner på Kanonkop så när vi hade provat vinerna där köpte vi med oss en flaska av deras Paul Sauer 2005. Vi tittade också in på Tokara vilket var en väldigt snygg anläggning. Sista kvällen åt vi som sagt middag på Ocean Basket igen, men innan det så gjorde vi en halvtimmes helikoptertur över Kapstaden då det var så fantastiskt väder. Så vi flög ned mot Hout Bay och över halvön mot False Bay och sen tillbaka upp över Constantia och tillbaka till Waterfront där vi började. Det var jätteläckert och väldigt vackert! Sen så var vi färdiga för den här gången och nu får vi börja planera nästa resa som ännu inte har någon destination. Jag är jättesugen på att åka någonstans över påsk, men vi kanske är lite sent ute för det. Längtar till New York så att det nästan gör lite ont i magen men det kanske för vänta till hösten. Någon som har något tips???

• gosnosen

Ang. bilåkandet i Kalifornien med omnejd så blev det ju en hel del sådant för oss förra sommaren. Men vi valde då att ha vissa dagar som i princip bara var bilåkande och sen lät vi bilen stå några dagar. Första dagen var ju en av dessa då vi åkte ut från LA till Grand Canyon. Sen var vi ju där i två hela dagar och då åkte vi ju bara bil inom parken. Färden från Grand Canyon till Bryce Canyon blev ju däremot en riktig heldag med ca 15 timmar i bil. Då valde vi ju iofs den långa vägen och inte den kortaste, men fick då istället turen genom Monument Valley som tog ett par timmar att åka.

Vi upplevde inte alls att Bellagio var slitet utan var jättenöjda! Priset på USD 129 som Lappis hittat var ju jättebra. Vi betalade USD 169, men då var ju kursen en annan också.

Solvang var extremt kitschigt och vi promenerade igenom centrumkärnan på en halvtimme. Däremot var det väldigt fint på vägen ut till Los Olivos och middagen på Los Olivos café var superb.

• gosnosen

Piggelin - vad kul att prinsessan bott där igen! Det måste ju vara ett gott betyg för Bickley! Det fanns en hälsning i gästboken från förra året (el. kanske 2007) då Madeleine hade bott där tillsammans med chefen för Childhood också. Lycka till med er förestående flytt också! Vad härligt att flytta in i sprillans nytt.

Själva har vi ingen resa alls planerad just nu. I sommar väntar köksombyggnad i huset och ev. åker vi iväg en vecka någonstans (kanske Kroatien) med min pappa efter det då pappa är så snäll och hjälper till att bygga. Mest drömmer vi om Maldiverna (måste ju hinna dit innan det försvinner ). Får se om vi får in det i budgeten i höst eller om det får vänta till nästa år.

Grattis till er USA-resenärer att dollarn börjat gå ner igen! Alla ören ned är ju på plus.

• gosnosen

Lappis - nej, Maldiverna kräver nog att man är intresserad av lite vattensport om man inte ska bli för rastlös. Vi dyker ju så jag tror att vi skulle klara oss... Måste bara passa in rätt säsong så att valhajarna och mantorna är där, och det har maken bättre koll på. Vi har också hittat stället vi skulle vilja bo på, men har lite svårt att motivera att betala pengarna. www.hiltonworldresorts.com/Resorts/Maldives/index.html

Buellton var för övrigt ingenting förutom Hitching post där vi förstås stannade till och drack deras Pinot Noir, men det är nära till Solvang och Los Olivos. Boka då också in en middag på Los Olivos Café. Det var jättemysigt och bland det godaste kött jag någonsin ätit. Om man inte vill åka runt bland vingårdarna räcker det med en eftermiddag och kväll där. Har läst en del om detta hotell som också ligger i närheten: www.madonnainn.com/ som tydligen ska vara lite speciellt.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut