(Ber om ursäkt i förväg för längden på detta inlägg...)
Tänkte att jag skulle dela med mig lite av vår upplevelse av Kapstaden med omnejd då jag fick så många bra tips av er innan vi åkte. Vi kom hem för ungefär tre veckor sedan efter 10 fantastiska dagar. Vi ville inte åka hem och kommer definitivt att åka tillbaka. Förhoppningsvis redan nästa år. Vi funderar på att kombinera med Namibia (safari och äventyr) och sen avsluta med en vecka i Kapstaden och Franschoek i oktober/november . Så nu börjar insamlandet av tips om Namibia och jag har redan sparat ned E11a:s tips. Nåväl, tillbaka till den här resan...
Vi bodde på Bickley House vilket var väldigt trevligt! Kan absolut tänka mig att bo där igenom om man inte skulle bo ute vid Clifton eller Camps bay nästa gång. Samma ägare har också byggt ett nytt hus några kvarter bort, Antrim Villa, som vi var och kollade in. Lite större med drygt 10 rum tror jag. Jättefint och snyggt, men inte lika mysigt som Bickley tyckte jag. Vi hade toppenväder hela tiden förutom två förmiddagar då det var mulet och en natt med regn, vilket ju inte spelar någon roll. Den ena dagen ägnade vi åt att utforska centrala Kapstaden med området runt Long Street och Bo Kaap. Den andra åkte vi till Constatia och den botaniska trädgården och åkte sedan till vingården Groot Constatia för lunch och en liten rundvandring och vinprovning. Det var jättefint där och rekommenderas verkligen! En dag körde vi ned till Goda Hoppsudden och Cape Point och stannade och hälsade på pingvinerna på vägen tillbaka. Middagar intogs på Ocean Basket i Waterfront (ett tips från Martin på Bickley) där vi åt ett dussin ostron för 110 rand och de godaste grillade räkorna jag någonsin ätit. Vi åt faktiskt där igen sista kvällen innan vi skulle flyga hem. . Vi åt också på Belthazar i Waterfront en kväll, Blues i Camps Bay och framför allt på La Colombe på Constatia Uitsig. Den middagen visade sig nog bli den bästa och mest prisvärda av alla bra middagar vi åt! Helt enkelt toppen!
Efter de första dagarna åkte vi till Franschoek där vi bodde på Gable Manor i fem nätter. Jättetrevligt guesthouse med väldigt serviceinriktad personal som tipsade om vingårdar, vininköpstips och restauranger. Vi hade innan vi åkte bokat bord på Tasting Room, Reubens och La Petit Ferme. Det som tillkom var besök på French Connection, Le Bon Vivant och Mange Tout. Den restaurang som fick toppa listan var nog Le Bon Vivant. Har nog aldrig sett sådana matpresentationer förut och då har vi ätit på väldigt bra restauranger. Det som inte motsvarade förväntningarna alls var La Petit Ferme, även om utsikten var bedårande. Tasting Room var också väldigt bra, men kändes inte alls prisvärt.
Det blev ju förstås också en hel del besök på vingårdar . Graham Beck var tråkigast, Boschendal var väldigt vackert om än lite turistigt, Boekenhoutskloof (lite osäker på stavningen) mest personligt och hade väldigt gott vin (3 flaskro The Chocolat Block fick följa med hem och de producerar även Porcupine Ridge som finns på Systemet). Vi åkte till Waterford i Stellenbosch en dag då de producerar Kevin Arnold som säljs här hemma och som vi gillar mycket. De har tagit fram egen choklad som ska passa deras viner, så vi gjorde deras vin med chokladprovning och köpte med oss ett par chokladkakor. De kostade 50 rand st så det räckte med två. . På vägen tillbaka till Kapstaden sista dagen (vi flög hem mitt i natten) åkte vi förbi Kanonkop då deras vin blivit prisat som årets vin i Platters vinguide för 2009. Vi hade redan lyckats köpa ett par flaskor på La Cotte i Franschoek fast de officiellt inte hade några. Vi var där för att köpa lite annat vin den sista dagen och frågade om de hade Kanonkop Cabernet Sauvignon 2004. Vi fick då ett högt och tydligt nej till svar, men sen viskade hon att hon hade ett par flaskor bak på lagret om vi verkligen var intresserade. Och det var vi ju förstås, så nu ligger de på lagring i vinkällaren. De hade väldigt goda viner på Kanonkop så när vi hade provat vinerna där köpte vi med oss en flaska av deras Paul Sauer 2005. Vi tittade också in på Tokara vilket var en väldigt snygg anläggning. Sista kvällen åt vi som sagt middag på Ocean Basket igen, men innan det så gjorde vi en halvtimmes helikoptertur över Kapstaden då det var så fantastiskt väder. Så vi flög ned mot Hout Bay och över halvön mot False Bay och sen tillbaka upp över Constantia och tillbaka till Waterfront där vi började. Det var jätteläckert och väldigt vackert! Sen så var vi färdiga för den här gången och nu får vi börja planera nästa resa som ännu inte har någon destination. Jag är jättesugen på att åka någonstans över påsk, men vi kanske är lite sent ute för det. Längtar till New York så att det nästan gör lite ont i magen men det kanske för vänta till hösten. Någon som har något tips???